Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1734 ggr
Tiildaa
10/25/15, 7:56 PM

Bra bett för stark häst

Hej! På min ridskola har vi en väldigt stark häst. Han går på pessoa vilket jag inte alls tycker är bra egentligen. Därför undrar jag om någon har tips på ett bra bett för starkare hästar utan kedja? Hästen brukar liksom… Ta tag i bettet och bara dra i väg i galoppen. Han är oftast pigg då det inte finns så många som kan rida igenom honom bra eftersom han tillslut blir för mycket. Skulle gärna vilja tipsa min ridlärare om ett annat bett. Tacksam för svar! :)

Annons:
iMois04
10/25/15, 7:59 PM
#1

Rakt tränsbett med D-ringar? tror inte hen kanske inte kan ta tag i bettet lika lätt då?

Tiildaa
10/25/15, 8:20 PM
#2

Smart idé! :D Glömde tillägga att han är jättestark i hoppningen och alldeles för pigg för att hoppa. Max 3 hopp brukar fungera.. Sedan är det kört. Han börjar bocka och ha sig. Så som jag förstår det känner inte hästen av när man drar i bettet att de ska stanna? (Pessoa pratar jag om nu.) Utan att bettet bara gör ont? Läste det på en sida. Kanske inte är sant. Men det verkar stämma för när man tar lite i honom då han inte brukar ta förhållningar och halv halter särskilt bra ( i galoppen ) så höjer han huvudet och springer jättefort och böjer sig konstigt med kroppen och börjar hoppa runt med kroppen typ? Jag antar att det gör ont på honom då?

axa
10/25/15, 8:57 PM
#3

Du kanske ska prata med de som har huvudansvaret för hästarna på ridskolan först? Det finns säkert en anledning till valet av bett eller varför de inte väljer annat. Dessutom får man inte hålla på att byta på somliga ridskolor. 

Kan du inte hantera hästen kanske du ska be om att inte få rida den?

iMois04
10/25/15, 9:39 PM
#4

pessoebettet, det är nog det hemskaste bettet man nånsin kan sätta i en hästmun! när man drar i tyglarna så trycks nackstycket ner i nacken på hästen så hästen vill sänka huvvet för att undkomma smärtan på nerverna i nacken. men samtidigt trycks bettdelen som är i munnen upp i gommen på hästen (om det är 2-delat) och då vill hästen dra upp huvvet för att undkomma smärtan i gommen. men hästen kan inte dra upp huvudet samtidigt som den drar ner huvudet. så den väljer ett av det.😢så säg till dom ansvariga att köpa ett annat bett och att dom inte rider hästen förens den fått nytt bett!

Tiildaa
10/25/15, 9:47 PM
#5

Ja, ni kommer med väldigt bra förslag. :) Jag kan rida honom utan problem. Men det finns dem som inte alls rider honom på ett bra och schysst sätt.

[Susanne M]
10/26/15, 9:17 AM
#6

Till och med Herr Pessoa själv ångrar att han kom på det bettet.

Min häst var också väldigt stark och stack emellanåt,men jag bytte till Nova-bettet

som är mycket snällare(hade tre-delat innan).Jag tycker att det är ett superbra bett.

Men jag tror också att du måste tala med de som har ridskolan, de kanske inte alls har någon lust att ändra på bettet.Men då har du iallafall försökt.

Annons:
Elliz
10/31/15, 11:02 PM
#7

pessoa är absolut inte ett bra bett! två-delade bett kan tryckas upp i gomen om man drar för hårt.  tre-delat eller nova bett skulle ja rekomendera . även att du fingerlirkar😉

Upp till toppen
Annons: