Annons:
Etikettridtravare
Läst 1592 ggr
zemlathebunny
10/24/15, 5:36 PM

Pigg travare.

Jag rider ett varmblod som är riktigt pigg. Problemet är att hon drar iväg ibland. Alltså att jag inte har kontrollen, men vi brukar rida på vägar där det är ett stopp där framme. Jag tycker ibland att det är lite jobbigt att jag inte alltid har kontrollen. Har någon tips på vad jag kan göra för att få henne att lyssna bättre?

Annons:
[selmahenrysson]
10/24/15, 7:04 PM
#1

När jag rider och känner att hästen ökar och jag börjar tappa kontrollen brukar jag göra en volt (då brukar hon sakta ner och jag kan få full kontroll igen) och fortsätta, om jag märker att det händer igen gör jag en till volt.  Testa att ge hästen små utmaningar hela tiden om det är så att hästen vill  att det ska hända något hela tiden och det är därför den sticker.

Lycka till!

smellcaramell
10/25/15, 9:28 PM
#2

Problemet med travare är att de ofta taggar till extra på volten ( från att ha blivit tränade i voltstart och förknippar volt med att öka tempot) så jag skulle träna in typ one rein stop i inhängnat område, och sedan när man är ute kan man även använda typ träd som nödstopp genom att styra in hästen mot ett stort träd eller liknande, då tar det garanterat stopp!

Upp till toppen
Annons: