Annons:
Etikettridning
Läst 1405 ggr
Linneahorse12
2015-12-07 09:43

hoppa barbacka hjälp!

Det är julshow på lördag och jag har gett mig in på barbacka höjdhoppning. Har hoppat endel barbacka innan men hinderna har inte varit högre än 60-70cm. Nu är det ändå höjdhoppning och hinderna kan stiga till iallfall 110cm. Har ni några tips och trix på vad man kan tänka på? Tänker ridmessigt och så. Nu har man ju inga stigbyglar. Ge alla tips ni har!

Annons:
Caf_Roy
2015-12-07 12:36
#1

Var bara följsam och lita på hästen. Ett bra knäslut låter dig mjukt följa med över hindret i hoppsits så länge du vågar lita på hästen att göra sin del så du kan göra din. När man rider barbacka har man mindre kontroll än med sadel, så det är mer fråga om ett samarbete, att guida och hjälpa hästen snarare än att bestämma över den. Så hjälp hästen att komma rätt på hindret och våga överlämna hoppandet åt den så du kan fokusera på att vara så lite ivägen över hindret som möjligt. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Wellcraft
2015-12-08 07:44
#2

Ha en häst du känner ordentligt. Sitt mitt på hästen hela tiden, din tyngdpunkt ska vara jämn - tänk på det extra i svängarna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

philippazon
2015-12-08 07:55
#3

Tänk på att inte knipa med benen då skumpar du mycket mer. Håll i manen om du tappar balansen och försök att följa med hästens rörelse hur sumpigt det än blir. Funkade för mig igår , jag galopperade min häst barbacka för första gången och jag kan knappt sitta kvar när jag har sadel, haha :P

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Linneahorse12
2015-12-08 09:30
#4

#3 Rida barbacka har jag inga problem. Rider hela dressyrpass barbacka, har även hoppat barbacka några gånger.  Har aldrig trillat av än. Det jag är lite osäker på är när hinderna blir lite högre. Då kommer man ju verkligen upp över marken. Men tack för tipsen!

#2tack!

#1 superbra tips!

Wellcraft
2015-12-08 10:17
#5

Var även snabb med att luta dig tillbaka igen när hästen hoppat, så du inte faller framåt. Att hoppa barbacka är lite av en konst, men det kommer nog gå bra för dig! Har du ridit dressyr barbacka och hoppat lägre hinder så lär det inte vara några problem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

smellcaramell
2015-12-08 11:36
#6

kan väl säga att mantag är ens bästa vän när man hoppar barbacka, speciellt på en oberäknelig häst som ibland hoppar av ett galoppsprång för tidigt och ibland inte hoppar alls och drar med sig bommen flera meter efter hindret.

Tycker själv det var betydligt svårare att hoppa med westernsadel än att hoppa barbacka då man inte blir lika flexibel i en westernsadel ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: