Annons:
Etikettövrigt
Läst 2095 ggr
elihästen
2015-11-26 18:03

Medryttarhäst?

Hej! Jag har ridit i lite mer än 2 år. Några av mina ridkompisar som har ridit lika länge har en medryttarhäst. Jag kan galoppera och hoppa högre än 60 cm. Kan styra i alla gångarter. Har en sköthäst. Är jag redo?

Annons:
catosi
2015-11-26 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De beror helt på hur erfaren du är själv har jag ridit i 6 år och haft häst i hela mitt liv (föräldrars hästar). Men nu har jag en egen häst. Jag har varit med om ganska mycket t.e.x när min häst skenade, hästar som dragit i lina (1 åringar),kört heta hästar och mm. Förresten min familj har trav hästar så min häst är en ridtravare som är 9år och heter Catosi. Hon är en av mamma och pappas hetaste hästar så för att rida henne måste man vara ganska stark och erfaren

RebeccaG
2015-11-26 21:50
#2

Hade jag haft en utbildad häst(har en 3-åring nu) så hade jag antagligen inte tagit emot dig som medryttare. 
Enligt mig ska man kunna göra lite mer än att styra i alla gångarter och hoppa högre än en halvmeter…

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

zemlathebunny
2015-11-26 23:13
#3

Jag tycker inte det spelar någon roll att du kan styra i alla gångarter och hoppa 60 cm. Du måste veta mycket om skötsel också. Det är mer än att bara rida när man har häst.

Killen
2015-11-27 01:25
#4

Du har inte skrivit din ålder samt det är stor skillnad på att ha ridit en gg i veckan i 2 år eller 5 gånger i veckan . Vad kan du om skötsel ? Har du hästvana föräldrar osv Tyvärr är det ofta svårt för folk under 18 att hitta medryttarhäst /ponny.

kissmekate.blogg.se

[134643]
2015-11-27 10:25
#5

Som sagt beror det på mycket annat, speciellt hur mycket kunskap om skötsel du har. Det är jätteviktigt att du kan se ifall hästen är halt eller skadad/sjuk på annat sätt, att utrustningen sitter rätt och hur du hanterar eventuella skador och olyckor. Sen är ridningen också viktig, många ägare vill att du ska kunna rida hästen i en korrekt form och kunna rida den på ett sådant sätt att risken för skador minimeras. Att du kan hantera hästen i alla situationer är också viktigt, skulle hästen bli rädd eller liknande måste du ändå våga agera för hästens skull. Det är mycket ansvar och kräver mycket kunskap att ta hand om en häst, och tänk på att det är någon annans ögonsten du tar hand om. De vill såklart bara ha det bästa för sin häst.  

Om du är redo eller inte är väl upp till dig, dina föräldrar och hästens ägare att komma fram till. Två år är dock inte speciellt mycket tid, och att kunna galoppera och hoppa 60 säger ingenting om hur väl du faktiskt kan ta hand om en häst 🙂

Agent Boy
2015-11-28 17:44
#6

Hej. Jag har själv inte heller ridit länge och har en medryttarhäst just nu. Det beror nog helt enkelt på hur ägaren vill att sin medryttare ska vara. Vissa vill ju ha vääääldigt erfarna, vissa kan nöja sig med en som kan kontrollera en häst i skritt och trav, samt klara av skötseln och vara noggrann. Lägg upp en annons på hastnet.se eller hitta en fb grupp och se om någon blir intresserad. Skriv dina kunskaper, lite om dig själv och vad du kan erbjuda. Det var så jag fick min medryttarhäst. :)

Annons:
Vikan
2015-11-28 19:15
#7

Jag gjorde så att i början la jag upp en annons där jag ville hjälpa till i något stall och få kunskaperna i skötsel av hästar, då ridskolan i princip endast lärde ut hur man bara red. Jag hamnade i ett stall med arabiska fullblod, där jag även fick rida! ^^
Nu har jag en medryttarhäst som jag tar hand om som min egen, och det funkar fint

Upp till toppen
Annons: