Annons:
Etikettridtravare
Läst 4152 ggr
zemlathebunny
2015-11-17 06:24

Ridtravare

Hej! jag skulle vilja veta folks åsikter om ridtravare. Just för att jag har hört att vissa tycker dom är dåliga och sånt. Jag är lite nyfiken vad folk här tycker så jag startar en tråd om de. Du får säga exakt det du tycker, för det är det jag vill höra.🙂

Annons:
TovaochPoppan
2015-11-17 06:56
#1

Jag tycker att ridtravare är jättefina och att an inte ska dra alla över en kam. Hästen blir vad man gör den till:)

Mons Lollipop❤️ The one and only

zemlathebunny
2015-11-17 08:48
#2

#precis! Jag tycker att dom är väldigt framåt och sammarbetsvilliga :)

Wellcraft
2015-11-17 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Aldrig träffat mer samarbetsvilliga och lättlärda hästar. Dessutom är de överlag otroligt fina i psyket också.
Jag har dessutom sett så många klockrena ekipage att jag inte längre tvivlar på att man kan göra en vbt till exakt det man själv vill, så länge hästen är frisk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

catosi
2015-11-17 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

jag tycker de är jätte bra ……på bilden min ridtravare catosi

[Allanboysen]
2016-06-19 12:59
#5

gammalt inlägg.. aja, jag skriver ändån. :) 

#0 

tycker inte man ska rida på travare. Inte för att det är något fel på travaren eller något, men dem har längre ryggar än ridhästar. Vilket resulterar till att dem mycket lättare får ont i ryggen än vanliga hästar. Varför köpa en häst som inte har någon vidare talang på dressyrbanan eller hoppbanan och man ska rida på den, varför inte spara lite längre och lägga in ett par tusenlappar till och köpa en häst som kan göra något. :) Leta häst i tyskland, där kan du köpa en häst som tävlar 120banor för 20.000 svenska kr.

Vikan
2016-06-19 13:22
#6

#5 Sen beror det ju också på vad man vill ha hästen till, vill man ha en mysig skogsmulle behöver man nödvändigtvis inte slänga in ett par exta tusenlappar för en häst som kan göra något

Annons:
catosi
2016-06-19 14:22
#7

#5 Där har du väldigt fel. Min ridtravare  hoppar lätt 70 och passar bra till dressyr. Jag känner också många som hoppar med deras ridtravare. Så förstår inte vars du har fått den teorin från. Ja travhästar får lättare ont i ryggen. Men man kan träna så de får "ridmuskler" och då finns det inget att oroa sig för.

catosi
2016-06-19 14:32
#8

Så med andra ord är ridtravare en ALLROUND häst

Alejalo
2016-06-19 17:19
#9

Fast alla hästar är isåfall allroundhästar, ifall dom kan göra det mesta på ett godkänt sätt…

Travhästar är avlade för att trava fort och lämpar sig inte för att bli riden i höga klasser te.x hopp och dressyr, en hopphäst är avlad för att hoppa högt och lämpar sig inte att dra vagn och trava fort. 
Det handlar om hästrasen är byggd.
Vill du hoppa höga klasser väljer du inte en travhäst, utan en hoppras med förutsättningar att klara höga höjder och med en anatomi som gynnar det. 

Men så länge man inte har några ambitioner utan bara vill ha kul med sin häst spelar det ingen roll vilken ras man har, utan då är det helt individsanpassat.

Wellcraft
2016-06-19 18:40
#10

Själv är jag inte intresserad av en häst som hoppar hus, jag letar efter en trevlig och passande individ. Större tävlingar faller mig inte i smaken och jag tycker inte det är etiskt rätt att hoppa för högt öht.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2016-06-19 18:41
#11

Plus att ridtravare är de hästar som jag kunnat göra allt med , de mest utvecklingsbara individerna jag stött på ingår i gruppen ridtravare. 
Allt från dressyr, terräng och hoppning till att rida ut i bara grimskaft och kunna ha hästen lös, på grund av det underbara psyke och temperament de flesta av dem besitter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[RC1393]
2016-06-19 19:14
#12

Det finns en travhäst som sprang in en del pengar som travhäst, men sedan skolade om till hopphäst och tog sig väldigt långt upp i klasserna. Vad han hette minns jag dock inte, läste om det för ett antal år sedan, så inte säkert att jag hittar det heller.

Be Kash finns också. http://www.hippson.se/hippson-tv/be-kash-travaren-som-blev-hopphast.htm

Så nog kan travare! Fantastiska hästar med viljan och arbetsglädjen, har dock aldrig ägt någon själv men träffat och ridit en del.

[Allanboysen]
2016-06-19 20:24
#13

#6 då kan man köpa en triangelmärkt häst. :) Funkar utmärkt det, och det skadar inte djuret i fråga.

#7 jag tror säkert din travare kan ta sig över 70 cm. En normal otränad ko som är gjord för att gå i hagen kan hoppa 1.20. Alla hästar kan hoppa om man ska se det bra.

#11 det kan man göra med alla hästar, tycker bara det är synd att travarna blir straffade.

Travare har långa ryggar, ridhästar har korta ryggar. Men för att förklara det så ni förstår. Om man jämför hästarnas ryggar med pinnar.

Travhästen har en lång smal rygg. Jämför det med en lång smal pinne. Ridhästarna har en stubbe till rygg.

Om du sitter på den långa smala pinnen fungerar det, men då måste vara väldigt försiktig för att den inte ska knäckas, och pinnen är då böjd U format. För pinnen är inte lämpad till att ha någon tyngd på sig. Den ska sticka ut från ett träd och bara bära sig själv.

Stubben då är ridhästen. Du måste hoppa ganska mycket, och vara ganska klantig för att stubben ska gå sönder, om den redan inte är det. För stubben är gjord för att bära upp hela trädet, rubbet. Förstår ni skillnaden? Skulle kunna säga att det är djurplågeri att sitta på en häst som inte är gjord för det.

#12 det måste vara Japeloup du pratar om. Han var korsning travare/ridhäst och hade lite trav i sig.

Annons:
[RC1393]
2016-06-19 20:45
#14

#13 Nej, det var en svenskfödd renrasig travare, brun. En hingst tror jag det var. Gick 130-140 hoppning och hade tagit närmare 100 segrar i trav tror jag, om jag inte missminner mig.

zemlathebunny
2016-06-19 22:38
#15

Jag vet ingen travare alls som har mått dåligt av att bli riden…snarare har jag mött hästar som mår bättre av de. Det är mycket dom tränar med ryttare som dom inte tränar med vagn. Jag har ridit travaren jag rider nu en ganska lång tid. Hon har endast blivit bättre av det. #8 är min kompis och hennes häst har också endast blivit bättre av att vi rider henne. Känner du någon travare som blivit sämre av det eller?

catosi
2016-06-20 00:49
#16

#13 Hur kan man ens gå på ens häst sådär. Det skulle vara likadant som om jag sagt att din häst ser ut som en  ful nakenhund.  Och ridning på travhästar gör de bara bättre. Jag och min mamma och pappa har hållit på med travhästar hela våra liv och ridningen gör ingen skada. Tvärtom det ger hästen mer balans i traven och viktiga muskler som de inte tränat upp riktigt. + man kan inte jämföra en kvist med en trav häst för de är tuffare än någon av de "fram avlade" ridhästarna någonsin kommer att bli.  Du borde läsa på lite om travsporten innan du ger dig på någon med erfarenhet. 

Bara en sak till vi har hopptränat henne 3 gånger. Så ja jag tycker det är stort att hon redan kan hoppa 70.

Maleficum
2016-06-20 08:34
#17

Jag var medryttare för ett antal år sedan på en travare (som dock blivit omskolad till ridhäst ganska tidigt av anledningar som inte hade något med hans förmåga på banan), han var verkligen supermysig och även om jag hade svårt med hans takt i början så kunde jag mot slutet utan problem rida honom barbacka i full trav! Så himla härligt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zemlathebunny
2016-06-20 11:25
#18

#17 tog han nån skada av att man red han?

Valkyrija
2016-06-20 14:19
#19

Elittravare blir även dressyrtränade vilket de mår väldigt bra av. Travare har en tendens att vara väldigt stela och då är dressyr ett väldigt bra sätt att använda sig av för att mjuka upp. Varmblod är ofta helt fantastiska i psyket, utan tvekan min favoritras.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Maleficum
2016-06-20 22:53
#20

#18 Nej, inte under tiden jag var medryttare iallafall. Ända var att han blev sjukt ömfotad när han tappa en sko.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Wellcraft
2016-06-20 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

#13 Jag garanterar att han inte var en kvist. Utan en stark individ.
Att träna upp dressyrmuskler är skonsamt för hästen och efter alla ridtravarindivider jag mött så kan jag inte se någon sanning i det du skriver.
Däremot har jag erfarenhet av individer som har ont, de går inte att hoppa upp på barbacka med enbart grimma hur som helst.
/Jag och min extremt "plågade" f.d medryttarhäst

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[exotic]
2016-06-20 23:41
#22

Löjligt att förakta vbl travaren. Till den hobbyridning de flesta sysslar med duger den gott. Sen om hästarna är skadade, vilket travaren ofta kan vara, skall man ju givetvis inte rida den, men det gäller ju alla raser.
Tyvärr är det ju så att dom ofta hamnar hos personer som förstahäst "okunniga föräldrar som köper" för att dom är billiga i inköp och det kanske inte alltid är så genomtänkta köp. Inte alltid lätt för en tonåring att kanske själv upptäcka om hästen är helt frisk.

Linnea
2016-06-23 19:26
#23

#5 Det finns en anledning till varför de hästarna säljs så billigt. Tyskarna vill inte ha dom. Jag skulle aldrig köpt en häst därifrån. Och, ja. Alla hästar är allroundhästar. Sen kommer man ju olika långt i olika grenar beroende på tex hur hästen är byggd men det är i första hand ryttaren som sätter gränsen för vad hästen "kan".

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Allanboysen]
2016-06-26 20:22
#24

#16 jag gick inte på någon. absolut inte hästrasen. Tycker helt enkelt att det är djurplågeri.

Min pappa är kusk, jag har kört en del travare och min mamma är kusk och ryttare, så jo tack jag är indragen i travsporten. :) Jätte trevliga hästar, men synd att folk inte kan se skillnad på häst och häst.. Ingen ridtravare ska behövas bli riden.

#19 man sitter inte på dem då, man tömkör och dobbelonchar. Bara för att dem inte kan gå trav för att dem får ont i ryggen om dem blir ridna. :)

#23 varför skulle du aldrig vela ha en tysk häst? för att dem är meriterade?

sosom11
2016-06-27 10:33
#25

Jag älskar travare! Om man inte tror att en häst kan användas till något annat än den är avlad till tror man fel. Vissa hopphästar gillar dressyr och några dressyrhästar gillar fälttävlan och många travare gillar dressyr och några galoppörer gillar hoppning osv. Allt är individuellt.

EW

[Allanboysen]
2016-06-28 20:16
#26

rena amatörer som rider på svenska travare helt enkelt. :)

[RC1393]
2016-06-28 20:42
#27

#26 Amatör: Person som ägnar sig åt något utan att ha det som yrke.  

Majoriteten av Sveriges hästfolk är amatörutövare av ridsporten, eftersom relativt få arbetar inom hästsporten.

Annons:
[Allanboysen]
2016-06-28 20:48
#28

amatör menar jag som oseriösa som tror att dem är fullärda.

[RC1393]
2016-06-28 20:56
#29

#28 Men så fungerar det inte. I så fall kan jag bestämma att "dator" är en beige sak som växer i skogen. Med beskrivningen som du använder så är det ordet "besserwisser" som du söker, men personligen tycker jag det passar bättre in på någon annan i denna tråd, förutom mig själv då…

[exotic]
2016-06-28 20:58
#30

#29 Håller med dig

[Allanboysen]
2016-06-28 21:00
#31

#29 jag pekade aldrig mot någon och jag syftade inte på dig heller.

[RC1393]
2016-06-28 21:26
#32

#31 Em, jo? Alla som rider travare, eller var det inte så du sa? Jag har ridit ridtravare och det gör ju då mig till en oseriös person som tror mig vara fullärd, per din definition. 

Jag hör dig, ridtravare har längre ryggar än ridhästar, men jag har aldrig träffat en ridtravare som haft ryggproblem eller ens hört dokumentation eller forskning om det, därför ställer jag mig skeptisk till ditt uttalande. Min erfarenhet och kunskap motsäger din, tillsammans med den samlade erfarenheten av människor i tråden, därför resonerar vi att du, en enskild person, har fel.

[nevamisse]
2016-06-28 23:17
#33

#26 och #28 Du kunde inte vara mer fel ute och utöver det bör du läsa igenom ett Lexikon innan du använder ord som du inte behärskar. Och nej, jag rider inte travare själv (inte pga rasen, utan för att jag känner inte till någon travare längre), men ser inte att det skulle vara mer konstigt än att jag ridit på vår arab/halvblodskorsning i flera år.

Om vi ska prata rygglängd så borde vi allihop rida på araber med kort rygg och liknande. Jag hoppas inte någon rider på en häst med ryggont, oavsett dess ras.

Linnea
2016-06-29 19:39
#34

#24 För att dom som säljs hit är såna tyskarna inte själva vill ha. Ofta har dom lynnesfel eller är knäckta psykiskt av deras rätt tuffa träningsmetoder. En hel del har ryggproblem men är "friröntgade". Dessutom har många aldrig gått i en hage. Det är ingen hästhållning jag vill stödja. För övrigt är alla hästar i grund och botten hästar med exakt samma grundläggande behov. Vad det blir av hästen är det mer ägaren som bestämmer. Vill du rida en ardenner eller köra en islandshäst så kan du självklart göra det. Om hästen bygger rätt muskler så spelar det ingen roll vad man gör med den och vilken ras den är. Du kan självklart tycka att det är djurplågeri att rida en travare men om du vill att nån ska ta dig seriöst så får du ha lite bevis för det för det låter absurt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
zemlathebunny
2016-06-29 19:42
#35

Oj oj oj #28

Oseriösa? Fullärda? Man blir aldrig fullärd för det första. Oseriösa? Det är mycket jobb med att omskola en travhäst till ridhäst, det skulle inte funka om man var oseriös. Det krävs mycket mod för att våga rida dessa heta travhästar som älskar att springa fort. Du anar inte hur många gånger jag har tagit i så att mina armar nästan går av när jag försöker få den travaren jag rider att trava i lagom takt. 

Har du bevis på att de är dåligt för deras ryggar?

Upp till toppen
Annons: