Annons:
Etikettfoder
Läst 846 ggr
examynia
2015-12-07 13:54

får de i sig tillräckligt?

Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en islandshäst. islandshästen åker iväg på lördag så kommer att ha två halvblod kvar.

Vi har lagt ut 14 KG torrhö i dessa nät på morgonen kl 0600 ungefär.. de äter där å så går de iväg ibland har jag sett.. men när de kommer in mellan kl 20-21 så är de fortfarande hö kvar i näten några kg.

tror ni att de helt enkelt fått i sig så mycket som de vill ha å behöver? eller är de helt enkelt att de tycker de är jobbigt att äta i näten när de inte är fulla? = lata? eller hinner de helt enkelt inte äta upp allt i näten på de timmarna? för tycker att 14 kg på tre st borde gå åt? eller är jag helt ute å cyklar?.. sen får de ju sin egen giva inne så att säga. kan inte ha nån av dom på helt fri tillgång då de är väääädligt lättfödda alla 3. så ville ha begränsad fri tillgång då de inte finns möjlighet att utfodra de på dagarna.. kanske ska lägga några av de kg utanför löst så de får äta de först å sen pilla med de andra resten av dagen?

vi har ju ingen snö än å inte kallt 10 + grader.så jag vet att de går å pillar även på marken i hela hagen.. bör jag vara orolig för att de inte får i sig tillräckligt på dagarna.?. alla 3 äter ur näten de har jag sett.

Annons:
Perly
2015-12-07 14:17
#1

Är väl 1kg/100kg kroppsvikt eller nåt sånt som är riktlinjen så får de dessutom hö inne så är det inte konstigt att det blir över av de 14kg de får i hagen, så länge de ser bra ut i hullet så kan du vara lugn 🙂

Alltid Oavsett

examynia
2015-12-07 14:22
#2

1kg ts /100kg å stod typ ca!1, 2-1, 5 kg hö.. Så de blir inte riktigt så mycket som de behöver om de inte äter upp :-/ Men funderar på att lägga utanför åxå

mikatherider
2015-12-07 16:13
#3

Med tanke på att min äter 14 kg silage ute per dag ensam  (har slowfeeding) håller jag med om att det låter som ganska lite, men så länge de håller hull och verkar friska borde det inte vara några problem. Dock tycker jag nog att du kan prova att ge dem 14 kg silage helt utan nät en dag och se om det går åt då, för om du ska kunna jämföra borde du lägga ut lika mycket. Jag tänker att även om de är lättfödda är det ju 14 kg du har beräknat att vara rimligt så det borde inte vara några problem.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Alicia_svartur
2015-12-07 19:51
#4

Om de är lättfödda är det nog bara som de inte vill ha mer. Ha kvar det som det är. De får ju i sig "rätt mängd" sen under natten? Så länge de håller sig i hullet är det ju absolut inga problem.

Tiktak697
2015-12-08 00:07
#5

Våra halvblod slutar äta när det blir jobbigt så fort du slänger ut det i baken äts det väldigt bra . Så visst kan det vara så så vi har bara lagt fram en stor Hö balja med tak där vi lägger i så har dem alltid mat som är lätt tillgänglig .

Mvh Tiktak

examynia
2015-12-09 09:25
#6

Det är torrt hö. Så inte hösilage för hösilage behövs ju mer än av hö. Jag testade ett par dagar nu att lägga några kg även på marken. Så nu är näten i stort sett tomma vid kl 18. Bara några hekto kvar.. å de får ju son sagt på kvällen/natten sin egen ranson där äts allt upp. kom på en sak igår. Varför de kanske lämnade massa.. de har ju varit två stormar å när stor men slutade så har de ätit upp. Men kommer fortsätta att lägga lite även utanför. :-)

Annons:
examynia
2015-12-09 09:25
#7

Det är torrt hö. Så inte hösilage för hösilage behövs ju mer än av hö. Jag testade ett par dagar nu att lägga några kg även på marken. Så nu är näten i stort sett tomma vid kl 18. Bara några hekto kvar.. å de får ju son sagt på kvällen/natten sin egen ranson där äts allt upp. kom på en sak igår. Varför de kanske lämnade massa.. de har ju varit två stormar å när stor men slutade så har de ätit upp. Men kommer fortsätta att lägga lite även utanför. :-)

Upp till toppen
Annons: