Annons:
Etikettridning
Läst 1601 ggr
zemlathebunny
12/17/15, 6:32 AM

Vad är det med henne?

I söndags föll jag av Optipus. Det var inte hennes fel men hon var ändå väldigt konstig. När vi skrittade så slängde hon upp huvudet och började trava helt plötsligt. Igår red jag och hon själva ( Hon har inte blivit riden själv på en månad typ) Då var hon INTE den hon brukar vara. Hon slängde jättemycket med huvudet och fick ingen bra trav. I början av traven smågalopperade hon med huvudet högt. Hon är inte trafikrädd men när det kom en lastbil så backade hon ut på vägen så den var tvungen att tvärstanna. Jag vet att ni kommer säga att hon har ont någonstans och det är också det jag oroar mig jättemycket för. Jag hadeont i magen hela kvällen igår och nu på morgonen känns det som om jag inte vet vars jag ska ta vägen. Jag har ridit henne själv förut och då  var hon inte så. Hon betyder så mycket och jag vill bara att hon ska vara som vanligt. Vi kände och klämde på hennes rygg och hon reagerade inget. Vi lyfte frambenen högt upp och böjde lite hit och dit och hon reagerade inte då heller. Hon är ganska stel i bakbenen och därför är det ganska svårt och se om hon har ont där, för om hon reagerar kan det lika gärna vara att hon är stel. Jag vet inte vad jag ska göra riktigt för hon betyder allt. 😢

Annons:
Gronstedt
12/17/15, 8:58 AM
#1

Visst kan hon ha ont, det är alltid det första man måste misstänka. Men det kan finnas andra orsaker.

Om hon inte blivit riden ensam på länge kan det vara det som är problemet. Kolla om hon är likadan när ni har sällskap, eller om hon är som vanligt då. Kolla också om hon fäller mycket, det kan påverka vissa hästar ganska starkt. Vissa hästar blir väldigt spralliga och stissiga de första kalla dagarna.

Om hon är så stel som du beskriver, så bör du lägga upp ett konsekvent program för arbete, massage och stretching som hjälper henne att bli mjukare. Det kommer att göra att hon mår bättre och blir lättare att arbeta med.

zemlathebunny
12/17/15, 12:09 PM
#2

Hon haltar inget och var bra i skritten för det mesta. Men i traven börjar hon slänga med huvudet och få en konstig trav. Jag ska kolla om hon fäller. Men kan man kolla själv hemma på nåt sett om hon har ont i benen?

zemlathebunny
12/17/15, 12:10 PM
#3

Kan de vara typ att sadeln är fel för henne?

Gronstedt
12/17/15, 12:37 PM
#4

Hur har du gjort för att kolla att hon inte haltar? Det är inte alltid lätt att se, men ojämnt "nickande" och kastande med huvudet och "konstig trav" är ganska typiskt för hälta, speciellt frambenshälta.

Sadelproblem brukar komma mer gradvis, men visst kan det vara en orsak.

zemlathebunny
12/17/15, 12:46 PM
#5

Jag vet inget och jag är just nu hemma från skolan för att jag har ont i magen av oro. Jag vill bara att någon ska kolla upp henne men jag vet inte vem. Det är ju inte jag som bestämmer över henne.

zemlathebunny
12/17/15, 12:49 PM
#6

Slänga med huvudet har hon alltid gjort men nu slängde hon mer. Kan bero på att vi var inne på ridbanan och hon hatar den. Hon fick bra trav i slutet men i början ryckte hon upp huvudet så högt att öronen for i ansiktet på mig. Sedan började hon halvgaloppera

Annons:
zemlathebunny
12/17/15, 2:38 PM
#7

Kan nån säga vad jag ska göra

Gronstedt
12/17/15, 3:04 PM
#8

Ingen på ett nätforum kan säga vad du ska göra, utan att ha sett hästen. Först av allt bör en ordentlig hältkontroll på lina utföras av någon som vet hur man ser en eventuell hälta. 

I slutänden är det ju upp till hästens ägare. Du måste prata med dem om din oro, så att de kan vidta åtgärder.

zemlathebunny
12/17/15, 3:28 PM
#9

På lina? Hon kan inte longeras om de är de du menar

oddahviing
12/17/15, 6:47 PM
#10

Du kan leda henne och springa fram och tillbaka  medan en annan person kollar hennes steg fram och bakifrån. Om hon är stel tycker jag du kanske borde träna henne lite från marken. Är hon annorlunda med ryttare än utan så är man ett steg närmare att lösa problemet.

'-Headlights on the highway-'

Stallmima
12/17/15, 9:42 PM
#11

Som jag skrev tidigare låt en equiterapeut gå igenom hästen och se vad som kan vara fel. En sak till om hon inte har ridits och stått i en månad kan hon faktiskt testa dig oxå, det är ett djur med egen vilja

zemlathebunny
12/17/15, 9:48 PM
#12

Hon har ridits men inte utan någon annan häst på jättelänge. Hur ska jag träna henne från marken?

zemlathebunny
12/17/15, 10:02 PM
#13

Gången före de ramlade jag av och hon galopperade iväg. Kan hon fortfarande vara skärrad från de?

Annons:
oddahviing
12/18/15, 2:44 AM
#14

Hon är nog inte ett dugg rädd, hon hittade ett sätt att få av dig. Övningar från marken, sök lite om Natural horsemanship, det kan hjälpa dig och hennes väldigt mycket med kemin mellan er.

'-Headlights on the highway-'

Gronstedt
12/18/15, 9:53 AM
#15

#9: Varför kan hon inte longeras? Det är det enklaste sättet att se en hälta.

Går det inte att longera så får någon trava henne med jämn fart på en volt i båda varven medan någon kunnig tittar på för att se om hon haltar eller visar någon rörelsestörning.

zemlathebunny
12/18/15, 11:54 AM
#16

Men hon är en travhäst och har aldrig longerats. Vi har testat men när vi ska trava så kickar hon efter pisken och det går inte utan pisk. Att trava henne på en volt går inte heller. Det går som inte att hålla en lugn trav på henne. Speciellt inte när man sitter på. Men det var inte hennes fel att jag ramlade av. Vi hade suttit av och ledde dom en bit. För hon var hungrig och då blir hon fruktansvärt jobbig. Sen skulle vi sitta upp igen och precis när jag skulle sätta mig började hon gå framåt och då hamnade jag bakom sadeln. Så hon vart jätterädd och galopperade iväg och jag föll av. Men hennes ägare säger att de var för att hon var ensam, och att hon inte är halt.

Gronstedt
12/18/15, 12:49 PM
#17

#16: Du får nog välja - antingen tror du på ägaren och kör på som vanligt eller så slutar du rida henne om du tror det är fel på henne. Ingen här kan veta något om varför hon agerar på ett visst sätt.

Men om hon inte går att trava lugnt eller att trava på en volt, så borde du verkligen jobba på att lära henne det.

zemlathebunny
12/18/15, 1:03 PM
#18

Men jag vill som inte att hon ska bli en vanlig ridhäst. Fast de hade varit skönt att kunna trava sakta. Hur får man henne att kunna de?

Gronstedt
12/18/15, 1:09 PM
#19

#18: Om du inte lär henne att vara ridhäst kommer hon inte att hålla för att rida på.

Det enklaste sättet att lära sig rida och att lära hästen att bli riden är att rida för en instruktör. Annars finns det hur många trådar som helst här om hur man lär hästen att balansera sig.

oddahviing
12/18/15, 1:34 PM
#20

Den här hästen låter inte som att hon har fått rätt träning, om du råkar hamna lite fel i sadeln och hon drar iväg på grund av det - sitt av och jobba med henne från marken. Hitta någon som kan lära dig natural horsemanship, det är allt jag har att säga.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
zemlathebunny
12/18/15, 2:04 PM
#21

men jag hamnade bakom sadeln. typ på hennes rumpa. men vi tränar ju monte. Hur kan montehästar hålla då?

Gronstedt
12/18/15, 2:09 PM
#22

#21: Hur kan du träna monté på en häst som är utdömd från travtävlingar, och som enligt vad du själv skrivit trampar igenom så hon får skador när hon arbetar i högt tempo?

Montéhästar jobbar korta pass och har korta karriärer. De väntas inte hålla för att ridas långa pass i alla gångarter i 15-20 år.

zemlathebunny
12/18/15, 2:21 PM
#23

Men vi travar inte så snabbt så hon trampar ner. Men genom att vi rider dom och typ rider i backar och sånt och skrittar väldigt mycket av den tiden vi är ute och rider så bygger dom andra muskler. Vi försöker att trava lite lugnare än vad hästarna vill och så. Optipus har blivit mindre stel och mer lugn nu på senaste tid. Kan skrittas på långa tyglar.

zemlathebunny
12/18/15, 7:03 PM
#24

Hur ska jag bygga muskler på na då?

Stallmima
12/18/15, 8:04 PM
#25

Backträning ger bra muskler

Tiktak697
12/18/15, 9:58 PM
#26

Mer mat Hö och träna i skogen och bommar och upphöjda bommar någon gång då och då men Rod mycket i skogen

Mvh Tiktak

catosi
12/18/15, 10:23 PM
#27

Men jag red idag tillsammans med Catosi och Optipus var mycket bättre idag. Förutom att hon var väldigt pigg. Men jag har märkt att när jag har långa tyglar och sen känner jag att hon börjar trava nästan då brukar jag råka ta henne hårt i munnen med långa tyglar. Men hon behöver få trava lite snabbare ibland för att göra bort med lite energi. Hur ska jag annars få henne lugnare? Men vi gav henne massage med en massage maskin och sen stretchade jag hennes ben litegrann.

Annons:
smellcaramell
12/18/15, 10:54 PM
#28

#27 får hon kraftfoder kan man minska/ta bort det, mer hagvistelse i större hagar som inbjuder till rörelse (stora kuperade hagar, blandat skog och lägdor, mat på flera olika platser och vatten så långt ifrån matplatserna det går), hagkompisar att busa med.

Bygga muskler kan man bland annat göra genom att skritta långsamt uppför backar, brantare backe=jobbigare, skritta nedför backe och göra halvhalter (inget för en otränad häst) , tömkörning med övergångar i form, rid ut mitt ute i skogen så hästen får lyfta på fötterna ordentligt o.s.v. Sedan får man avgöra vad hästen klarar av och inte (någon vuxen). 

Min uppfattning jag har fått av denna häst är att hon inte bör rida alls med tanke på hennes hälsostatus, hade jag ägt henne hade hon fått gå på lösdrift som sällskapshäst, eller annan form av träning än den traditionella med ridning och körning/tömkörning. Till exempel trickträning.

Ursäkta eventuella stavfel, datorn har autocorrect.

zemlathebunny
12/18/15, 11:14 PM
#29

Varför borde hon inte ridas? Hon mår ju bra av de

smellcaramell
12/18/15, 11:16 PM
#30

#29 i dina/era tidigare inlägg har ni skrivit att hon är stel, trampar igenom och "är gammal" trots att hon bara är nio, något som för mig beskriver en häst som inte bör ridas om inte hälsoläget förbättras, man kan göra annat med en häst än att bara rida.

På vilket sätt mår hon bra av ridningen? :)

zemlathebunny
12/18/15, 11:35 PM
#31

Hon har blivit mindre stel sen jag började rida henne. Hon har blivit snällare. ( Förut bet hon människor) hon har blivit lite starkare. Ps hon trampar bara ner om hon springer så snabbt som hon gjorde när hon tävlade. Så snabbt vågar inte jag rida

smellcaramell
12/19/15, 1:23 AM
#32

#31 Förmodligen beror det på att hon rör sig mer och därmed för av med mer energi och bygger muskler = inget man behöver ryttare för, Man kan få henne smidigare genom promenader, utökad hagvistelse och streching. Att hon bits kan ha flera orsaker så som smärta, tidigare misshandel, uttråkad, "överfodring", problem som enkelt går att lösa utan ridning för även om hon bara trampar igenom vid höga tempon så trampar hon ju faktiskt igenom. Skulle aldrig sätta ryttare på en häst som inte är helt kry, finns så mycket annat man kan göra som inte alls skadar på samma sätt som ridning. Tänk på att hästar från början inte alls är bygda för att bära ryttare/köra vagn. Som sagt skulle jag inte sätta ryttare på henne om hennes hälsostatus inte förbättras avsevärt.

Jossan&Nellika
12/19/15, 2:09 AM
#33

#20 det är inte alls rätt de du säger… Att säga att hästen inte har fått rätt träning, bara för att hon är väldigt känslig… Orsaken är troligen tidsförändringen från sommartid till vintertid alla djur har ju fått en egen tidsuppfattning om när den får mat, går ut i hagen osv… Så träna som du gör men bar beredd på att hästen kan bli lite piggare bara pga att det är lite kallare ute och då kan dom få en lite chock… Lycka till <3

zemlathebunny
12/19/15, 2:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

såhär såg hon ut för ett tag sen.

Annons:
zemlathebunny
12/19/15, 2:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

det här är en lite nyare bild.

vallhund
12/19/15, 11:12 AM
#36

Bilderna är omöjliga att jämföra. Jag vet inte vad för slags kamera o objektiv som använts för att fota bilden i #35 för mig ser det ut som en häst som inte skall ridas innan den musklat på sig ordentligt fram.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

zemlathebunny
12/19/15, 11:41 AM
#37

Jaha för dig kanske de ser så ut men ägarna av hästen vet att hon mår bra av de.

vallhund
12/19/15, 12:41 PM
#38

Anser hästens ägare att hon mår bra av att vara omusklad fram? Ut o träna Cavaletti samt klättra upp o ner i sand/grustag med ryttare på ryggen! Skritta/trava i vatten ca 20  - 30 cm djupt på sandstrand.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

catosi
12/19/15, 1:41 PM
#39

Men det kanske är en sak som du inte vet. Ägaren till hästen håller på med trav sport. De säger att hon ser ut som en miljon och att hon har blivit mycket bättre i bakbenen + hon har fått ett föl och bara stått i 2 år och då var hon som en tjock vildhäst. Nu är hon i jätte bra skick jämfört med förr…..Och jag tror inte jag behöver några tips för hur hon ska få muskler för jag vet  många. Jag har en egen nordis som Optipus brukar träna med.  Ps ägarnas dotter.

vallhund
12/19/15, 2:40 PM
#40

#39 Nu var mitt svar inte adresserat till dig utan till TS. Huruvida stoet blivit bättre i bakbenen eller inte framgår inte av inläggen i tråden.

Vilken ägare låter en häst stå i två år pga fölning? O låta den bli tjock som en vildhäst (själv har jag aldrig sett tjocka vildhästar, men det kanske du har?).

Jag gav inte dig några tips, jag gav TS tips, vems dotter du är har knappast relevans för tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

catosi
12/19/15, 4:54 PM
#41

alltså hon betedde sig som en vild häst och var tjock (det verkar som om du int förstod vad jag menade). Vi lät hon stå pga att vi hade fullt upp med fölet och en unghäst som slog. Så då skötte jag och zemlathebunny om henne. Nee men va f*n ska jag skriva då om inte ägarnas dotter..? Och  vem e TS..?

Annons:
oddahviing
12/19/15, 5:28 PM
#42

Såhär är det, antingen tar man emot tips eller så struntar man i det. Vet ni bäst vad som är bäst för hästen så kör på. Zemlathebunny verkar bry sig om sin häst väldigt mycket, det förstår jag… så ta hjälp av en veterinär för att uteslut problem som hälta och verk, sedan tar ni och jobbar på att muskla upp henne och få henne van vid ridning igen så att hon blir som vanligt igen.

'-Headlights on the highway-'

catosi
12/19/15, 5:34 PM
#43

men bara en sak till zemlathebunnys häst är egentligen min häst

thea_thea
12/19/15, 5:36 PM
#44

#43 Jag trodde det var dina föräldrar som ägde hästen?

oddahviing
12/19/15, 5:57 PM
#45

spelar ingen roll vems hästen är, frågan är vem det är som sköter om hästen och det verkar ju vara zemla eller har jag fel? Annars är det ju inte hennes ansvar att se till att hästen är i bra skick.

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
12/19/15, 6:02 PM
#46

Sen catosi måste jag kommentera på en sak du skrev, du skrev att optipus behöver trava snabbare ibland för att göra av med energi - där har du fel. En travare som optipus har mycket enklare för att springa snabbt än att springa långsamt.  Det tar mycket mer energi att få en samlad, långsam trav än att bara trava på som en galning.

'-Headlights on the highway-'

zemlathebunny
12/19/15, 6:53 PM
#47

Ja kanske de men det brukar hjälpa att trava snabbt ibland. Hon kan inte riktigt trava så sakta än men vi tränar på de och försöker bygga muskler. Så nu när hon inte kan trava sakta så är de enda sättet att göra av med energi att trava lite snabbare.

catosi
12/19/15, 7:38 PM
#48

Och du har fel de är mest mina föräldrar och de var inte ens jag som skrev de med att hon skulle få springa snabbare ibland

Annons:
oddahviing
12/19/15, 9:19 PM
#49

#48 det gjorde du visst det om du scrollar upp… jag är lite förvirrad, är du och zemla samma person eller rider ni båda samma häst?

'-Headlights on the highway-'

zemlathebunny
12/19/15, 10:13 PM
#50

Hon är dottern till ägaren av hästen och jag är skötaren. Men ibland skriver hon på min och jag på hennes. Fast jag är skötaren och Catosi är ägarnas dotter.

vallhund
12/19/15, 10:49 PM
#51

Så svårt kan det väl inte vara att ha individuella konton o använda dessa när man skriver?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

catosi
12/20/15, 2:36 PM
#52

Ganska svårt faktiskt..

Alicia_svartur
12/20/15, 4:52 PM
#53

Ah men snälla. Tydligen vill ni inte ha någon hjälp utan vet redan vad som är bäst för hästen så det är bara märkligt att denna tråden startades.

zemlathebunny
12/20/15, 7:22 PM
#54

Men grejen är att ni alltid kommer in på att hon inte bör ridas, och det vet vi bara är bullshit så därför tror vi inte på er nåt mer

Tiktak697
12/21/15, 12:48 AM
#55

Men människor säger i te detta för att vara elaka och ge någon rid förbud . Vad skulle vi vinna på atr säga så . De finns en mycket god anledning och det är för stt djuret troligtvis är sjukt och besvärat

Mvh Tiktak

Annons:
zemlathebunny
12/21/15, 11:17 AM
#56

Nej hennes ända skada är det med bakkotorna men de besväras hon inte av i ridningen. Iaf inte i den takten vi rider. Men jag har ridit henne igen sen dess att hon var konstig och då travade hon helt normalt. Jag bad en som var bakom mig kolla om hon travade ojämt men de gjorde hon inte. Hon var bara lite pigg eftersom det har börjat bli kallt.

vallhund
12/21/15, 11:49 AM
#57

#52 Inte allas svårt, dessutom tror jag att man inte får vara flera personer på ett konto.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
12/21/15, 12:13 PM
#58

Vad säger veterinär, tränare o equiterapeut om hästen?

@catosi är dina föräldrar medvetna om vilken dålig PR du är för eran verksamhet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

oddahviing
12/21/15, 1:51 PM
#59

"Nej hennes ända skada är det med bakkotorna men de besväras hon inte av i ridningen. Iaf inte i den takten vi rider." det här gör mig orolig eftersom du sagt att ni tränar monté och det är ju precis sådant som orsakar problem med kotor när man rider på i samma takt och inte varierar sin ridning aka felaktig ridning. Det känns verkligen inte som att ni två har kunskap nog för att hålla på med denna häst, ni bör verkligen söka råd från någon kunnig om ni verkligen bryr er om den här hästen.

'-Headlights on the highway-'

zemlathebunny
12/21/15, 1:53 PM
#60

PR? Vad är det? Men man behöver inte ta dit nån veterinär och equiterapeut. Är du medveten om hur lite du förstår? Hennes ägare säger att hon mår bra. Och hon haltar inte så varför ska man betala flera tusen för en veterinär för ingenting. Hon saknade bara sällskap.

catosi
12/21/15, 4:59 PM
#61

Vi tränar monte bara ibland. Annars är vi ute och skrittar eller tränar styrka i backar. Vi har nog kunskap. När vi tränar monte så kör vi absolut inte så snabbt som på travbanan.  Vad är PR?

vallhund
12/21/15, 5:01 PM
#62

#60 Jag kan bara utgå från det du/ni skriver i tråden. Jag är mycket medveten om mina kunskaper o bitvisa okunskaper vad gäller djurs hälsa, till skillnad mot dig. Varför starta en tråd öht när du/ni tydligen inte vill ha råd o tips öht?

Stackars häst!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
oddahviing
12/21/15, 5:02 PM
#63

Publir relations,  reklam för ett varumärke.

'-Headlights on the highway-'

catosi
12/21/15, 5:20 PM
#64

#62  Stackars dig som måste leva med ditt ovetande om denna häst. Hon mår bra, okej?!! Vi startade den här tråden för att vi ville ha tips om varför hon kunde bete sig så. Nu vet vi varför hon betedde sig så. Men då börjar ni tjata om att hon inte borde ridas osv. Jag tycker ni säger för mycket skit när ni inte ens har träffat henne. Det är min åsikt!!!! Tack att jag fick skriva min åsikt era okokta lasagneplattor😂

Carolinefvs
12/21/15, 10:26 PM
#65

Reagerar hästen likadant när den rids ute som på banan? Givetvis ska man alltid fundera över pm hästen har ont eller inte, men i det här fallet tycker jag inte att det verkar så. Vis av erfarenhet vet jag att ston ibland kan få för sig en del egenheter och testa litegrann trots att man har känt varandra länge. Speciellt när hästen har lite överskottsenergi och man ska ta en tur själv kan de bli lite på tårna, men det är inget att oroa sig för. Att hon är stel i bakbenen är däremot något som bör kollas upp. Jag skulle massera med linement för att se om det släpper, och om det inte gör det skulle jag ta ut en kiropraktor. Det har gjort susen på min dam!

zemlathebunny
12/21/15, 10:39 PM
#66

tack äntligen någon som tänker rätt. #65

Quirinia
12/22/15, 8:11 AM
#67

Förlåt, men jag blir lite sur. Tjata?

Ni ber om hjälp om en häst som ni tror är skadad. Den är omusklad, har problem med bakkotorna, slänger med huvudet. Det enda ni visat i denna tråd är att ni bara har okunskap och när folk säger saker som ni inte vill att de ska säga blir ni genast otrevliga… Bara inlägg #66 visar ju "äntligen någon som tänker rätt"?

Personligen tycker jag att ni borde ta om det från början. I skritten bygger de flest muskler så ut och skritta upp för backar och rid över bommar och upphöjda bommar. Ni kan sedan ta det till galopp när hon byggt muskler så ni galopperar i backar och kör alla gångarter i cavaletti osv. Hon måste STYRKAS innan ni ens kan tänka på att rida "vanligt". Ta ut en riktigt bra equiterapist/kiropraktor innan ni gör detta också, jag lovar att det är värt pengarna!

zemlathebunny
12/22/15, 8:56 AM
#68

Men att fara ut och skritta är precis vad vi gör. Och rida i backar. Fast båda bilderna där uppe är ifrån i somras.

Upp till toppen
Annons: