Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 899 ggr
Wisby9211
11/6/15, 11:49 AM

få hästen i form

Jag ska börja hjälpa en bekant med en av hennes hästar. Det är en kallblodg travare som inte har blivit riden ordentligt på flera år. Han har nu gått och blivit riktigt fet och vi ska börja få honom i form igen, jag har själv ridit i många år så det är ingen fara men jag skulle vilja ha tips och råd hur man ska sätta igång honom? Ska man börja med att longera lite bara, gå promenader eller vad tycker ni? Han går på lösdrift vilket inte kan ändras då det inte finns något stall.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Gronstedt
11/6/15, 12:38 PM
#1

Jag skulle börja med att promenera, först på väg, sedan ut i terrängen så han får tänka på var han sätter fötterna. Använd grimma eller det huvudlag ni tänker rida med och öva även på alla signaler (stopp, start, sväng, öka, minska). Skrittpromenader (hur långa som helst i stort sett) under kanske 4 veckor, med mer och mer backar och terräng  vartefter. Även tömkörning på mest raka spår och över bommar är bra. Mer om mer böjda spår vartefter tiden går. Om han ser bra ut efter 2 veckor kan ni ta promenaderna uppsuttet.

Sedan skulle jag börja trava, mest på raka spår första veckan. Börja med 5 minuter trav, andra veckan 10 minuter, tredje veckan 20 minuter. Även i töm, över bommar och i terräng. Mer och mer böjda spår vartefter. Efter 3 veckor trav kan ni lägga in galopp och öka gradvis. 

Håll hela tiden koll på andning, puls och hur han rör sig. Innan han byggt upp en bra grundkondition bör han inte ta ut sig för mycket och bli för svettig och andfådd. Undvik longering med en lina innan han har god balans och styrka i kroppen. Tömlongering går bra när han kan gå på böjda spår.

Jobba redan från början med grunderna (bjudning, balans, lösgjordhet, spårning), det har ni igen många gånger om när det blir dags att arbeta på allvar.

Wisby9211
11/7/15, 6:32 PM
#2

Okej så inrida igen typ? Insidan är han ju så han kan ju mycket redan men inga muskler. Hur ska jag tänka när det gäller foder?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

JoannaLi
11/8/15, 2:16 AM
#3

#1 Har många bra tips. Och ja, jag skulle säga rid in igen. Helt enkelt eftersom att han troligtvis tappat de muskler som krävs för att bära en ryttare på ett hälsosamt sätt. 

Och lösdrift är troligtvis det bästa som finns för en överviktig häst. 

På frågan om foder så skulle jag säga grovfoder för hela slanten. Så stor del av foderstaten som möjligt av grovfoder, men se naturligtvis till hästen, och lägg till kraftfoder vid behov. Lägg inte till det slentrianmässigt, utan kolla noga för att se om det faktiskt behövs. (Mineraler kan behöva läggas till hur som helst, beroende på grovfodret.)

Du kan eventuellt behöva ge en del av givan grovfoder som något näringsfattigt, t.ex. halm, men jag skulle rekommendera att ge honom så många ättimmar som möjligt under dygnet. Eventuellt kan ett slow feeding-nät var en bra ide :)

Tiktak697
11/8/15, 9:35 AM
#4

Menar ej atr vara sådan men hade du haft lång erfarenhet hade du vetat. Men till en början skotta hästen i 2-3 veckor endast och öka upp det till 1-2 Tim skitr för att det är den enda gångarter där hästen använder alla sina muskler. Sedan där av börja läggs in trav i ca 2 veckor och sedan efter det börja med galoppen 2-3 veckor. Då rider du ju ut i mycket skog upp och ned över upphöjda bommar. Lösgörande arbete flytta för skänkeln öppna sluta det mest basala dressyr arbetet lång och låg . Tömkör också all ridning i lång och låg för att bygga upp så bra som möjligt. Skulle låta bli longera det är bara slitigt och inte värst lösgörande och absolut inte i början av igångsättningen . Lösdrift ska du vara tacksamhet att han går på han rör sig och är igång helatiden mjuck och att den har fri tillgång på Hö är jätte bra låte de va fri tillgång man kan ha det bara man rider hästen så pass att gör av med vad den tar in . Fodra mineraler och fritt på grovfoder

Mvh Tiktak

Wisby9211
11/8/15, 8:07 PM
#5

tack för alla tips. Och ja visst man kanske ska kunna detta om man har ridit i många år men har man ridit hästar som redan varit i bra form dom senaste 6 åren så är det lätt och rätt bra att be om lite råd ;)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Upp till toppen
Annons: