Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1682 ggr
vissel93
11/10/15, 1:16 PM

Kan jag använda fleecetäcke som stalltäcke!?

Jag ska köpa täcken och jag undrar om det är så att man faktiskt kan använda fleecetäcke som stalltäcke!?

Är det inte så att de inte andas tillräckligt? Dock så känner jag människor med fleecetäcken som stalltäcke. Så nu vänder jag mig åt er…

Hjälp snälla!!!😭

Annons:
JoannaLi
11/10/15, 1:35 PM
#1

Vår har i princip aldrig täcke inne, men de få gånger han har det så har han fleecetäcke. Har aldrig sett några problem med det :)

vissel93
11/10/15, 1:38 PM
#2

Ok tack!

A jag kommer behöva täcke till honom eftersom han inte alltid kommer att stå ute på kvällarna/dagarna. Det är väl genomflöde och det kan bli lite kallt för dem o stå inne stilla utan täcke. 🙂

philippazon
11/10/15, 8:47 PM
#3

Det är dumt att använda fleece som inne täcke, det värmer nästan ingenting, det sätter sit knotigt på hästen efter ett tag och det blir extremt smutsigt. 

Ha hellre ett tunt stalltäcke på typ 150gram. Men det blir tokigt om du har stalltäcke inne och sen inget täcke alls ute, då kommer temperatur förhållandena frö hästen nog bli väldigt konstig, konstigt för pälssättning mm. 

Bara mina åsikter dock.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tiktak697
11/11/15, 1:20 AM
#4

Alltså du kan ha vad som helst på inte även ett ute täcke det behöver inte vara fel med det. Eller dåligt på något vis dock så borde du se över vad för fleec du kan ha tex rambos fleece är bra och tjocka men köper du ett tunt köp då häldre ylle täcke som håller värmen bättre eller ett täcke med några gram fyllning . Tänk att inte ha för mycket så att hästen ej sedan fryser som du tänkt atr icke ja det sedan. Men varför går hästen ej ut är döden konvalescent ? Då är det bättre att ge fri tillgång på grovfoder så att hästen ej blir uttråkad och håller värmen med maten . Back on trycka täcke kan vs bra för att hålla igång blod cirkulationen tex . Men de ska man inte ha mer en 2 veckor i rad sen pausa en vecks med ett vanligt täcke och sedna börja igen . Hitta syfte och hitta vad du ska ha för täcke hur frysligt är hästen och vad ska den göra sedan och hur ser ses liv ut efter och nu mm hur ska den äta

Mvh Tiktak

vissel93
11/11/15, 7:12 PM
#5

#4 tack så mycket! 😃

Jag är lite prylgalen så jag har rääääätt så många täcken haha, men jag vet att min häst inte i huvud taget tycker om att stå inne med långa täcken. Hans vintertäcke är ju ganska långt (som ett helt vanligt vintertäcke) men inne så biter han o "krafsar" 

Hööks alla stalltäcken är (vad jag sett) bara långa (och rätt fula🤫) oh med ett täcke som "sitter åt" kan han röra sig och ligga ned som han vill, man känner ju sin häst och vill ju dess bästa. Men skitbra tips med den där tjockleks grejen!🤪

Tiktak697
11/11/15, 9:54 PM
#6

Jo men se över om din haft mår bra av täcke hitta syfte och besvara dem och se över vad den bör ha jag har klippt häst men om den står inte en längre period ger jag den fritt på grovfoder ej kraft och eller 50-100grams täcke som inte tar åt sig skit lucka lätt . Och så spånar jag upp boxen jag har en tung haft så spån är bäst för oss och han älskar att få sova i fint rent spån .och det är bra värme källa ovh isolerar bra från den kalla betongen

Mvh Tiktak

Annons:
Upp till toppen
Annons: