Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 972 ggr
Lucky12
2015-10-27 11:45

Unghästen

Hej! Jag har en unghäst på fyra år. Jag rider han på tredelat tränsbett men upplever att han drar upp huvudet under passet och liksom trycker upp och inte vill lyssna på signalerna jag ger han därifrån. Någon som har något tips på vilket bett man kan använda som är snällt för hästen men samtidigt passar denna typen av hästar! Tack! :)

Annons:
Lucky12
2015-10-29 20:38
#1

Tror ni att BETT FULL CHEEK tredelat skulle passa?

Stallmima
2015-10-29 22:25
#2

Pröva gärna fler bett och se vad som passar din häst

Alejalo
2015-10-30 19:22
#3

Han kanske inte tycker om att det är delat? Se om du kan låna ett rakt bett, då blir det mer stilla i munnen och kanske lättare att ta stöd på. 

Fullcheek bett/bett med parerstänger är väldigt bra för unghästar, men främst då dom är svårstyrda vilket din inte låter.

smellcaramell
2015-10-30 19:42
#4

har en ponny i stallet som tycker delade bett är för ostadiga, han går runt och tuggar och fokuserar bara på att bettet rör sig hela tiden, jag gillar själv inte helt raka bett men älskar detta som är rakt och därmed ligger still i munnen men man kan ändå påverka båda sidor individuellt!:

http://www.hooks.se/produkt/d-ringsbett-horsepowerr/45981/45982/

Annars rekommenderar jag att rida bettlöst och kontakta en tandläkare då hästar som har problem med bett ofta har problem med tänder/att bettet inte ligger bra i deras munnar. Finns många varianter av bettlöst och alla funkar inte på alla varianter, rider en häst som inte alls funkar på hackamore men funkar super att rida i repgrimma till exempel.

Upp till toppen
Annons: