Annons:
Etikettridning
Läst 2486 ggr
MoaL
2015-11-27 00:33

Dåliga knän

Jag har dåliga knän och höfter vilket jag kan känna av ibland om jag promenerar mycket eller har för tunga skor på mig, men högerknät är värst och det känner jag av varje gång jag rider (bara en gång i veckan än så länge, på ridskola). Särskilt ridlektioner där vi tränar att stå upp i lätt sits, eller travar och rider lätt mycket. Efter bara en stund gör det så ont i knät att jag har nära till tårarna, vilket såklart är extremt distraherande och försämrar min ridning. Jag tror att det är den där lilla vridningen som blir i knät när man tynger ned i stigbyglarna och reser sig från sadeln, det är fruktansvärt smärtsamt. De få tillfällen vi har tränat utan stigbyglar har varit gudomliga, för det har varit helt smärtfritt och bara roligt.

Finns det någon lösning på det här problemet? Jag kan ju inte vara den enda som rider och har taskiga knän?

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
AnneN
2015-11-27 00:56
#1

Testat att ändra längden på stiglädret? 
Då jag fortfarande höll på med hästar så kunde jag få väldigt ont i knäna om stiglädret var för kort eller för långt, även om jag inte fick den "perfekta" längden enligt ridläraren så fick jag en längd som fungerade för mig vilket för mig var viktigare än att det skulle se bra ut för andra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[134643]
2015-11-27 10:27
#2

Jag kan också få ont i knät om jag ridet med stigbyglar. Det jag har märkt är att för korta stigbyglar är värst, så testa att länga dem lite till en början. Jag själv har medryttarhäst och rider inte på ridskola längre, så jag väljer nästan så gott som aldrig att rida med sadel och stigbyglar, utan antingen så rider jag barbacka eller så släpper jag stigbyglarna. Det kanske går att göra på ridskolan också när du får som ondast? Om något så är det ju bra balansträning! ☝️

philippazon
2015-11-27 11:23
#3

Fråga om du får rida utan stigbyglar. Kanske ska kolla dig hos läkare så kan de ge tips? Finns ju sådanadär grejer som man sätter på knäet, vet inte vad det heter, typ som en strumpa fast för knäet haha ;) Det kanske kan hjälpa?

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

nadilda
2015-11-27 16:54
#4

Jag har jätte mycket problem med mitt ena knä, får precis som du extra ont vid lättridning och fältsits. Nu så hoppar min knäskål ur led ofta också, men det är en annan femma. Vad händer om du lindar knät riktigt hårt med en elastisk linda (utan att stryp blodtillförseln), då går det inte att vrida knäet. Man kan ju annars köpa ett sånt knäskydd som #3 pratar om, men enligt min uppfattning fungerar det bättre att linda.  Tyvärr kan det vara lite obekvämt, men det kan det kanske vara värt om det fungerar.

Vet hur jobbigt det är med bökiga knän😕

smellcaramell
2015-11-27 18:30
#5

Jag överansträngde mina knän när jag var liten och tappade typ alla muskler kring knäet som stödjer upp(båda knäna). Jag fortsatte med alla mina tre sporter (ridning, innebandy, fotboll) och ridningen gick bäst - när jag hade en sadel som gav mig rätt stöd. Jag måste ha en sadel som jag kan "luta" knäet mot så att knäet inte böjer sig åt "fel håll"(i sidled). Spelar ingen roll hur långa/korta stigläder jag har så länge jag har det stödet från sadeln, utan att jag klämmer ihop knäna.

Rekommenderar även knäskydd som ger ett bra stöd till knäet! Linda knäet fungerar också men är inte lika bekvämt som ett knäskydd. Kan säga att jag fortfarande, säkert 10 år senare fortfarande har problem med mina knän om jag rör mig fel och inte tänker på hur jag går. Måste hela tiden balansera upp knäet så att det inte rör sig i sidled, speciellt om jag går i trappor eller springer. Hoppa kan jag fortfarande inte göra riktigt, sist jag hoppade bock så "försvann" knäna under mig och jag slutade upp på knä och kunde inte gå normalt på flera dagar.

Mitt bästa tips är att söka stöd hos sadeln! Se till att hela tiden ha ditt knä mot sadeln så du inte "fladdrar ut" när du rider lätt/står upp i sadeln.

Upp till toppen
Annons: