Annons:
Etikettridning
Läst 1135 ggr
mimmijojo
12/1/15, 9:50 PM

Tidsbrist?

Hej! Jag är 15 år och har i dagsläget en sju-årig D-ponny. Tanken är egentligen att han ska säljas och jag ska övergå till storhäst men jag börjar vela. Jag tror att jag kan ta mig långt med honom och är såklart därför väldigt nyfiken på vart jag kan ta mig med honom. Samtidigt känner jag att jag borde övergå till storhäst. Drömscenariot är självfallet att jag har kvar min ponny och har en storhäst också men rädslan är bristen på tid i detta fall. Någon som har erfarenheter av detta och vill dela med sig hade varit guld-värd! 

Jag går samhälls-programmet på första året i gymnasiet och mina frågor är…:

Ni som har erfarenhet av övergång till storhäst, när tycker ni man borde byta?Ni som har 2 eller fler hästar och går på gymnasiet; hinner ni med skolan och hästarna? 

Tacksam för svar!

Annons:
axa
12/1/15, 11:39 PM
#1

Övergången till storhäst vänjs in på en timme, kom väldigt naturligt för mig. Men har annars ridit en maxad D så övergång till 162/174 cm var inte så stor. Man byter upp sig när man är redo själv och när man vill. Främst ofta för att man växer ut ponnyer. Helt upp till dig när du vill.

Jag har inte tid att äga ens en häst just nu, så jag rider en och ibland två hästar åt ägaren flera gånger i veckan då hon inte heller har tiden. Med hundar säger man att en till knappt märks av- men de gånger jag har båda hästarna samma dag tar allt dubbelt så lång tid och jag skulle i nuläget inte ha orken eller tiden för två när resan till och från stallet dessutom är på drygt 1h & 40 min totalt. Så tänk bara om du har tiden att göra sysslor (förutsatt att du inte har fullservice), rida osv en gång till. Allt tar dubbelt så lång tid i princip. Sedan ska kärlek och mycket omsorg med på ett hörn också.

philippazon
12/2/15, 7:36 AM
#2

Om du vill hinna, så kan du hinna. Du måste bara ge det ditt allt och verkligen vilja. Med lite hjälp av tex en medryttare/mamma/pappa så kan du nog hinna med, beroende på hur mycket du satsar i skolan och hur långt du har mellan skolan och stall osv. Men som sagt, allt går om man vill :) Länkar till en blogg med en tjej som skriver hur hon hinner med att ha häst, gå på fotboll och plugga. 

http://nouw.com/juliaaxelsson/hur-hinner-du-med-21459946

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[134643]
12/2/15, 11:42 AM
#3

Personligen skulle jag inte orka med två hästar. Nu är jag bara medryttare så har hästen 2 dagar i veckan ungefär. Jag slutar alltid 4 i skolan, är i stallet vid 16:30 och hemma igen vid 8. När jag kommer hem ska det pluggas, duschas och äta. Det går precis. Så jag tycker att det beror på när du slutar skolan (men tänk på att det kan ändras), och speciellt hur långt du har till stallet. För mig tar det 1 timme hemifrån ungefär vilket tar väldigt mycket tid. Det går säkert absolut, men se till att du inte faller efter eller inte hinner med skolarbetet för det måste komma först. Medryttare underlättar säkert en heel del också! :)

Upp till toppen
Annons: