Annons:
Etikettbeteende
Läst 1127 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
12/18/15, 4:14 PM

Släppa ihop, hjälp!

Det är så att det kanske kommer en amrekanska miniatyrhäst imorgon. Som ska bli sällskap till vår islandshäst har ni tips hur man ska släppa ihop dem? Islandshästen har jag alldrig sett sparka och har gått med föl tidigare som lekfarbror han har broddar men den lilla kan inte ha skor så den har inga broddar och ganska halt nu i Dalarna. Har tänkt man kanske kan ha dem i en varsin Box brevid varandra först eller? Hur ska första mötet gå till? Efter som det är ganska halt här som sagt. Vill ha så många tips som möjlig:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Annons:
smellcaramell
12/18/15, 4:50 PM
#1

Varsin hage tills det är så isfritt att de kan gå utan broddar vid ihopsläpp hade jag kört på. Kanske inte boxar precis bredvid innan de lärt känna varandra, men iallafall så att de kan se varandra.

Edit: hagarna får gärna vara så att de kan se varandra.

Caf_Roy
12/18/15, 5:37 PM
#2

I en stor hage i samband med utfodring, så de har varsin höhög med ganska långt mellan. Då brukar det vara mer intressant att äta än att bråka och när de har ätit färdigt har dom ju redan gått ihop ett tag och ser ingen anledning att börja bråka då. Men utrymme är viktigt så de kan gå undan ifall den ena hästen vill vara ifred.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lizelda
12/18/15, 5:38 PM
#3

Vi slängde bara ihop hästarna egentligen. Men vi har en gigantisk hage i anslutning till lösdrift och våra två ston brunstade när valacken kom så det var lite enklare ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tiktak697
12/18/15, 9:53 PM
#4

Släpp ihopp bara avdramatisera grejen

Mvh Tiktak

smellcaramell
12/18/15, 10:31 PM
#5

#4 inget jag rekommenderar då det finns hästar vars personkemi inte alls stämmer, har själv sett hästar bli jagade genom enorma lösdriftshagar, inget man vill när det är halt. Fastnar den nya hästen dessutom i ett hörn av hagen är risken att den blir skadad av sparkar, ännu värre med broddar.. kan tillägga att hästarna som jagats varit allt från fd hagkompisar som stått i hagarna bredvid varandra i ca 6 månader till helt nya hästar.

Gronstedt
12/19/15, 3:03 PM
#6

TS, om hästarna står en natt eller ett par i boxarna bredvid varandra brukar det inte vara några problem att släppa ut ihop dem i hagen sedan. Släpp dem i en rejäl hage och se till att det finns mat på minst ett ställe mer än det finns hästar (alltså minst 3 höhögar för 2 hästar) så brukar det inte vara något problem. Lite tjafs och spring kan det bli, men det hör till och är helt normalt.

Brodda eventuellt av den stora hästen bak för säkerhets skull.

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
12/20/15, 12:21 PM
#7

Nu är dem ihop släppta:D gick super bra den lilla brydde sog inget den bara gick runt och kolla och den stora gick efter och stanna nör den stanna sen gick dem och åt:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Gronstedt
12/20/15, 1:17 PM
#8

#7: Vad bra!

Upp till toppen
Annons: