Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 804 ggr
Lina99C
2015-11-22 11:36

Klippa häst eller inte?

Hej! 

Jag har ett varmblods sto på fyra år och jag funderar på att klippa henne. Hon har dålig kondition och blir dyngsur av svett bara av longering. Hon går på lösdrift och motioneras ca 4 dagar i veckan eller mer ibland.  Har funderat och blivit rekommenderad halvklippning.   Är det smart att klippa unghästar? Vad ska man ha för täcke? 

Tack på förhand!

Annons:
philippazon
2015-11-22 12:07
#1

Om hon blir jätte svettig så är det ju vettigt att klippa henne. men tänk på att hon kanske blir rädd om det är första gången och ta hjälp av ngn kunnig om du inte kan klippa själv :) 

Vi klippte halvklippning för någon vecka sedan och den hästen har ett täcke på 200g (300g när det blir under -10) och ett fodrat regntäcke på 50g med hals 50g ute. 

Lycka till! :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tiktak697
2015-11-22 12:19
#2

Min går också på lösdrift hästen är klippt vi tränar och tävlar hårt så hästen svettas massvis när den har pälsen på. Den har fått så tät lurvig päls och det är ett halvblod trodde ej det var möjligt  ser ut som en Björn hihi men nu är allt borta . Halv klippning hade jag när hästen var yngre jätte bra i början nu är min helklippt. De viktigaste är att du har fri tillgång på grovfoder ett bra vindskydd ovh ej täcka sönder hästen de mår ej bra av för varmt . Jag har ett system från 0till -5 50gram från -6 till -15 100-150gram från -15 har jag 200-250gram och uppåt ja du förstår då är de ej risk för att den täckas sönder eller fryser när den ändå har ligghall och fritt på grovfoder och blir de lite kalt rör dem sig på fri yta . Tänk såhär de gör jag alltid vad ska hästen ha på sig om de skulle bli -300 dubbla termo täcken blir sommar ha 1 räcke för lager pressat ner lager och blir ej varmare med ylle eller flis under blir de varmt men inte livka mycket som grammen insett täcke så de finns ungefär täcken upp till 600 gram då får du dela upp på grader upp till -30 35 jag har faktiskt aldrig använt mina 500 600 grams täcken 😅 Om du har klippt häst förut kan de vara bra men annars ta med någon erfaren min var jätte snäll första klippningen dock gör jag på samma sätt som första ggr när hösten klipptes massa bomull i öronen och en mössa över bara för att ljuder är så jobbigt jag vet ju själv att de känns som att jag har tinnitus efter en klippning . Och den är inte så värst högljud klipp maskinen

Mvh Tiktak

Gronstedt
2015-11-23 13:20
#3

Jag skulle börja med strupklippning enbart och se om det räcker. Nästa steg är att klippa insidan på låren. Räcker inte det kan man fundera på att klippa större delar.

Upp till toppen
Annons: