Annons:
Etikettövrigt
Läst 1059 ggr
[Hästhoven]
10/26/15, 11:21 PM

Billigare med ponny än häst?

Vad har ni för erfarenheter med att äga mindre ponny vs större häst?

Var det någon skillnad rent kostnadsmässigt?

Varför jag undrar är därför att jag fått höra av flera jag känner, samt läst på forum att hästägare att det är billigare med en ponny än storhäst.

Men det är väl en självklarhet att det blir betydligt mycket billigare om man har hästen/hästarna uppstallade hemma?

Annons:
Werio
10/26/15, 11:47 PM
#1

Det är ju så att i helheten så äter ju en ponny mindre, utrustning är ofta billigare i de mindre storlekarna. Har man den uppstallad/hyr in den någonstans så är det ofta ett lite lägre pris för en "ponnyplats" än för en "storhästplats".

[RC1393]
10/26/15, 11:49 PM
#2

Well, en ponny äter mindre, men i övrigt kan jag inte riktigt se varför en mindre ponny skulle vara billigare så mycket billigare. Oavsett storlek så bajsar och kissar de, har lika stor materialåtgång (grimmor, träns, sadlar/selar, ryktsaker, stallredskap osv) och måste vaccineras, verkas/skos och skötas på likvärdigt sätt oavsett storlek. Har aldrig sett boxar som är billigare för ponny än för storhäst heller. 

Blir nog egentligen ganska marginell skillnad, jämförelsevis äter mitt gotlandsruss (122 cm) 8 kg/dag, connemaran (140 cm) 10 kg/dag och araben (150 cm) 12 kg/dag, och då gör russet ingenting just nu så han lär gå upp i fodring när jag väl får hem vagnen till honom och kan träna honom så som det är tänkt.

nika85
10/29/15, 8:39 PM
#3

Jag betalar lägre hyra för mina ponnys än de större hästarna i stallet på grund av att boxarna är mindre och de äter mindre grovfoder. Ca 30-40% lägre kostnad per häst och månad vid jämförelse med en storhäst. I övrigt är detnog samma pengar, men det är lättare tycker jag med ponny, allt blir lite mindre och lagom stort.

philippazon
10/30/15, 8:52 AM
#4

#3 "lagom stort" är väl beroende på hur stor man själv är ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

nika85
10/31/15, 6:52 PM
#5

#4 Så är det givetvis. Jag är vuxen och tycker det känns lagom med en ponny, har haft stor häst förut. Bytte ner mig från 172 cm till 140 cm. ;-)

KultomtensFlicka
11/1/15, 2:35 PM
#6

En ponny är billigare, äter mindre men man växer ur den fortare. Det beror helt enkelt på längden och vad som passar dig bäst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: