Annons:
Etikettridning
Läst 2275 ggr
zemlathebunny
12/8/15, 10:41 PM

Vad ska man göra?

Vad ska man göra om man jämt är orolig för att en häst ska skada sig för att man älskar hästen så mycket?

Annons:
axa
12/9/15, 8:35 AM
#1

Nu hade väl hästen problem, men förmodligen sluta tänka på det som en oro när du istället kan vara lycklig över att hästen inte är skadad? Hästar är tåliga djur, så att dem blir skadade i vanlig träning låter orimligt. Beror på vad ni gör, hästens skick och ålder.

zemlathebunny
12/9/15, 9:21 AM
#2

Okej ja hon är ju "gammal" (9 år) och lite stel men de har blivit bättre sen jag började rida henne

smellcaramell
12/9/15, 10:16 AM
#3

#2 dock är ju 9 år rätt ungt för en häst (tänk på att man rider in de flesta hästar mellan 3-5 års ålder någon gång). Man behöver sällan oroa sig för att hästen ska skada sig, min uppfattning är att de som är räddare för att hästen ska bli skadad oftare slutar upp med en skadad häst då de hindrat hästen från att vara just häst och bygga upp ett eget skydd mot skador.

zemlathebunny
12/9/15, 11:11 AM
#4

Okej ja men hon är vbl travare så tydligen är 9 år gammalt för henne

axa
12/9/15, 11:29 AM
#5

Hon är inte i närheten av gammal, i hästår. Dock inom travsporten börjar hon gå mot pension men hon startar ju ändå inte och rids så nej- hon är inte alls gammal.

Min morfar däremot, tyckte att den 6-åriga korsningsponny jag red förut var gammal så travsporten har en annorlunda syn på saker och ting.. Dem i stallet (dressyrare) tycker den 6-åriga häst jag rider är riktigt färsk så om en häst är 'gammal' är inom de olika kategorierna. MEN en häst ska få leva ut sitt liv till fullo oavsett!

zemlathebunny
12/9/15, 12:17 PM
#6

Ja absolut och nu finns det ju en chans att dom har kvar henne som gårdshäst också :)

Annons:
Torparmor
12/9/15, 8:31 PM
#7

Vi har haft en varmblodstravare som blev över 30 år. Sluta oroa dig!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Jiawan
12/11/15, 9:52 AM
#8

Jag som uppvuxen inom travsporten vet hur det är med åldrarna. Men samtidigt, hon är gammal som tävlingshäst med relativt ung som avelssto även inom travsporten. Och som ridhäst är hon definitivt även där relativt ung.

Jag har en häst som är en hejare på att få små sår osv. Mina hästar är allt för mig, men jag brukar tänka som så att hade han varit vild så hade han kunnat se ut som en slagpåse eller få tex ett öra avbitet och ändå överleva och läka, och det helt utan minsta lilla vård eller medicin. Så i jämförelse känns ju inte de små sår han kan få efter att ha trampat sig eller lekt runt i hagen så hemska. Visst hade jag nog kunnat förebygga de flesta genom att låta honom gå med skydd upp till armbågarna och knäna, och täcke med hals och huvud, men trots att han är både godkänd hingst och blivande tävlingshäst så vill jag ändå att han i första hand ska få vara häst och röra sig som han vill.

Gronstedt
12/11/15, 1:43 PM
#9

Det är så med djur, att man alltid lever med risken att det ska hända dem något, och med insikten att de förmodligen kommer att dö före en själv. Det är en del av priset för den glädje de ger och man måste försöka sätta större värde på glädjen över att vara med djuren och på djurens glädje över att leva och vara med en. Annars blir man ingen bra människa för sina djur.

Cezanne
12/11/15, 2:29 PM
#10

95% av allt man oroar sig för inträffar inte! Man kan inte gå omkring och vara orolig, det hjälper ju inte på något sätt, snarare kan det hämma en.

Jag som har ett halvblodssto på 25 vårar tycker inte att nio år är någon ålder på en häst.

RomDoll07
12/11/15, 6:08 PM
#11

För de flesta hästar är 9 år INTE gammalt, det är snarare hästens bästa ålder då de ev. stökiga unghäståren har passerat och man fortfarande har flera år kvar innan hästen börjar visa några tecken på att den är gammal. Visst kan en travare börja vara för gammal för att tävla när den är 9 år men den har troligtvis många härliga år kvar som ridhäst. Att den är stel beror inte nödvändigtvis på åldern, många travare är väldigt stela eftersom de nästan alltid körs i samma varv men det brukar kunna bli bättre när man börjar rida dem och arbetar med båda sidorna. Så jag tycker absolut inte att du ska oroa dig för att din häst ska skada sig, det medför inget gott varken för dig eller hästen. Njut istället av den tid ni har och träna på så blir den nog en väldigt trevlig ridhäst så småningom.

zemlathebunny
12/14/15, 9:22 PM
#12

Fast de är ändå oron dör hela tiden. Hur lätt går dom sönder? Jag vet int vad jag ska göra :(

Stallmima
12/14/15, 9:28 PM
#13

Du kan nog ta det lugnt med hennes ålder, 9 årig travare är faktiskt inte så gammalt. Gör hon någonting så hon går och skadar sig?

Annons:
zemlathebunny
12/14/15, 9:37 PM
#14

Nej inte direkt men hon är stel

zemlathebunny
12/15/15, 8:45 AM
#15

Hur lätt skulle ni säga att en 9 årigt varmblodssto som är stelt skadar sig? Jag vet inte hur mycket muskler hon har men inte jättemycket kanske

Stallmima
12/15/15, 7:40 PM
#16

Då kanske du kan hjälpa henne att få bort stelheten med olika metoder, ta gärna ut en equiterapeut som kan gå igenom henne. Det har hjälpt mina hästar mycket  👍

[134643]
12/15/15, 9:58 PM
#17

Jag hinner inte läsa igenom alla kommentarer, men för mig så kommer rädsla över att skada hästen från okunskap. Desto säkrare jag känner mig när det kommer till hantering, ridning och skador ju mindre orolig blir jag att hästen ska göra illa sig. Med min första medryttarhäst var jag alltid osäker och nojig att hon skulle skada sig, speciellt under ridning. Nu med mer kunskap i ryggsäcken och tillit till mig själv, att jag vet hur jag kan rida hästen på ett säkert sätt som bygger upp hästen istället gör mig mycket lugnare. Så jag tror att det är detsamma för dig, vet du hur du ska hantera en stel häst och känner dig säker i att du gör det som är bäst för henne, då tror jag att oron minskar en hel del.

Sen är det klart att olyckor händer, sådant man inte kan rå för. Men att gå runt och oroa sig för det i förtid hjälper ju ingenting, om något äter  det bara från den roliga tiden med hästen! 👍

Upp till toppen
Annons: