Annons:
Etikettridning
Läst 2841 ggr
powerade
2015-11-29 19:52

ryggövning

Någon som har något bra tips på bra övningar på t.ex banan där man tränar hästens rygg? Han har börjat tappa jättemycket muskler..

Annons:
RebeccaG
2015-12-01 19:06
#1

Ut i skogen! 
Att klättra och gå/trava i knagglig terräng där hästen får jobba och lyfta benen gör underverk. 
Sedan kan det vara bra att se över foderstaten & grovfodret. Får hästen t.ex. inte tillräckligt med protein så blir det svårt att bygga muskler.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

philippazon
2015-12-01 19:18
#2

Att rida ut i skogen är det bästa, som ovan säger. Men annars ta hjälp av någon tränare som kan hjälpa dig att jobba hästen i korrekt form. Finns liksom ingen speciell övning, utan att hästen går i form och trampar under sig är det som gör att hästen bibehåller/bygger muskler. 

Om du inte har möjlighet att ta hjälp av tränare så kanske du kan testa att ha tex gummisnodd när du rider, om hästen har svårt att söka sig neråt. Jag red med gummisnodd innan jag lärde mig min hästs knappar och innan hästen hade så mycket ryggmuskler, samt gav bra foder som hjälper hästen att bygga muskler lättare. Det gjorde underverk, för oj så fin hanns rygg blev. Jag kunde liksom inte själv jobba honom i rätt form så att ta hjälp av en gummisnodd var perfekt för både hästen och mig. Men behöver inte skämmas som visssa gör för att rida med hjälptyglar, det är ju oftast för hästensskull :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

powerade
2015-12-01 22:45
#3

Vi är ofta i skogen, men finns inget bra ställe där han kan få gå på ojämn mark:/ 
Dock så rids han bara a mig (3-4 gånger i veckan) och ägaren skrev och tyckte han förlorat så mycket muskler, precis som om det skulle vara mitt fel? Förmodligen lär det väl vara för han inte blir arbetad nog ofta för att kunna behålla musklerna?

Han äter för tillfället bara hö.

En sån gummisnodd man sätter typ i sadelgjorden som går upp bakom hästens öron? Red för tränare en gång med honom och hon sa då att han vill söka sig ner i form men bara gapar och kommer undan, då tog vi på en sån jag beskrev men den är ganska kort?

philippazon
2015-12-02 07:45
#4

Hur gammal är han? Du kanske an prata med ägaren och fråga om det finns möjlighet att ge lite pellets så att han får i sig bra med protein och annat som är bra för hästen som tillskott. 

Ja, precis en sån jag menar, också kallad halsförlängare. Gummisnodden kan vara kort/lång, lös/spänd, och såklart också funka bra/dåligt beroende på hästen. 

Man måste vänja hästen vid att ha gummisnodden, första gången kan dom tycka den är jätte obehaglig och få fel intryck om man spänner den hårt. Jag själv spänner den inte alls, utan att faktiskt bara ha den på gör underverk för många hästar. Annars kan du testa en thidemantygel (sök på google) funkar och väldigt bra, nästan bättre än gumisnodd för att man kan reglera "trycket" själv. Fick tips om att ha sådan istället för gummisnodd på min förra ponny för att han blev lite instängd i gummisnodden. Men thidemantygel så kan man bara läpps lite på tygeln så är hästen friare.

Har ni ingensomhelst skog eller klättermark? Rid runt lite på "äventyr" och se om du kan hitta någon liten stig att klättra på, det brukar göra underverk :) 

Om hästen har svårt att komma under sig med bakbenen så rid i uppför och nerförs backar och gör halvhalter/halter, och i uppförsbackar kan du även lägga in skritt-trav övergångar. På banan så brukar skänkelvikningar funka bra för att få igång min hästs bakbensaktivitet. 

En viktigt sak jag glömt säga är att ha en sadel som är utprovad för din häst. Jag har provat ut en ny då min häst känts sämre och sämre med den jag har nu. Mycket riktigt, min sadel begränsar henne något otroligt. När vi satte på den som jag köpt nu så var det som att sitta på en helt annan häst, vi svävade fram. Sadeln satt korrekt så hon var fri att arbeta igenom ryggen. 

En sadel som sitter tokigt kan trycka på ryggmusklerna så att dom "tynar bort" och även begränsa hästen från att arbeta med ryggen. :) 

Önskar dig stor lycka till, har själv gjort samma resa med dessa eviga ryggmuskler, det går. Med rätt vilja, träning och foder :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

powerade
2015-12-02 12:44
#5

Han är 14 år, har honom på halvfoder och han har gått på travet tidigare så han är sjuuuukt svårt att få ett lugnt tempo på. hmm ska undersöka snodden å se om den går få längre, men hon tyckte han började gå jättefint. Han kunde verkligen inte springa iväg som han alltid vill göra. Vi har 2 "bilvägar" som har bra backar. Några stigar finns väl, hittade ett öppet fält där dom kört med ja traktor, fyrhjuling eller något så det var en ojämn väg men dock är dom i närheten och jagar… Kan inte stå å betala en ny sadel å utprovning för honom själv, ägaren sa om jag ville ha någonting annat får jag stå för det själv.. Även om jag vill för hans skull har jag ju inte råd med det:/

philippazon
2015-12-05 07:39
#6

#5 Okej. Ja kolla på snodden, det tycker jag verkligen. Det som du upplevde som gapa kanske var att han tuggade på bettet, vad vet jag? :) 

Okej. Har ni ingen skog? Det behöver inte vara stigar där. Jag brukar om jag ser något ställe som är bra gå upp en bit och sedan vända och gå ner på samma ställe, för vi har egentligen inte heller någon bra kläder stig. 

Åå okej, då förstår jag. Men har du någon fårkinspadd eller så under sadeln?

Hoppas allt kan lösa sig! :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
powerade
2015-12-05 16:22
#7

mja han öppnar munnen och kasta upp huvudet typ, var det hon som skulle hjälpa oss sa:) Han tuggar rätt bra på bettet också:p Mjo men då är det skog också, stenar stubbar träd överallt man kan knappast gå där, ska utforska när snön tinat. Lite svårt att utforska när det är snö överallt lite svårt att veta vad man går på för mark, helt plötsligt sjunker vi i nått surhål heller någonting :)

philippazon
2015-12-05 19:25
#8

#7 ahh okej. Jag har ingen snö så tänkte inte på det.

Men när snön tinat så kan du gå först utan häst och se om du kan hitta någon stig, om du har en hund så kan du ju ta med den :) 

Annars är det bara att rida och ta det lugnt och försiktigt :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

powerade
2015-12-05 20:23
#9

Är för lat;) hah men tar med hästen och så ser vi om det finns någonstans där vi kan gå, vet ett fint ställe vi va på förr i tiden.. Men inte minns man vart det var :p

philippazon
2015-12-06 15:51
#10

Haha. Samma här. Jag brukade utforma förut, fast min ponny jag har nu är väldigt mesig så man vill inte hamn på fel ställe med henne.. Så håller mig till det jag redan hittat :P 

Åh, segt. Men du hittar nog något annat ställe :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Upp till toppen
Annons: