Annons:
Etikettbeteende
Läst 1475 ggr
hannah96
2015-10-29 21:40

Krubbiter, söndriga krubbor.

Min häst krubbitet, vetvtyvärt inte orsaken till detta då han gjort de sedan innan jag köpte honom. Vi har hällt tabasco på stolpar ute, det funkar, och att sätta rem på honom funkar inte, han blir bara stressad. Han biter sönder krubba efter krubba, någon som har något förslag på vad man kan göra i denna situationen?

Annons:
AnneN
2015-10-29 21:42
#1

Vad har han annars att sysselsätta sig med istället för att bita på krubban?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hannah96
2015-10-29 21:44
#2

Ingenting, förutom Hö och halm att pilla med hela natten såklart, vet inte vad som skulle kunna funka? Har inte varit med om detta innan

Stallmima
2015-10-29 21:58
#3

Du har inte funderat på att ha honom på lösdrift?

AnneN
2015-10-29 22:18
#4

Vi hade en häst då jag var yngre som var hemsk på bland annat krubbitande, men det blev bättre när han fick annat att pyssla med i boxen, tex hänga en pet-flaska (utan kork) i ett snöre och sätta i lite havre eller annat gott så han fick pyssla med att försöka få ut det.

Man kan även ha höet i ett hönät, grenar att pyssla med, en boll, sprida ut höet i boxen istället för en hög.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smellcaramell
2015-10-30 01:16
#5

bara en fundering, bara träffat hästar på lösdrift som ej får kraftfoder sen jag blev stor nog att förstå mig på sånt som krubbitning, men går det inte att ta bort krubban, ge mer hö istället för kraftfodret på natten/göra det klurigare att komma åt kraftfodret? Det är ju oftast så att krubbitning beror på att hästen är uttråkad :) själv har jag bara varit med om hästar som lyfter upp hela vattenhinken ur traktordäcket, en häst på varje sida när den är full, slutade med att vi fick kleta tjära runt hela vattenhinken så de ej ville bita där, aktivera mer var svårt i en stor kuperat skogshage blandat med ängar.. :)

hannah96
2015-10-30 14:58
#6

Det är ju de att han krubbiter inte när han inte äter, utan bara när han äter, och får tar han tag i krubban och biter sönder dom en efter en…

Annons:
AnneN
2015-10-30 16:06
#7

#6 Testat att ge fodret utanför krubban istället?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

P4go
2015-11-04 21:34
#8

Krubbbitning kommer från stress. 

Ofta har magsår en stor del i det hela för när hästen krubbbiter bildas saliv som ''smörjer'' det som gör ont i magen. Sen fortsätter många hästar krubbbita efter dom fått hjälp och blivit av med magsåret av ren vana.. 

Hade själv precis ett fullblod som krubbbet. Så läst på lite, Jag gav mitt foder i en gummibalja på golvet. Och kletade tabasco i boxen.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Tiktak697
2015-11-05 23:57
#9

Ge honom mer grovfoder mindre kraft och motionera ordentligt och ber utevistelse och mycket hjärn gympa. Och du säger att detta är i samband med kraft ge inte hästen de de kanske irriterar hästens magsår och han försöker säga de med han är en häst och kan ej samtidigt inte säga jag bör ej äta det med det är gott och jag kan inte låtabli . Mer Hö inget fäktade Hö i nät och rid hösten tröt nöjd och aktivera hästen i huvudet och ta bort krubba ovh kraft helt och ska du fodra lite mineraler ha de i en foder skål som du plockar bort sedan

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: