Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 3442 ggr
Harmonie05
11/3/15, 11:17 PM

Vill gärna ha svar: Uppsägning av stallplats etc.

Hej. I mitt kontrakt står det såhär Uppstallning + ridhusavgift + moms = den slutliga summan. Behöver man betala ridhusavgiften om man flyttar i förtid? Kan vara värt att säga att jag har 2månaders uppsägningstid, och sa upp boxen 1/11. Kommer att flytta runt den sista november - senast 1 december. Undrar också över om stallägaren får ändra strå-fodermängden på min häst utan att tala med mig om detta innan det ändras? Hästen har fått äta hur mycket hon vill i invänjningsperioden,njag antog iskallt att innan någonting ändrades skulle det tas med mig först. Nu har jag fått reda på( efter att jag bett om att få se svart på vitt hur hon äter osv) att hästen fått ett maxtak på 190minuter per dygn. Vilket ger att hon får i sig ca 5-6kg hösilage per dygn när hon (om han hade frågat mig) ska ha 10-12kg hösilage/dygn. Tacksam för svar,tips etc!

Annons:
[CarroCarro]
11/4/15, 10:38 AM
#1

Hej! Det där är ju väldigt svårt att säga, eftersom alla gör olika. Vissa är superhårda på att man ska betala allt under uppsägningen medans vissa kan tex ta bort ridhusavgiften eftersom du inte rider där. Bästa är nog att prata med dem du hyr av och höra om ni kan göra en deal kring detta. Vad gäller maten till din häst tycker jag verkligen det ska gå genom ägaren till hästen (dig) innan någonting ändras. Jag har alltid varit i stall där all ändring går genom ägaren till hästen innan något ändras.. Det du kan göra är ju att på ett trevligt sätt fråga varför de ändrat mängden och berätta att du gärna vill att de pratar med dig innan de gör ändringar. För ibland är det ju så att de helt enkelt inte tänkte sig för eller har en bra förklaring.

Stallmima
11/4/15, 7:39 PM
#2

Hur mycket hö står det i kontraktet du får per dag/månad?  Vad betyder 190 minuter??  Står någon och tittar på när hästarna äter  🤔

Harmonie05
11/4/15, 8:13 PM
#3

Jag har både mailat stallägaren och samsat 2 gånger ang. Detta och personen i fråga vägrar att svara :( Stallmima: det står upp till 12kg. det är ett system så hästarna har ett chipp inflätat i manen eller fastsatt i grimman som läser av när hästen går in i foderautomaten. Varje häst får ett chip och stallägaren ställer in hur många minuter hästen kan stå och äta åt gången samt per dygn innan det stängs för maten. Minuterna tickar då bort från maxtaket som nu utan att jag fått veta det, ändrats.

Stallmima
11/4/15, 8:31 PM
#4

Aha då fattar jag. Mina hästar som går på lösdrift har fri mat hela tiden. Det som din häst verkar få räcker inte långa vägar och som du säger är det hösilage så måste dem få mer. Ring stallägaren och be den förklara sig …..

Kriya
11/4/15, 10:16 PM
#5

Hej, det främst avgörande är vad ni avtalat i skrift angående uppsägningstid för ridhusavgiften och i övrigt. Har ni avtalat om uppsägningstid för ridhusavgift så spelar det ingen roll om du i efterhand tycker att det är skäligt eller oskäligt, då är det juridiska utgångsläget att avtal ska hållas.

Om du anser att stallägaren har begått avtalsbrott kan du antingen göra gällande hävning av avtalet (vid väsentligt avtalsbrott) alternativt prisnedsättning. En ytterligare sanktion är skadestånd, om stallägarens vårdslöshet resulterar i extra kostnader för dig.

Vid hävning gör man i praktiken gällande att avtalet upphört att gälla, vilket innebär att man bestrider att alls följa avtalet vad gäller uppsägningshyror. Vid prisnedsättning räknar man ut värdet av avtalsbrottet, t ex hökostnaden, och avräknar från hyran. Förslagsvis väljer du det enklaste; prisnedsättning och tar dig frihet att betala lägre uppsägningshyra, meddelar orsaken och inbjuder honom att stämma dig om han är missnöjd. Eftersom tvistiga beloppen är så låga, blir det sannolikt ett s k förenklat tvistemål i domstolen om han mot förmodan väljer att stämma, dvs hänga ut bristerna i sitt stall i offentlig handling = du riskerar inte att stå hans rättegångskostnad och klarar dig själv utmärkt utan ombud också. Summa: Låg risk att göra avdrag från hyreskostnaden.  Alternativt - om läget är så akut att du inte kan lita till att hästen alls får den mat som behövs - så häver du avtalet, och hotar med att att kvitta de kostnader som uppstår pga "nödflytten" mot hans eventuella rätt att få uppsägningshyror, vilket sannolikt tar ut varandra. Kör hårt!

Caf_Roy
11/5/15, 5:04 AM
#6

Det låter som att det vore en bra idé att lyssna på Kriya, stå på dig och lycka till! Har stallägaren någon annan som är intresserad av att flytta in när du flyttar ut borde ni kunna komma överens om att du får kortare uppsägningstid så den nya kan flytta in tidigare. Han får ju inte hyra ut din plats till någon annan så länge du betalar för den, det gäller hela uppsägningstiden också. Hoppas du har vettigare folk på nya stället.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Harmonie05
11/14/15, 5:06 AM
#7

Uppdatering av läget: Tack och lov så flyttar vi om en vecka! Jag anser att personen har brutit mot kontraktet Då det står i kontraktet att det ska finnas kornkross, fick reda på av en annan i stallet att det inte finns att tillgå. Men det är det enda jag e säker på att han bryter, dock fyller personen på dåligt, och maten hinner ta slut i automaten innan de kommer nytt. Personen verkar inte ha någon som helst koll på hästarna som går där samt att han mockar dåligt. I förrgår när jag kom dit fanns det endast lite halm i automaten, tog kort Då hästarna ej ska ha halm i hösilage automaten. Personen kan inte heller bevisa att hon får i sig 12kg då denne tydligen enbart kan se minuter i sitt system och enbart föregående dygn och dagensrapport i foderdatorn som han inte kan skicka till mig så att jag kan se. Fick även ett sms där han antog att jag flyttat min häst för att dagsrapporter stod på 0, (om det inte funnits mat i maskinen så vägrar hon gå in efter några gånger). Hästen är hungrig(de andra oxå för den delen) så att hon börjat attackera de andra hästarna som är i närheten och är hela tiden jätte arg ( inte ett dugg likt henne på de 8år jag haft henne har hon aldrig någonsin hållit på såhär!) Jag "stödfodrar" i den mån jag kan.. Får ta o kolla upp det med att häva avtal Tydligen så finns det ingen kallhyra enligt honom Utan uppstallningsavgiften är enbart om man har hästen i egen regi någon annanstans Ridhusavgiften är el, vatten,bostad,arbete etc etc. Det är ett "all inclusive" Då borde jag då tekniskt kunna ta med mig över 300kg silage då jag betalat för det.

Upp till toppen
Annons: