Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1285 ggr
smellcaramell
10/31/15, 11:48 AM

Måste skriva av mig

Måste få skriva av mig, är så arg just nu!

Har varit medryttare i samma stall i över 4 år nu på två olika hästar. Det är bara medryttare och barnbarn som motionerar hästarna i stallet och barnbarnen är bara där på lov så det är bara några veckor om år. I början tyckte jag det var rätt kul med barnbarnen som alltid höll en sällskap i stallet och frågade massor, men med åren blev de äldre och otrevligare och otrevligare mot oss medryttare som betalar för att rida där. Bland annat så kunde vi skicka sms till de om att vi skulle rida typ tisdag och torsdag en vecka, och när man kom ut till stallet kunde de redan rida hästen man skulle rida, sedan tog de över hela stallet, flyttade alla saker som vi sorterat upp och kastade ihop alla läderremmar så som stigläder, sidostycken, tyglar o.s.v. i ett enda trassel i en låda och la in i en av sadelkammrarna som det nästan bara är vi medryttare som använder och istället skulle lådorna där allt tidigare låg sorterat efter användningsområde nu användas till att alla hästar skulle ha egna borstar i olika färger trots att alla använder samma borstar på alla hästar. De började göra i ordning egna sadlar till hästarna trots att de inte kan något om inpassning av sadlar. När jag tagit upp detta med stallägaren har hon tagit barnbarnen i försvar och till slut bestämde jag mig för att det var lönlöst så jag meddelade att jag skulle sluta 1 november i år(imorgon). Meddelade även att jag skulle rida fredag+lördag denna vecka och bad de att inte rida hästen jag rider i paddocken något denna vecka då han går barfota och blir öm om han går i paddocken oftare än 1 gång i veckan, ändå red de i paddocken i måndags, något jag bara ignorerade då jag ändå skulle sluta. Sedan i morse fick jag sms där de frågade om de kunde rida innan/efter mig idag, fick smset runt 9, såg det runt 9.30 och jag skulle rida 10 (och de skulle åka hem vid 12) så jag skrev att de inte kunde rida "min" häst men att någon kunde följa med ut på hagkompisen, en kvart senare får jag sms att de var på väg ut på en uteritt nu och skulle vara borta 30-60 min, jag svarar direkt att då hinner ju inte jag rida så det går inte, får inget svar så jag ringer, inget svar, åker dit och då är de borta… Väntar i stallet en halvtimme utan att de kommer tillbaka och då får jag ge upp och åka hem, kan ju inte rida hästen två timmar i sträck. Så det slutade med att jag aldrig fick rida min sista gång på en häst jag betalar för att rida, och ungarna som vi gång på gång påpekat att de inte beter sig får bevisat för sig att de får rida hur och när de vill utan konsekvenser alls..

Just nu hoppas jag att de övriga medryttarna (3 stycken) slutar nu när jag berättar detta och att ägarna kommer stå där med 4 överviktiga hästar som de inte har råd med i och med att de inte får in några pengar från medryttare. Fast ändå bryr jag mig ju om hästarna men är så frustrerad på ägarna och deras familjer just nu..

Annons:
Aleya
10/31/15, 12:06 PM
#1

Tråkigt att det det blivit som det blivit.

Dock tycker jag personligen att detta ska tas på ett mer vuxet vis än att du ska kasta skit på de som äger hästarna, klart dom kommer ta parti för ett barnbarn, man kan ju räkna ut med lilltån. Säger inte att det som barnbarnet håller på med är okej, men det får väl ägaren inse tillslut själv.

Så jag säger släpp och gå vidare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Therese
10/31/15, 12:13 PM
#2

Tråkigt när samarbetet inte fungerar, hoppas du hittar ett annat stall :)

smellcaramell
10/31/15, 12:23 PM
#3

#1 har som sagt tagit upp detta med ägarna flera gånger och vet att flera har tagit upp det tidigare men man blir så frustrerad när man aldrig får någon respons, att barnbarnen praktiskt taget missköter hästarna, för jag räknar det som misskötsel när man rider i en ej inpassad sadel, och ingen vuxen i omgivningen bryr sig utan bara försvarar dom så blir jag uppriktigt förbannad.. sen att det nyss skett och jag är upprörd bidrar också men de andra medryttarna/fd medryttarna i samma stall säger även dom att detta var droppen/att nästa händelse kommer få dem att sluta.. när tre personer slutat inom loppet av 2 månader och alla tre ridit i över 1 år, närmare 2 så är det något som gått snett…

Aleya
10/31/15, 12:28 PM
#4

#3 men du inser väl att ägaren lär vara "blind" för vad dennes "kära" barnbarn gör?
Man ser sällan det som sker framför näsan när det gäller anhöriga. Oavsett vad du/ni tycker och säger.

Men det blir som sagt deras problem. Jag säger släpp detta, snacka inte skit och gå vidare. För din egna skull, och då menar jag ditt egna rykte inom världen av hästar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
10/31/15, 12:33 PM
#5

#4 förstår vad du menar, men snart står dom utan medryttare helt då två komer sluta vid nästa incident, och den tredje kommer ej rida kvar när hon blir själv då det är krävande hästar och hon har inte kunskapen som krävs för att hantera dem än tyvärr… tyvärr har dessa ägare ingen anknytning till övriga i hästvärlden alls, "hovslagaren" är en gammal bekant som inte varit i hästvärlen på 25 år och det är så nära andra hästägare de kommer.. hade de haft någon som hels kontakt med övriga hästvärlden tror jag det hade varit annorlunda.. :(

Aleya
10/31/15, 12:47 PM
#6

#5 men det är ju egentligen inte ditt problem om dom står där med hästar utan medryttare. Detta får ju dom lösa om dom nu är så blinda som du påstår.

Så, ja, berätta om incidenten, men du behöver inte spä på om jag säger så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
smellcaramell
10/31/15, 12:51 PM
#7

#6 spä på gör jag absolut inte, snarare tvärt om.. jag är en person som vill ha fakta och inte spekulationer och tycker inte om att tro saker utan vill veta.. men bara det att stallet har sett ut som ett bombnedslag i 4 år stör man sig ju på, och vi medryttare städar, sen är det någon som "förstör" och stökar ner igen.. sen vet jag inte exakt vem/vilka det är men det är ju inte vi som ansträngt oss och städat, 95% av tiden jag ridit där har man haft saker upp över midjan i ungefär halva stallet, vissa ställen har det varit saker från golv till tak utan att någon brytt sig det minsta:: :(

Stallmima
11/1/15, 10:29 PM
#8

Det är tråkigt när sådant händer, hoppas ni hittar nya trevliga hästar/ponnyer att vara medryttare till. Lycka till i fortsättningen!   🌺

imsuchadiva
11/2/15, 11:04 AM
#9

Men usch vad tråkigt! Jobbigt när man är "maktlös" och inte har något att säga till om. För dig ena skulle tycker jag du ska släppa det som hänt och leta efter en mycket bättre medryttarhäst som har en ägare som verkligen bryr sig om sina hästar.

smellcaramell
11/5/15, 3:07 PM
#10

ja, droppen var när barnbarnen hade kastat ut alla grejer som en av medryttarna hade i sitt skåp och tagit med sig hjälmen hennes hjälm hem - 3-4 timmars bilfärd bort, och dessutom inte kunde erkänna det, sa en sak till mig, en sak till sin mormor och ytterligare en annan sak till hon som de tagit hjälmen av.. tyvärr är det problem att hitta medryttarhästar när man bor i bushen och det tar minst två timmar med buss tur och retur, effektiv restid, till alla som söker medryttare.. och ännu svårare när man jobbar oregelbundna tider och dagar :( just nu verkar det som att jag inte kan rida på minst ett år..

Zadeira
11/5/15, 6:00 PM
#11

#10. Jättetrist att det är så! Inte okej kan tyckas men tyvärr är det inte alltid alla som förstår sånt.

Ibland får man lägga vissa saker på is ett tag. Jag har fått lägga mina medryttardrömmar på paus sedan jag fick sluta med medryttarhästen 2014. Även om jag inte vill något hellre än att rida så finns det inte möjlighet just nu för mig. Kanske är det så att du måste göra detsamma och ta en ofrivillig paus till det finns bättre möjligheter för dig.

Upp till toppen
Annons: