Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2292 ggr
Oshibwa
2015-11-23 13:11

Får hon bukmage av halmen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid kämpat med mitt stos bukmage. hon har en riktig ''ponnymage'' som jag brukar kalla det. Motionerar henne varierat osv. MEN! Hon äter upp all halm i boxen. Kan det vara det som är problemet? Känns lite tråkigt att ha henne på spån nu i vinter :/

Annons:
Gronstedt
2015-11-23 13:17
#1

Bukmage brukar mer bero på tunn överlinje än på tjock häst. Se till att hon får tillräckligt med protein och jobba på att bygga rygg- och bukmuskler, så borde hon få bättre form på kroppen.

Tiktak697
2015-11-23 23:47
#2

Att hon blir gasig av att bara leva på halm prova hage lite mer silage så ska du se att magen stillar sig sen ska du galoppera mycket hoppträna och ordentliga dressyr pass långsittare . Se även över foderstaten så att det räcker med protein då kan de vara svullna av det också av protein prist även om överkommen ser ok . Tidigare föl mage och ev för lite buck arbete och fel mat låter det som . Arbeta mer i galopp hoppning och gympa ta hjälp av tränade vid dressyr och annat arbete ut på mycket galopp i skogen mer grovfoder mindre halm mineraler och kolla så att hon får i sig allt .

Mvh Tiktak

catosi
2015-11-24 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har haft hästar i hela mitt liv och jag bor här uppe i Norrland och mina hästar har nästan aldrig haft halm. Fast en de är kallt på vintrarna klara de sig med spån i boxen. Rekommenderar inte halm för mina hästar åt också bara upp de och blev fetare och fetare . Sen när jag bytte till spån rasade de i vikt . De fick exakt lika mycket mat som förut. De hästarna jag har är trav hästar så de tränas ganska hårt.                                                                                                            

På Bild min ridtravare Catosi

[RC1393]
2015-11-25 10:04
#4

Jag har inte märkt någon skillnad på att ge halm och inte. Mina har fri tillgång så de alltid har något att tugga på, det är ju trots allt det hästar är gjorda för. Mina två tuggar i sig ca 5-7 kg halm om dagen. Jag har ett gotlandsruss som går på 10 kg hö om dagen plus fri tillgång på halm och han är inte annat än lite rultig, men då har han inte fått göra någonting sedan i maj.

Oshibwa
2015-11-26 18:16
#5

Hon har inte haft föl även fast man kan tro det haha. Rider i mycket terräng och hoppar då och då. mest i skogen då jag inte har tillgång till varken paddock, ridhus eller dylikt.  Erkänner att jag är väldigt lat när det gäller dressyrsidan. Hon är inte skolad och har otroligt svårt för att hålla rätt form. Vill ej använda hjälptyglar eller dylikt. Hon ska gå på lösdrifr från och med nästa vecka med fri tillgång till box. Problemet är att hon är smal över revbenen (ej mager) men smal. Och stor mage. har alltid haft . eller så länge jag har haft henne (totalt 9 år)

smellcaramell
2015-11-26 18:51
#6

Låter som att hon behöver mer protein i maten rent spontant, och eventuellt minskad mängd foder totalt. Dags att bygga upp hennes ryggmuskler tycker jag också (halt i nedförsbacke, klättra i branta backar i skritt, tempoväxlingar i form o.s.v.) Förmodligen har hon svårt att hålla formen p.g.a. bristen på muskler som kan bero på felande träning, fel i kosten eller en kombo av de båda. Har ni analys på grovfodret så ni vet vad det innehåller och vad ni behöver tillsätta?

Halm innehåller förövrigt typ "ingenting" i näringsväg så hon blir inte tjock och omusklad av att äta det, snarare bra för magen att hon har något att äta på hela tiden.

Annons:
Oshibwa
2015-11-26 20:39
#7

okej vad bra då kan halmen finnas kvar :) I lösdriften har alla hästar tillgång till varsin box där dom fodras. Där i är det halm

Tiktak697
2015-11-28 11:00
#8

Där har du svaret hösten har protein brist hon måste ha mer Hö och silage hon får förliste mat och det är som Människor trånar vi mycket och stressar och äter dåligt blir vi svullna . Om dubser barnen i Afrika dem är smala men har stora svullna magar för att dem ej får i sig tillräckligt med mat . Börja absolut inte med kraft foder bara fritilgång på hö pch fortsätt motionera mycket ska du se att haltens mage försvinner. Då har din halt fått för lite mat förrycker halm mer grovfoder släng in fritilgång på hö/silage. Kommentaren ovan var lite skränande menar väl men . Minska absolut ej maten det är alldrig en lösning för feta hästar . Men på dina beskrivningar är din halt snarast undernärd och behöver öka fodret . Men håller med om motionen men fodret ska ökas pch hästen ska ridas och kolla så att hon får bra mineraler för brist på saker i kroppen gör höstarna sådana. Du ska totalt ta bort halmen hästen blir oftast svullen av det och hästen ska få mer mat mycket mer mat den ska ej ha jätte mage och vara tunn över ryggen . Tänk dig hur illa de blir i magen om du ger både. Bort med halm in med mycket mer mat

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: