Annons:
Etikettövrigt
Läst 915 ggr
[Hästhoven]
2015-10-30 09:23

Skaffa äldre häst?

Hej!

Vi har eventuellt tänka skaffa en shettlandsponny (våran första egna häst) som de mindre barnen kan rida & vi kan köra.

Vi hittade en äldre ponny (läromästare som är bra med barn), dock 18 år gammal. 

Är det för gammalt?

Annons:
philippazon
2015-10-30 09:43
#1

Det är individuellt från häst till häst hur fräsch den är. Är den skadefri? Orkar den dra en vagn med vuxna i? 

Min andra ponny var 18år och vi köpte honom för att vi ville ha en läromästare som jag kunde vara trygg med. Han var jätte fräsch för sin ålder och vi hade mycket kul tillsammans. Men det är ju mindre kul att köpa en 18åring som efter några månader inte går att aktivera för att den tex inte klarar belastningen på benen. 

Det viktigaste är att hitta en häst som man trivs med och som kan klara de "krav" man kommer ställa på den, tex körning och ridning i detta fall. När man hittat det hos en häst så spelar det mindre roll vad det är för ålder, storlek, kön, färg, etc. (tycker jag!) 

Hoppas ni hittar ngt som passar :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Stallmima
2015-10-30 19:19
#2

Är ponnyn frisk och den är snäll mot barnen är det ypperlig ålder.

Ravynsfair
2015-11-01 12:39
#3

Sålänge den är frisk och snäll så är funkar åldern kanoners. 
Håller ni den i gott skick så har ni en kamrat i många många år till 👍

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

KultomtensFlicka
2015-11-01 14:34
#4

Är ponnyn frisk och är den snäll mot barnen? Annars är det väl ett ganska så bra alternativ då jag själv känner en som har en shettis som är upp mot 30 år - hur frisk som helst. Så jag tycker att det är ett bra alternativ.

Upp till toppen
Annons: