Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2453 ggr
Jomenhej
2015-11-26 00:26

Farlig att rida? :/

Jag har stött på ordentliga problem med min medryttarhäst och tänkte att den inte kunde skada att söka sig hit för lite hjälp! Jag rider ett 10årigt varmblod kring ponnymåttet, eller åtminstone försöker jag göra det. Jag har ridit honom till och från i nästan över ett år nu och det känns som att problemen bara blir fler och fler och jag kantas med motgång efter motgång, vilket är så himla trist för jag tycker verkligen om hästen :( Gick på banan i början av sitt liv men inte vart i träning på minst 5 år, utan går i stor gräshage med hästkompisarna som "husdjur" åt uppfödaren. Bara jag som rider/aktiverar. Kan galoppera om han vill och även om han gör det bredbent kan han galoppera skapligt bra för att vara ett otränat varmblod(släpar inte fötterna, rätt så rund) men han har då väldigt kort rygg. Problemen i ridningen är han blir arg när man kräver saker, som t.ex: du måste inte galoppera för att en annan häst gör det(öronen bakåt och blir jättearg, får han inte gå framåt börjar han backa okontrolerbart), jag vill galoppera nu(rodeo, jösses vilka bocksprång) eller jag vill skritta/trava lugnt en långsträcka(försöker sticka). Han är otroligt känslig för skänkeln, problemet är att han ibland väljer att tolka sidoförande som framåt så en skänkelvikning kan hux flux bli släntrar, om han känner för det. Jag vet inte vad jag ska göra för jag vågar nästan inte rida honom längre, vilket är synd för han är så jävla underbar när det går bra. Vi har löshoppat honom och han har grym teknik, han ska ju bli min lilla hoppepålle.. synd att man inre vågar rida då bara :( Nån som har något tips? Ägaren ger honom i nuläget för mycket kraftfoder(en skopa kross/betor mix) och han är överviktig. Ska försöka ändra det. Han går på ett 3delat, smalt, muffbett.(skarpare bett lär inte funka, han är otroligt känslig och går gärna bakom hand) Hur tar man kontrollen på en så het och viljestark häst(och hur vågar man)?

Annons:
Maleficum
2015-11-26 00:36
#1

Hur ofta rids han? Jag är knappast expert men det som poppar upp direkt är att han är otränad/inte rätt musklad. Och som alltid när det är mycket problem så är det bra att kolla upp så han inte har ont någonstans (som rygg, mun eller ben). Öva mer på övningar från marken (så de verkligen sitter och han fattar vad som förväntas att han ska göra) och även stärka förtroendet mellan er.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

smellcaramell
2015-11-26 00:44
#2

Var i landet finns ni? Jag skulle ta hjälp av någon som har erfarenhet av att rida/hantera sådana hästar(behöver ej vara tränare). Jag har själv ridit hästar som protesterar när man ställer krav och gärna springer ifrån arbetet och det gäller att veta exakt vad man ska göra där och då, något som är svårt att "bara lära sig", speciellt över internet. :)

Jomenhej
2015-11-26 14:03
#3

Tack för svaren. Jodå omusklad är han allt, speciellt nu. I våras/tidig sommar så hade jag möjlighet att rida honom rätt så konstant (ca 3 gånger i veckan kanske?) Och han kunde fatta galopp över bom flertalet gånger utan att sparka eller bocka och klarade av att arbeta utan att springa. Sedan blev han halt i mitten av sommaren (fång), fick stå ett tag och sedan satte jag igång honom långsamt. Sedan blev han lite smårisig så jag lät honom vara ett tag och nu när jag började igen började jag från marken. Problemet är att han försöker attackera vid markarbete ibland, men det blir bättre. Anledningen till att jag vill rida nu innan jag har arbetat honom från grunden är att han måste bantas. Bara kunna rida ut en sväng och trava så att han får bränna lite fett, alltså relativt kravlöst, men det funkar inte. Så det jag behöver i ridningen just nu är en temporär lösning för att hålla hästen tillräckligt lugn för att kunna banta honom. Balans, form och galopp ska jag försöka stärka från marken. Den finns en i stallet som är otroligt duktig på hästar och hon känner den här väldigt bra (det var hon som lärde honom lingeriä ex) men hon har två egna hästar att ta hand om. Men ibland hinner hon ge mig lektioner och det hjälper alltid!

JoannaLi
2015-11-26 16:05
#4

Jag skulle kolla igenom honom för smärta. Irrationell ilska på det sättet som han uppvisar är oftast pga. smärta. :)

Jomenhej
2015-11-26 16:12
#5

Jo jag ska nog göra det någon gång snart.. Grejen är att han aldrig bråkat om man gör något kul.. hon som red honom innan lät honom alltid göra precis hur han ville, då bråkade han aldrig. (Typ stanna och klia sig mitt i en ridtur osv), men det kan nog vara flera faktorer som spelar in!

JoannaLi
2015-11-26 16:45
#6

#5 Att t.ex. stanna och klia sig kan ju vara ett sätt att lätta på smärtan tillfälligt, bara som en side-note.

Annons:
Jomenhej
2015-11-26 21:07
#7

Jo men det var väl snarare att han ställde sig och betade när hon skulle sitta upp osv.. Red iaf idag och fokuserade på skritt och formen. Han var jättelydig och sprang inte, undra om inte knepet blir att skynda långsamt.. Har läst någonstans att travare ibland bockar precis o fattningen för att de inte orkar sätta in bakbenen under sig ordentligt och att ett skutt kan hjälpa till? Ska iaf jobba långsamt nu, successivt gå från skritt till trav med fokus på formen. Om det sedan skulle stöta till problem någonstans vid trav/galopp tar jag ut någon att kika på honom så har inte har någon låsning (klämde på ryggen ordentligt idag och han är inte öm) Tack för svaren! Om någon har ytterligare tips får ni gärna skriva dem här :)

Wellcraft
2015-11-28 12:16
#8

Är hästen ordentligt omskolad?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jomenhej
2015-11-28 23:27
#9

Nej det skulle jag inte säga, han kan skritt, trav, galoppskänkel, skänkelvikning. Sidoförande och framåtdrivande skänkel förstår han(när han vill) men han har svårt att förstå förhållningar. Tror hon som red honom förut sa att hon påbörjat framdelsvändning… Han är dock otroligt lättlärd när han väl fokuserar! Kan trava bommar, hoppa små skutt uppsuttet om dagsformen ger honom självförtroendet :) Ovan beskrev jag mest hans dåliga sidor men han har som sagt en rejäl hög med bra sådana också! Han är väldigt känslig för skänkeln, mjuk i munnen och har ett bekvämt hopp. Problemen som är kommer när han är stark ute pga överskottsenergi/tävlingsinriktning(vill alltid vara först)och "stänger av" sig för mina signaler, jag rättså liten(55-60 kg) så han glömmer nog bort att jag är där…

Wellcraft
2015-11-29 13:01
#10

Jag tycker det låter som ett typisk varmblod som inte är ordentligt, tydligt omskolad och inte förstår vad du menar. Jobba mer från marken.
Varmblodstravare har en tendens att bli väldigt frustrerade när de inte förstår.
Jag hade nog rannsakat grunden och kanske börjat om en del i omskolningen.
Jag hade hand om ett varmblod som blev väldigt upprörd när han inte förstod mig, han gjorde aldrig något dumt - men blev han upprörd så tog han till det enda han visste alltid hade varit rätt - travartraven, och sen stack han.

Mitt tips är som sagt att rannsaka grunden, arbeta med hästen från marken & jobba på er relation. Välj dina strider och blir han frustrerad se till att komma på varför. Jobba mycket med röstkommandon.

Lycka till

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jomenhej
2015-11-29 20:04
#11

Jo men så kan det nog vara! Hans stora problem är att han inte riktigt förstår halvhalter, så det får jag jobba med. Ska försöka tömköra honom, tycker själv att det är lite läskigt men man måste utmana sig själv. Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: