Annons:
Etikettbeteende
Läst 1695 ggr
Agent Boy
2015-11-28 17:27

Svårt att stå still & aachenträns

Hej! Har inte ridit så länge så vill gärna lyssna på vad andra säger och inte bara läsa på sidor då mycket i det som står kan vara fel.

Jag rider en häst 1-2 gånger i veckan. Lilleman som han heter har väldigt svårt för att stå still när jag rider ut. På ridbanan stannar han och kan stå still länge, men när jag väl är ute så kan det vara svårt att få honom att vara still. Det är oftast inga problem att stanna honom i trav/galopp, men han kan inte stå kvar i mer än 2 sek utan att vilja fortsätta framåt. Jag försöker få honom att stå still, jag berömmer när han väl står still osv. Men jag måste alltid hålla i tyglarna, annars börjar han att gå, men då känns det som att han blir irriterad för att jag "drar" i munnen på honom. Någon som har tips eller trix för hur man ska få honom att stå still? Det är likadant under uppsittningen, man får svinga sig upp snabbt annars börjar han att gå innan man sitter till rätta.

Jag har funderat på det här med nosgrimmor. Vad är det egentligen till för? Lilleman har aachenträns, hur hårt ska man spänna nosgrimman om man måste ha det? Finns det några nackdelar med det? Finns det några tecken på att hästen inte gillar nosgrimman, och kanske är bättre utan?

Tacksam för svar :)

Annons:
catosi
2015-11-28 19:33
#1

Jag har som inga lösningar men jag har en egen häst som jag brukar rida 4-5 gånger i veckan. Hon står nästan aldrig still. Vid uppsittningen har man tur om man hunnit ta i tyglarna innan hon går iväg.När jag ska stanna henne i skogen/utomhus rid bana står hon stilla i ungefär 5 sec. Men hon är en ridtravare som tävlar och tränas i trav några gånger i veckan också. Så jag förstår att hon inte vill stå still. Men om hon står still kan jag inte ha långa tyglar då skulle hon sticka iväg i trav. Jag har lärt henne att vänta i 5 sec före hon går över vägen men annars är de svårt

JoannaLi
2015-11-28 20:50
#2

Att stå stilla: jag gör helt enkelt så att jag är tjurigare än hästen. Jag ber honom att stanna, och så fort det känns som att han står still så släpper jag efter på tyglarna. (Rör händerna framåt.) Går han då framåt så tar jag tillbaka händerna, och så ber jag honom att backa till originalposition. Det här kan ta hur lång tid som helst, så bestäm dig för att avsätta ett par ridturer för att bara träna på det här. 

Bestäm dig för en tid som han ska stå stilla - för att be honom att stå stilla "indefinitely" och bara vara avslappnad är i princip omöjligt i början. Kanske 5-10 sekunder i början? 

Nosgrimman… Alltså, förlåt, men för mig har de ingen nytta. De stänger igen munnen så att hästen inte kan gapa - med effekten att den inte tillåter hästen att komma undan bettet om den behöver det. 

Därför gör den bettet skarpare, vilket inte känns helt rätt för mig. 

Tecken är svåra att se - jag skulle nog hellre prova att ta av den och se om det blir någon skillnad. 

Allra, allra minsta är att spänna den så att det ryms 2 fingrar mellan nosbenet och nosgrimman - men ju lösare desto bättre :)

Agent Boy
2015-11-29 23:51
#3

#2 Okej! Tack så mycket för tipsen. Får prova på helt enkelt. :)

Gronstedt
2015-12-02 13:47
#4

Att stå stilla är jobbigt om han inte är i balans. När du gör halt, ta tillbaka så långt att han lägger bak vikten på bakbenen, så blir det lättare för honom att stå stilla. Var också noga med att du inte för fram din egen vikt när han står stilla, det är lätt att man gör det när man till exempel vill klappa. Om du för fram din vikt ger du signal att han ska gå.  

Om han vill gå, sitt inte och håll emot med samma kraft i tyglarna, utan ta en förhållning tills han lägger bak vikten och ge sedan efter igen. Upprepa så många gånger som behövs för att han inte ska gå iväg på din eftergift.

Om hästen inte är tillräckligt stark är det klokt att inte göra långvariga halter, utan att låta den gå fram innan det blir jobbigt.

Olika nosgrimmor har olika funktion och deras egentliga syfte är att hjälpa hästen att slappna av, komma fram till handen och känna sig bekväm med handen och bettet. Om det ska fungera måste nosgrimman passa just den aktuella kombinationen av häst, hand och bett. Är hästen avspänd och bekväm med bettet behövs ingen nosgrimma, men det är inte säkert att den är till besvär heller. Det är alltid klokt att prova att rida utan nosgrimma ibland och se vad hästen gör med munnen och huvudet, annars kanske den döljer problem som man borde arbeta bort.

Ska du använda aachen-grimma är det viktigaste att nosremmen sitter så högt upp och är så hårt åtdragen att inte snokremmen drar den nedåt så att den trycker för långt ned på näsryggen. Snokremmen ska vara åtdragen så att den inte kan flytta sig från kindkedjegropen och halka ned på underläppen.

mellis98
2015-12-04 22:57
#5

Har samma problem med min häst som inte vill stå stilla 😉 riktigt frustrerande ibland men det är väl bara att testa så många olika tekniker som möjligt tills det funkar! Nosgrimma har egentligen ingen speciell mening på tränset. Kan hjälpa till att hålla bettet på plats men annars ser jag det bara som en prydnad :) Man brukar säga att man ska få in två fingrar mellan nosryggen och nosgrimman men jag spänner oftast mycket lösare.

Gronstedt
2015-12-05 15:02
#6

#5:  Att spänna lösare är inte lyckat om det inte är en engelsk nosgrimma - det gör dem tvärt om obekvämare eller till och med skadliga.

Annons:
JoannaLi
2015-12-05 16:47
#7

#6 Nu låter jag säkert dum, men hur kan de bli obekvämare eller mer skadliga?

Upp till toppen
Annons: