Annons:
Etikettövrigt
Läst 1637 ggr
Nelliie
12/2/15, 5:43 PM

Hjälp! Låna ut häst.

Hej, 

Det är så att jag kommer att studera på annat håll så min häst kommer att behöva tas hand om utav en annan ryttare. Då jag står i ett jättefint stall med henne hade jag gärna sett att hon får stå kvar, finns ridhus och allt ingår så man mockar och sköter bara om sin häst i princip. Jag kommer behöva att någon tar hand om henne alla dagar i veckan från januari-juni ca. Men ska jag då låna ut henne liksom och ta betalt då, som att någon har henne på foder?

Hade jag lånat ut henne till någon annan så hon inte stod kvar i stallet hade ju såklart den som lånat henne stått för alla kostnader? Men är det skillnad nu?

Annons:
Nelliie
12/2/15, 5:50 PM
#1

För någonstans känns det konstigt att jag ska stå och betala allt fast hade jag låtit personen tagit hästen till ett annat stall hade den istället stått för alla kostnader? Hur gör man?

Katniss
12/2/15, 5:53 PM
#2

Jag tycker att du bör ta betalt om hästen kommer att stå någon annanstans :) Edit: Glöm inte att skriva kontrakt, så att det inte blir några missförstånd!

R.I.P. Anton 💔

Gronstedt
12/2/15, 5:54 PM
#3

Det finns inga regler, du gör upp med den som ska sköta hästen om vad som ska gälla. Om du inte tar betalt, eller bara tar en del av kostnaderna, är det kanske lättare att få tag i någon.

Nelliie
12/2/15, 6:05 PM
#4

Är flera intresserade men vissa har sagt direkt att dom inte är intresserade av att betala. Men samtidigt om dom får stå för vissa kostnader vet man ju att personen tar det hela mer seriöst kanske? Hon behöver ridas regelbundet och inte bara mockas hos, så då kanske man anstränger sig mer om man även ska stå för vissa kostnader? 

Så svårt! Jag har lånat ut nån ponny förr, men då åkte ju den hem till fodervärden och dom stod för alla kostnader.

[134643]
12/2/15, 7:26 PM
#5

Bland alla annonser jag har sett är det rätt vanligt att låna ut hästen på foder, med kravet att den ska stå kvar i samma stall. Då tycker jag att det är rimligt att ryttaren betalar allt, känns ju knas om du ska betala allt för hästen om den är utlånad? Att ta hand om en häst 7 dagar i veckan tycker jag absolut att man ska betala för.

Gladflicka
12/3/15, 4:29 PM
#6

Som jag förstår dig vill du låna ut hästen på foder med krav att hon ska stå kvar i ert stall och då är ju det vanligaste att man som fodervärd står för hästens alla kostnader och som ägare står för försäkringen. Jag hade annonserat efter fodervärd. Jag hade definitivt inte sponsrat andra att ha häst på min bekostnad. Där tycker jag att du ska stå på dig!

Annons:
Gladflicka
12/3/15, 4:31 PM
#7

#6 Lite föll bort men sista stycket syftar på de som vill rida gratis mot att du tillhandahåller hästen.

[Biancalice]
1/4/16, 12:24 AM
#8

Absolut tycker jag att du ska ta betalt. Det är inte gratis att ha häst och varför skulle någon annan kunna ha din häst gratis? Sedan tror jag också att man sållar bort vissa mindre lämpliga om det kostar lite.

Fodervärden bör stå för alla kostnader utom försäkringen tycker jag. Möjligen att man kunde göra någon sorts deal om du har kravet att hästen ska stå kvar i sitt stall.

Upp till toppen
Annons: