Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1703 ggr
Oshibwa
2015-11-20 12:54

Rida in unghäst? kunskap?

När vet man att man har tillräckligt med kunskap för att rida in och utbilda en unghäst egentligen?

Annons:
oddahviing
2015-11-20 12:57
#1

Man vet det när man förstår hästen psykologi och hur man tar itu med problem om de skulle dyka upp. Man måste också vara orädd och lugn. Hästen är väldigt duktig på att läsa av och ta efter människan. Även om du inte är duktig på att galoppera så kan du ha nog kunskap för att lära hästen grunderna, t.ex. svänga, stå still när man hoppar upp och stanna. Man måste ha tålamod.

'-Headlights on the highway-'

kvekki
2015-11-21 13:21
#2

Svår fråga att svara allmänt på. Kan man kommunicera väl med inridna hästar, förstår hästens beteenden/reaktioner och är lugn o trygg, då är man nog redo. Jag skulle egentligen inte rida in min första unghäst, då hade jag ändå tränat och levt med NH-filosofin under säkert fem års tid. Men när det kom till kritan så saknades pengar till tränare så jag började lite försiktigt själv med de enkla grejerna. Gjorde precis som jag fått lära inom NHn och använde sunt förnuft. Sen föll bit efter bit på plats naturligt. Hästen är idag 12år o fantastiskt trevlig att rida. Jag har precis ridit in två till och till våren fortsätter det med deras utbildning. Har gått jättebra! Man behöver nog tro på sig själv oxå, hur skall annars hästen kunna tro på en? :-)

Tusen
2015-11-21 19:57
#3

Egentligen är det inte så svårt att rida in en häst själv om man tar hjälp av en tränare och tar lektioner regelbundet. Att sitta in hästen kan man göra med ganska små kunskaper bara man är lugn och metodisk. En bra kunskap är alltid bra men insittning handlar mest om lugn. Har man tömkört hästen innan så förstår den ju tygeltagen och har man kört in den eller longerat en del så förstår den ju dessutom röstkommandona. 
Därefter kan man mycket väl börja ta lektioner för ridinstruktör för då lär man sig själv samtidigt som hästen lär sig och så kan man träna på det till nästa lektion.

Upp till toppen
Annons: