Annons:
Etikettövrigt
Läst 1092 ggr
LiljaDragonborn
12/10/15, 11:02 PM

Kostnad för häst, vilken häst, m.m

Hej, har en liten fråga om hur mycket kan de kosta att ha häst..

Jag och min mamma har pratat mycket om de och vi har kommit fram till att vi kommer ha den på lösdrift, Ridas 3 dagar i veckan, Med då de också är 2 islandshästar i hagen också plus 3 och där också är en får hage så undrar vi..

Vilken ras ska man ha ?

Vad skulle de kosa ?

Kan man ta av skor på en häst utan att sätta på nya utan problem ?

Då vi inte har nått stall att ställa den i eller vill ha skor efter som vi inte tycker hästar ska ha de och även efter som de inte är nån asfalt där vi bor. Så kommer den inte tävlas eller hård tränas mer bara vara för mys och skogs rutet med nått hopp över stockar då och då.

Annons:
Gronstedt
12/11/15, 1:50 PM
#1

Skor eller inte beror på hästen, det går inte att säga generellt. De flesta, men inte alla, hästar kan vänjas vid att gå barfota, men det är inte bara att riva av skorna och köra på som vanligt, utan det kan ta lite tid och man måste vara uppmärksam på hovarnas skick. Med ridning bara 3 dagar i veckan så kan man inte rida speciellt hårt de tre dagarna. Ett kallblod kanske, med bra hovar och rejäl pälssättning, som inte är fruset av sig. Fjordingar är en supertrevlig ras, har jag nyligen upptäckt. Men då får man också tänka på att det är massor med päls på vintern, vilket påverkar skötsel och ridning.

Kostnad är svårt att säga något om, det beror mycket på var ni bor. Säg 40 000-50 000 för häst med utrustning, sedan kanske 2 000 per månad för stall och mat. 800-1 200 var 6:e till 8:e vecka för hovvård. 1000 per år för vaccinationer. Och så försäkring eller en rymlig budget om det skulle behövas. Men det är som sagt väldigt mycket beroende av hästindividen och var man bor.

ewelines
12/11/15, 8:59 PM
#2

Tyvärr handlar de inte så mycket om att man ''inte tycker hästar ska ha'' skor utan vissa hästar klarar inte att ridas utan. Asfalt brukar i detta fall inte vara de största problemet utan grus, sten som trycker upp mot hovens undersida och stråle. Vissa hästar kan ömma bara av att bära vikt medans andra kan gå barfota utan problem. De finns olika metoder att verka efter beroende på om man vill ha en barfotahäst eller inte men där tycker jag man bör vara påläst. 

Och som svar på din fråga, Nej de är inte alls säkert att hästen kan gå bra om man bara plockar av skorna.

Ras tycker jag ni borde basera på lite olika saker: Hur stor häst vill ni ha? Ska hästen vara viktbärande? Ska de var en pigg energisk häst eller en lugn jordnära typ? Vilken ras passar de ändamål vi är ute efter?

Kostnadsmässigt så går de inte svara på exakt för de beror på så himla mycket saker. De beror på hur mycket mat just din häst behöver osv. Men de obligatoriska basic saker man kan räkna på: Stallhyra, grovfoder, kraftfoder om de behövs, strö, hovslagare och veterinär (vaccinationer och tandkontroll ex), försäkring och utrustning. Sen ska man alltid vara medveten om att de kan tillkomma utgifter om hästen tillexempel skulle bli sjuk. Medföljer utrustning till hästen ni köper? Annars bör man ta ut en sadelutprovare för att hitta en lämplig sadel och ev annan uttrusning. 

Jag själv lägger ungefär 1500-3000 kr i månaden en ''vanlig månad'', sen tillkommer årliga inköp utav grovfoder, strö och träningar bland annat för min del. Har en 3 årig halvblodskors.

ewelines
12/11/15, 9:04 PM
#3

Detta året för att ge dig ett hum har min årliga inköp sett ut såhär:

Grovfoder: 5500

Strö: 2000

Träningar; 5-7000 (detta är ju dock inget måste såklart). 

Veterinär, Equiterapeut, hovslagare, utrustning (sadel, täcke, grimmor osv) o övrigt : 13-14000.

Upp till toppen
Annons: