Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1590 ggr
Ikajo
2015-11-08 19:25

En fråga om ett ord

Hej, jag håller på att skriva en bok och i den boken så omnämner jag hästens hår som "päls", min lärare anser att jag borde använda ordet "hårrem" istället. Då jag är osäker på vilket ord som är bäst så tänkte jag att jag skulle fråga er som sysslar med hästar. Boken jag skriver är fantasy och karaktären ifråga är i övrigt okunnig om hästar. Hästar överlag utgör inte en central del av berättelsen, de finns där mer som transportmedel än som hobby. Så som det har sett ut genom historien.

Jag vill också nämna att jag läser vid högskola för att undvika missförstånd. Så vad tycker ni jag bör använda? "Päls" eller "hårrem"? Ni får gärna förklara varför ni tycker det ena eller det andra.

Tack för hjälpen på förhand.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
sjukkatt
2015-11-08 19:26
#1

Jag kallar det för Man/Tagel. :-P

Calcifer
2015-11-08 19:27
#2

Man, heter det väl? 🤔

(Med reservation för att jag kan ha väldigt fel.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

lollynonna
2015-11-08 19:29
#3

#1 #2 Manen är hästens hår och lugg, som inte är svansen. Antar att TS menar själva pälsen på kroppen, inte det långa håret.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Calcifer
2015-11-08 19:30
#4

Men duh, gud, det fattade jag inte för fem öre. 🤪

Då hade jag sagt päls, faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

lollynonna
2015-11-08 19:33
#5

För mig beror det på rasen.Jag ser "päls" som något fluffigt och mjukt, men är det en superkorthårig häst så skulle jag säga hårrem tror jag. :D

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Gasoline
2015-11-08 19:37
#6

Har aldrig hört talas om hårrem, så tack för att jag fick lära mig något nytt idag :-) Om det är hår som på kroppen hade jag skrivit päls, men nu har jag ju lärt mig det nya ordet och det låter ju lite mer effektfullt.

Annons:
Zadeira
2015-11-08 19:42
#7

Jag hade skrivit hårrem. Tycker att det låter mer seriöst eller hur man säger. Päls säger jag ofta i vardagligt tal, men skulle jag skriva en historia hade jag absolut använt hårrem. Låter så vackert med ex "en glänsande, svart hårrem". Det ger mig en mycket mer levande och vacker bild av en häst än "en glänsande, svart päls".. Men det är bara vad jag tycker!

lollynonna
2015-11-08 19:44
#8

Fast om man skriver "Han strök med handen över hårremen" eller "han strök med handen över pälsen" så tycker jag att pälsen låter bättre.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Zadeira
2015-11-08 19:46
#9

#8, ja där ser man. Det tycker inte jag.

lollynonna
2015-11-08 19:47
#10

#9 Ja, men pälsen låter inte heller riktigt rätt🤔

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Ikajo
2015-11-08 20:09
#11

Jag kan ju dela några av de aktuella meningarna så kanske det är lättare.

* Den var inte lika stor som arbetshästarna men hade samma tjocka päls.

_* ’Han’ visade sig vara en häst med raggig päls i ljus ockra.
_

* Den ljusockra hästen var raggigare än någonsin med tjock päls som skydd mot kylan.

Jag kan nämna att under hela första kapitlet är det här de enda tre gångerna jag överhuvudtaget sätter namn på hästarnas hår.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

lollynonna
2015-11-08 20:11
#12

#11 Ja men då låter helt klart "päls" bättre tycker jag.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Ikajo
2015-11-08 20:15
#13

#12 Vilken tur 😂 Jag har haft huvudbry i nästan två år nu. Jag hade aldrig hört hårrem tidigare trots en äldre syster som sysslar med hästar. Inte alltid så lätt det där med att skriva. En liten detalj kan orsaka så mycket bekymmer. Särskilt när ens lärare är mer insatt i detaljen än en själv.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Calcifer
2015-11-08 20:22
#14

Hårrem för mig låter väldigt sakligt. Hör jag ordet "päls" tänker jag något positivt, något mjukt, något varmt, något mysigt. Däremot kan jag tycka att du kan variera. I tredje meningen i kombination med raggigt kan jag tycka att hårrem går bra. Grejen är att det är nog ett ord många inte hört, jag skulle direkt koppla det till manen och inte till pälsen. Däremot är variation alltid bra och om du redan använt orden "päls" och "raggig" i samma mening så kommer nog de flesta förstå vad du menar när du kombinerar "hårrem" och "raggigare". Men det är bara mina författarinstinkter som tar över, sorry, väldigt OT för denna tråd. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2015-11-08 20:33
#15

Jag kan inte låta bli att undra hur det kommer sig att många inte hört ordet hårrem förr. Tycker det används titt som tätt. Hårrem låter för min del också uppenbart som päls-delen av hästen, alltså inte man och svans. Men så är jag uppväxt med att det kallats båda två under alla mina år i stallen.

Från wikipedia:

**"Täckhåren, även kallade överhår, är de hår som täcker häst (eller annat djurs) kropp och bildar dess hårrem."
**

"Päls (kroppsbehåring) ett däggdjurs hårbeklädnad "

Så jag gissar att päls egentligen då menas mer allmänt om hela djurets hår-beklädnad, dvs djuret i någon slags övergripande form, medan hårrem specifikt syftar på överhåret på hästens kropp. (dvs inte man och svans eller skyddshår som ögonfransar och "morrhår")

Ikajo
2015-11-08 20:56
#16

#14 Det går ganska många sidor mellan tillfällena jag alls beskriver hästarna ifråga. Det är mycket liten detalj i en rätt mycket större berättelse. Så här inleder jag hela boken (alltså första meningen, fast inte kursivt):

_Om han hade vetat att han skulle dö den dagen, hade han kunnat stå så rakryggad under den gassande solen?
_

#15 Inom litteratur så har jag aldrig stött på ordet. Oftast beskrivs bara hästens färg. Orsaken till att jag beskriver deras päls är för att beskriva vilket sorts klimat berättelsen utspelar sig i. Jag kallar dem för arktiska raser. Det är ju fantasy så jag har ganska stora friheter.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Calcifer
2015-11-08 21:13
#17

#16 Då är jag med, jag trodde det var lite mer, typ, kanske över två sidor eller så. Men kör på det som känns bäst.

#15 Jag är inte insatt alls i hästvärlden så jag tycker inte det är konstigt att jag inte hört ordet förut. Dessutom har jag aldrig sett det i en bok och jag har läst tusentals böcker, så det kan inte direkt vara ett jättevanligt ord utanför hästkretsar. Och tillhör man inte den kretsen, som sagt, så är det inte så konstigt om man inte känner igen ordet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ikajo
2015-11-08 21:16
#18

#17 Det gäller bara att övertyga min lärare 🤦‍♂️ Hon är redan etablerad författare/poet och sysslar dessutom med hästar. Det är eftersom jag inte är säker som jag bestämde mig för att fråga hästmänniskor då jag inte är en själv.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Calcifer
2015-11-08 21:17
#19

#18 Jag tycker din lärare bör respektera dina ordval. Det är ju ingen enorm sak ändå, som förändrar hela handlingen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ikajo
2015-11-08 21:45
#20

#19 Visserligen är det så men misstag med detaljer kan störa läsupplevelsen. Det är därför jag tyckte det var viktigt att höra efter. Uppenbarligen så bekymrar det inte hästmänniskor oavsett och då är det lättare att trycka för något.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Gronstedt
2015-11-09 07:36
#21

De flesta hästar har inte "päls", på samma sätt som hundar, alltså med underull och täckhår,  på sommaren. "Päls" är bättre att använda om långhåriga, lurviga hästar - "vinterpäls". Dina arktiska raser borde alltså mycket väl kunna ha "päls".

Den blanka, släta sommarhårremmen, som ser ut att glänsa i ljuset och inte innehåller något ulligt alls, skulle kännas mer främmande att kalla päls.

Ett annat ord som inte är så dumt att variera med, om du pratar mycket om hästarna, är "fäll". Det för också tanken (i alla fall min) till något tjockt och raggigt.

Cezanne
2015-11-09 10:11
#22

Hårrem är det vedertagna. Jag tycker din lärare har rätt. Gillar ovanståendes #21:s inlägg!

[Biancalice]
2016-01-04 00:53
#23

Jag skulle skrivit hårrem. Päls då börjar jag tänka på en lurvig hund, kanin eller katt. Tycker jag både hör och läser ordet hårrem titt som tätt.

MoonysElin
2016-01-04 09:04
#24

I de sammanhang som du beskriver hade jag skrivit päls, men det är så klart inte fel att skriva hårrem heller. Jag tycker att det ger olika känslor till texten att använda de olika uttrycken. "Päls" tycker jag ger en mer raggig och kall, lite ruffigare känsla än hårrem och därför anser jag att det passar in i de meningar du beskrivit.

jagga-ewe
2016-01-04 20:52
#25

Vore det min text hade jag använt "päls" på första och tredje exemplet, men "hårrem" på andra, den med färgen. Detta för att jag alltid letar efter synonymer när jag skriver. Jag brukar bli tjatig ändå… =)

Sen är inte alla arbetshästar raggiga. Grannens ardenner är bra mycket slätare och finare än mina isisar, där kan man snacka om päls! Nordisen jag hade som ung var inte heller så raggig, men lika slät som grannens häst var han inte.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

zemlathebunny
2016-01-04 23:10
#26

Jag skulle skriva päls för att jag skulle direkt koppla hårrem till manen och svansen. Jag har hållit på med hästar i flera år och jag har hört hårrem men har alltid och kommer alltid koppla de till manen och svansen. Men de är bara vad jag skulle säga om jag hade skrivit boken. Dom som inte håller på med hästar tror jag skulle förstå bättre om man skrev päls också

skruttelutt
2016-01-04 23:46
#27

#26 Tagel kopplar jag ihop med man och svans. Päls och hårrem kopplar jag till själva pälsen på kroppen.

Annons:
Ikajo
2016-01-05 00:23
#28

Jag har valt att använda päls, det ligger närmare karaktärerna i fråga och deras kunskap och personligheter. Något som trots allt är det viktigaste när man skriver.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Tiktak697
2016-01-05 01:33
#29

Ganska vanligt atr kala hästens päls hårrem dock kanske i sammanhang som tex "hästens hårrem ska va glansig och Fin på en frisk häst " Eftersom du skriver en bok och ska beskriva detaljera väljer du ett av specifika orden i passande sammanhang . Jag skulle använt mig av båda och tagit ena eller andra beroende på hur jag vill fängsla korrekt beskrivning sammanhang av helheten . Tex "på en frisk och sund häst är hårremen glansig " eller denna häst är lite mindre och har en mycket tjockare och lurvigare päls " dock passar hårrem där också väldigt fint . Hårrem förstår de flesta som kan god svenska hur du och vilket ord du väljer beror också på nivån på din kvalité av text eller hur du byggt upp din bok är den lite mer formel formalia språkligt skulle jag ha helt klart vart hårrem men om språket är mer allmän/ enkelt kanske man använder päls. Sedan kan man välja at variera sig för att få en varierad ovh fängslande upplevelse som inte trötta ut läsaren utan fångar den med lite varierade ord och mer rafflande och nyanserad variation och korrekt känsla för beskrivning är båda bra också men i rätt sammanhang.

Mvh Tiktak

Ikajo
2016-01-05 12:39
#30

#29 Jag skriver skönlitteratur, fantasy för att vara exakt. Ingen faktabok. Då är det viktigare att karaktärerna känns trovärdiga än att allt kallas för exakt deras namn. Det handlar om vad karaktären vet och hur den tänker. Min huvudperson visste inte hur han såg ut förrän han såg sig i spegeln för första gången. Inom ramen för hans erfarenheter och personlighet så fungerar päls bättre. Den andra huvudpersonen har inte heller detaljkunskaper om hästar. Jag har stort förtroende för mitt skrivande och har redan god stilistik förmåga. Från den respons jag har fått från min handledare och kursare så är det bara människor som sysslar med hästar som alls skulle ens notera att jag använder päls istället för hårrem. Så jag tror det är okej. Det är karaktärerna som bestämmer i slutändan, författare kan egentligen inte tvinga fram något utan att det blir dåligt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: