Annons:
Etikettövrigt
Läst 2303 ggr
Missfilla
12/20/15, 1:14 PM

Fråga till er ang medryttare

Hej! Jag har en fråga till er som har/haft någon som skött om er häst tex medryttare eller själva varit skötare/medryttare. Om man sköter om någons annans häst och hästen ev. skulle bli skadad av en olycka, hästen blir rädd och man trillar av eller tappar den eller något liknande. Vem har ni då haft som betalat för tex veterinär då? Och om det är skötaren/medryttaren som ska betala, betalar den då allt? Tänker om man tex tappar sin sköthäst som kanske efter det får en hälta eller något fel som gör att det blir jättehöga veterinärskostnader. För är det ens egen häst så kan man ju avgöra själv hur mycket pengar man ska lägga på hästen och ev. avgöra om man ska låta den bli pensionär eller få gå till de eviga gröna ängarna. Men när man bara är medryttare/skötare så är det ju inte man själv som bestämmer det.. Så hur har ni gjort eller haft avtalat? Detta är något som gjort att jag blivit väldigt osäker på om jag ska bli medryttare eller inte.. För en olycka kan ju hända, men jag kanske inte har möjlighet att betala många många många tusenlappar för en ev. olycka.. Hoppas ni har tips/råd till mig :)

Annons:
Gronstedt
12/20/15, 1:20 PM
#1

Jag har aldrig hört talas om annat än att det är ägaren och ägarens försäkring som står för veterinärkostnader. Möjliga undantag skulle kanske kunna vara om medryttaren har gjort något extremt dumt och mot ägarens anvisningar, som att hoppa en häst som ägaren förbjudit hen att hoppa, eller att försöka lasta en häst som ägaren har talat om blir galen av transporten.

Men alla sådana frågor kan och bör regleras i medryttaravtalet.

Zadeira
12/20/15, 1:28 PM
#2

Jag tycker inte du ska tveka på om du ska bli medryttare eller inte. Det viktiga är att du och häst-ägaren redan från början kommer överens om vad som ska gälla redan innan du börjar rida hästen. 

 En olycka kan hända men det är väldigt sällan det gör det. Jag har haft medryttarhästar många gånger och det har aldrig varit ett problem. En del hästägare har som regel att om hästen skadar sig när medryttaren har ansvaret så delar man på självrisken. Andra ägare betalar allt själv vid olycka. Så det är helt enkelt så att du får fråga just den hästägaren som du ska bli medryttare hos hur ni gör vid eventuella olyckor.

JoannaLi
12/20/15, 3:55 PM
#3

Jag har aldrig varit med om någonting sådant. Det är i så fall om ni har ett väldigt speciellt avtal, men det känns väldigt otroligt :)

[134643]
12/21/15, 10:32 AM
#4

Jag har alltid tagit upp det med ägaren, och i 3/3 fall så har vi kommit överens om att ägaren står för kostnader för både skadad häst och skadad utrustning - så länge det inte är jag som är vårdslös. Känner du dig osäker så skriv ett kontrakt! Eller ja, det borde du göra oavsett. Se till att det står tydligt vem som ska betela vad så slipper du krångel om olyckan skulle vara framme :)

Missfilla
12/28/15, 10:01 AM
#5

Tusen tack allihop för era svar! Jag trodde att alla nästan hade som regel att den som har ansvaret just då står för ev. olycka! Men känns skönt att så många har erfarenheten med tvärtom! Så ska verkligen ställa upp mig som medryttare nu o sedan se till att man har kontrakt. Någon av er som har tips på hur ett kontrakt kan se ut för att skydda mig från stora kostader eller andra grejer som kan ställa till det för mig? :-) Tack igen för era svar :-)

Upp till toppen
Annons: