Annons:
Etikettbeteende
Läst 1204 ggr
mellis98
2015-12-04 22:45

Häst som vägrar att stå still

Har en fd travare som har väääligt svårt för att stå stilla. I gången står han relativt still, kan börja veva med framhoven och trampa lite, men kan inte stå stilla annars. Vill inte stå stilla vid uppsittning utan snurrar bara runt. Annars om man rider, tömkör eller promenerar kan han inte stå stilla i mer än 5 sek. Håller man tillbaka honom när han försöker gå blir han sur och börjar backa, drar tyglarna ur handen och i värsta fall så stegrar han. Håller självklart aldrig in honom helt utan tar och lättar samt berömer när han gör rätt. Hos tidigare ägare är han van att få som han vill. Någon som har tips på hur jag kan träna honom på att stå stilla? Spelar ingen roll om andra hästar också har stannat, utan han ska bara fram fram fram!

Annons:
JoannaLi
2015-12-04 23:05
#1

Har ni kollat så att han inte har ont? Vissa är rastlösa ja, men att gå så långt att stegra etc är väldigt oroväckande. 

Jag skulle träna från marken och jobba på tillit och stadga :)

smellcaramell
2015-12-05 04:12
#2

Låter rätt typiskt travare som får förryckte kraftfoder.. Eller fått för mycket kraftfoder en längre tid. Kolla först upp han hos veterinär, se sedan över om det går att minska mängden kraftfoder och kör mycket mental träning och träning på marken (om det inte visar sig att han har ont på veterinärbesöket d.v.s.).

philippazon
2015-12-05 07:34
#3

Sådär gör min ponny när hon blir frustrerad/spänd/stressad och jag försöker få henne att stå stilla, typ om hennes kompis går iväg och hon måste stå still, hon backar och backar och vägrar gå framåt och ibland så stgrar hon..

Sålänge han inte har ont så är det bara att träna träna träna. Träna på respekt (typ frihetsdressyr, funkar för mig) och sedan är det bara att göra halt. Backar han, gå fram tre steg och gör halt igen. Stegrar han så gå på med skänken och ta ett ledande tygeltag åt det hållet du har plats att svänga, för att stegra får ALDRIG vara ett alternativ. 

Jag gör så att jag försöker undvika situationerna då det spårar ur helt, men jag nosar lite försiktigt på problemet. Om jag känner att hon börjar backa så lägger jag på skänken, går fram till den punkt hon stod vid innan och när hon stått stilla där i ca 2-3sek så får hon beröm och sedan är det framåt igen. 

Ibland undviker jag problemet helt och står still en kort stund under "passande omständigheter". 

Det är bara att öva. Hästar utan tålamod måste vara det mest krävande någonsin, då jag inte har så mycket tålamod själv…. ;) Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Upp till toppen
Annons: