Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3256 ggr
Smillaaa00
2015-12-13 22:07

Svårsvängd häst?

Hej! Jag rider en ponny som är väldigt kraftig och "tung" i ridningen, hon är ca 146 och är väldigt framåt vilket gör det jätte svårt för mig att svänga, blir lixom jättedåliga svängar där vi typ ligger ner i svängarna. Och hon lyssnar inte jättebra även om jag tränar jättemycket på det, hade behövt få henne smidigare i svängar men hur tränar man det? Tacksam för alla tips!! :)

Annons:
JoannaLi
2015-12-13 23:56
#1

Styrka, styrka, styrka! 

Smidighet, smidighet, smidighet! :D

Gå ut i skog och mark och trampa runt, kör serpentiner runt träd i riset, galoppera i djupsnö, trava cavalettibommar, jobba med henne från marken… :)

Gronstedt
2015-12-14 09:54
#2

Rid inte fort innan ni kan rida långsamt.

Smillaaa00
2015-12-14 17:10
#3

#1 tack för tipsen, ska testa detta :D

Smillaaa00
2015-12-14 17:11
#4

#2 fast hur tänkte du jag skulle kunna lära mig rida långsamt då? Måste ju börja någonstans så får jag lära mig med tiden?

Gronstedt
2015-12-15 09:25
#5

#4: Sitt upp och skritta iväg. Jobba med skritt och halt tills du kan reglera fart, balans, energi och spårning utan problem. När det funkar (vilket kan ta vad som helst från timmar till månader) kan du börja trava och jobba med övergångar mellan trav, skritt och halt. När det fungerar kan ni börja galoppera, korta bitar till en början.

Innan ni kan rida fort kan du arbeta med de högre gångarterna i töm. Med mindre tyngd på ryggen är risken mindre att hästen skadar sig för att den flänger iväg i obalans. Men även i töm bör du arbeta med balansen.

Smillaaa00
2015-12-15 16:39
#6

#5 fast måste ju lära mig samla hästen i galopp då det är det som är svårast och det gör jag genom att galoppera? Hon går inte att Tömköra!

Annons:
Gronstedt
2015-12-15 16:52
#7

#6: Du kan inte ens börja fundera på att samla hästen, minst av allt i galopp, innan grunderna sitter! Det är som att försöka köra Formel 1 innan man har lärt sig manövrera en trampbil. Samling kommer mycket långt upp i hästens utbildningsskala, efter flera års konsekvent och genomtänkt grundarbete. Du ska inte bara lära DIG, du ska bygga upp din häst så att hon håller så länge att HON kan börja lära sig att samla sig. Det gör du definitivt inte genom galoppera innan hon är tillräckligt stark för att göra det bra.

Om hon inte går att tömköra bör du nog backa ännu längre och börja med att arbeta från marken.

Smillaaa00
2015-12-15 18:47
#8

#7 jag kan svänga i skritt och trav, vad kommer sen? Jo galoppen. Hon rusar för att hon är svag men är mycket bättre nu så kan samla lite, hon rusar även för att hon är väldigt pigg. Jag kan inte lära mig samla hennes galopp från marken? Tömkörning går inte att lära henne då hon blir stressad och starkt av det och longering så det är ridning främst som gäller

Gronstedt
2015-12-15 19:13
#9

#7: Om hon inte kan bära sig i galoppen har du inte gjort grundarbetet i halt, skritt och trav korrekt. Du skriver ju själv att hon rusar för att hon är för svag - gör henne stark innan du försöker! Att flänggaloppera i obalans stärker henne inte och lär henne ingenting utom att galopp är stressande. Uppenbarligen är hon inte korrekt formad, ställd, lösgjord, balanserad, avspänd och i spårning när du fattar galopp, för då skulle hon inte rusa. Och hon skulle inte vara "tung" i ridningen utan kännas lätt och stadig i din hand.

Om hon blir stressad och stark i tömkörning och longering, så börja om med grunderna även där och arbeta från marken tills det fungerar innan du går vidare. Du kan också låta henne galoppera sig trött lös, så kan det bli lättare att få en lugn galopp under sadel. Galoppera bara mycket korta sträckor under sadel, kanske bara ett par tre språng, så att hon inte får tillfälle att rusa iväg. Korrekta fattningar och avsaktningar stärker, obalanserad galopp gör det inte.

Du kan nog inte lära henne att samla sin galopp från marken, nej,  de flesta "vardagshästar" lär sig aldrig egentlig samling. Vad du förhoppningsvis kan lära henne är balans, och den är nödvändig för att hon ska hålla som ridhäst.

Jag rider en häst med liknande "problem" - rusar i galoppen och ligger i svängarna med bogen inåt. Vid ridpassen får hon galoppera lös eller i lina/töm tills hon inte rusar längre. I lina eller lös får hon bralla och flänga till en början, det är inte roligt så länge och när hon tröttnat på det får hon galoppera lite till. Sedan arbetar vi en stund uppsuttet på att få lugn takt, långa steg, sänkt nacke och höjd rygg i skritt och trav, i korrekt böjning, ställning och spårning. När det kommer gör vi lite sidvärtsrörelser och skolor för lösgjordhet och sedan en låååång avskrittning vid hand med halter och vändningar. 

Vi kommer nog att återta galopparbetet under sadel inom ett par veckor, om hon fortsätter utvecklas som hittills. Vi har dock fördelen att hon är lätt att tömköra/long reina i bra form och hon har bra naturlig balans i kroppen, så hon har kanske förutsättningar att bygga upp sin styrka snabbare än din, som du skriver är "tung" i ridningen.

Smillaaa00
2015-12-15 19:28
#10

Tränare har sagt att hon måste helt enkelt arbetas MER i galopp. Hon rusar i början sedan blir hon lugnare och lugnare.

Smillaaa00
2015-12-15 19:29
#11

Hon är helt enkelt bara pigg och lite svag i galopp

Gronstedt
2015-12-15 19:53
#12

Tja, har du redan bestämt dig för att du vet vad som är bäst, så behöver du ju inte råd.

Smillaaa00
2015-12-15 21:36
#13

Jo jag behöver råd för hur jag ska träna på att få henne smidigare? Inte hur man tränar grunder för riktigt den nivån är vi inte på

Annons:
RomDoll07
2015-12-18 06:34
#14

#13 Ursäkta, men man blir aldrig så duktig att man inte behöver gå tillbaka och träna grunder då och då, det gör även elitryttare. Min häst var jättestel och mycket svårsvängd när jag köpte honom för några år sedan trots att han var inriden och utbildad, men vi nötte på massa enkla böj- och svängövningar först i skritt och sedan trav så blev det så småningom bättre. Med lite tålamod löser man det mesta.

Smillaaa00
2015-12-18 07:14
#15

#14 ursäkta, men jag sa inte det heller haha? Det klart vi tränar grunder men det #12 menade var att jag bara skulle göra det, och det kan jag inte för då kommer vi verkligen ingen stans eftersom grunderna sitter bra!?

smellcaramell
2015-12-18 15:06
#16

#15 Fast om du har problem med att svänga hästen på ett bra sätt så sitter inte grunderna bra :) Grunderna är ju just start, stopp och svänga :) 

Börja med bara skritt , när det sitter som en klocka ( Hon lyssnar direkt på minsta hjälp) Går du över till trav, när det sitter går du över till galopp, innan det sitter får du undvika de gångarter hon ännu inte kan hantera på i områden där man måste svänga. Jag är av åsikten att när man får dra en häst i munnen för att få den att svänga, då går det alldeles för fort! Det är ingen idé att gå vidare i jobbet med en häst innan man fått grunderna att fungera helt utan problem, har själv ridit en häst som blev som en motorcykel och "la" sig ner i svängarna i galoppen, då fick jag gå tillbaka till träning från marken och stärka hans muskler innan jag kunde rida honom i galopp på böjt spår.

Glöm inte att strecha hästen och ge eftergift när det blir rätt!

Smillaaa00
2015-12-18 22:35
#17

Jo men hon vet ju vad hon ska göra men behöver bli smidigare. När vi hoppar en bana tex så är det värst, annars är det inte jättesvårt att svänga. Men på en bana kan jag inte direkt rida sakta?

smellcaramell
2015-12-18 22:48
#18

Undvik att hoppa bana tills hon går att svänga på ett normalt sätt :)

Hoppa enkelhinder/studs/kombinationer på raksträckor och sakta av till ett tempo du kan hantera henne i innan sväng. Har själv hoppat ca 1.10m från stillastående med en häst på 145-150 så omöjligt är det inte, även om det inte är att rekommendera. Det jag menar är att om hon får fortsätta så kommer hon inte ge sig, du/någon annan måste lära henne bli smidigare och lyssna på ryttarens hjälper innan man kan rida henne i högre tempon, du kanske får överväga att strunta i hoppningen helt ett tag tills du fått ordning på problemet.

Jag är rätt van vid "problemhästar" som bockar, rusar, ligger i svängar, vägrar gå o.s.v. och även om hästen är utbildad och skulle kunna gå 140 hoppning så måste man börja med grunderna i sådana lägen, jag börjar till exempel alltid med 1-2 ridturer i skog och mark på en ny häst, och kanske ett pass i paddock, sedan kör jag markträning så som NH, tömkörning, longering. Promenader ut i skogen där man kör NH, lär in röstkommandon från marken o.s.v. när jag märker att det fungerar felfritt sitter jag upp och då är hästen oftast väldigt ridbar. Så att backa i utbildningen är inget negativt och något man ofta kan behöva göra om man inte är en gud på hästar ( vilket nästan ingen är). 

Hur är hon när hon är svår att svänga? Springer hon igenom svängen, kastar med huvudet, vägrar bara svänga? Finns mängder med sätt en häst kan vara svårsvängd på. :) Är hon överviktig/otränad? Då kan hästen ha svårare att bära upp sig och saknar muskler för att svänga i skarpare svängar, speciellt i snabbare gångarter.

[ellenhellstrom]
2016-01-29 17:51
#19

Kanske ett tips är att använda sig av koner och bommar? Finns många övningar på youtube du kan kolla på. Jag vet ingenting om er ridning eller hur hästen är men jag kan tänka mig att de är lite lättare om man markerar ut svängarna med koner, och övar mycket bommar på marken så hon får lyfta mycket på benen för att bli lite smidigare och uppmärksam på svängarna och även bygga upp musklerna. Prova i trav först och om de sitter så försök hålla en samlad galopp.

Sätt ut koner efter ett hinder och öva på att få en snygg och samlad sväng efter hindret.

Lycka till 😃

Upp till toppen
Annons: