Annons:
Etikettkörning
Läst 2435 ggr
[mitzylinnea]
2015-10-24 13:48

Köra in ridhäst

Är det någon som har erfarenhet av att köra in en ridhäst? 
Hästen i sig är 7 snart 8-årig quarter som mest går i skogen, men när de rids på pan är de mest western. Han har blivit tolkad på vintern och den bakom har åkt skidor, aldrig något problem. Han har även blivit tömkörd och de har gått bra. Han är väldigt lugn och trygg i sig själv då vi tränat mycket med läskiga saker såsom presenningar, påsar osv. 

Är det värt/bra att köra in honom? Kommer det gå? Hur går jag tillväga? På gården där han står finns det 3 travhästar och utrustning att använda, så jag är van att sela, köra och träna travhästar. Men jag har ingen erfarenhet av att köra in. Så jag misstänker att jag kan behöva hjälp?

Annons:
Ravynsfair
2015-10-24 14:01
#1

Bästa är att ta hjälp av personer på plats 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[mitzylinnea]
2015-10-24 14:02
#2

Han som äger stallet har kört in travisar nångång, men han vill inte hjälpa mig då han inte orkar xD

[selmahenrysson]
2015-10-24 18:50
#3

Tycker det är värt att köra in om du tycker det vore kul. Hästen värkar ju rätt snäll så tror att det inte kommer bli några större problem als att köra in.

 Ett tips du kan använda nu i början är att köra han  i ett par skaklar släppande i gräset. Sedan när det funkar skulle jag sätta förr han i en kälke om du har. Det är bra i fall han blir nervös och bakar då  går det inte lika lätt och skado risken är mycket mindre. Tycker det är bra om hästen har provat att dra innan sulkyn vilket den gör med en kälke eller bara skaklarna. När du känner att hästen är redo kan du sätta för en sulky. Lycka till!

Annette
2015-10-25 08:14
#4

Man skall alltid vara minst två vid inkörning, så skaffa en kunnig medhjälpare innan du börjar.

Oh dear
2016-12-02 09:25
#5

Hästar kan nästan allt om du och de vill…det ska, som tidigare nämnt ovan, alltid vara två med vid inkörning och ni ska börja med att spänna någon lättare bakom hästen som inte är en vagn och leda den med detta bakom sig för att se hur den reagerar. Innan du sitter i vagnen ska hästen ha gått med dig med en vagn bakom sig.  Ta god tid på dig, blir hästen rädd så tar det mycket lång tid att genomföra en inkörning och i bland går det inte alls. Genomför alla träningsmoment i en välkänd miljö så att hästen inte behöver fokusera på andar eventuellt läskiga ting runt omkring sig. Belöna ofta och mycket med rösten eftersom rösten är ditt främsta verktyg som kusk.

Urhasten
2016-12-07 07:46
#6

Jag har varit själv under mina två inkörningar och det har gått utmärkt, så att om du inte har möjlighet att vara flera är det ingenting omöjligt. Det viktigaste är tryggheten, säkerheten och tänket "ligga steget före". Samt att alltid lämna ett moment när det är naturligt att gå till nästa.

Om hästen kan tömkörning och detta i de miljöer som ni kommer att köra i, så låter det som att ni inte behöver nöta just tömkörningen - men släpa! Börja med att du själv drar släpet, vilket egentligen inte borde vara konstigt om ni övat mycket med presenningar tidigare kanske? :) 

Släpa skrammel, däck, hösäckar, stockar, stolpar, med draglinor. Vänj hästen vid att tömmarna hamnar överallt på kroppen och mot bakparti, ben, rumpa, svans, under, mellan, över. Sedan kan ni gå över till fasta träskaklar som ni sedan tömkör med, gör volter så det tar i så att hästen lär sig parera och flytta kroppen på ett bekvämt sätt även om det tar i. Det är oftast detta moment som hästarna kan reagera starkast på, eftersom de är vana att saker ska ge vika, istället för att sansat dra på utan att det känns obehagligt. 

Därefter är det rockard/liknande att tömköra i. I just det här momentet har jag varit två första gångerna. Då har bland annat min ovana och okunniga sambo gått fram vid skakelöglorna och fått instruktion att dra ur läderflärparna ut snabbkopplingen vid däckel om hästen nu skulle visa det vara olustigt. Men det har aldrig behövts, för när man är varsam och metodisk så blir ingenting konstigt för hästen. Varje moment blir naturligt nästa steg, med andra ord. 

Jag vill passa på att säga att snabbkopplingar är verkligen att föredra, alltså hakar och kopplingar som gör att man snabbt kommer loss om olyckan är framme. På draglinor/svängeln, baksele, skakelöglor, tömmar, huvudlag, etc. Linbärare till draglinorna förebygger att dem inte hamnar lågt mot marken vid stillastående, etc. Finns mycket grejer, men i längden blir man tryggare och säkerheten ska ju vara i första rummet även om man är själv.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Annette
2016-12-07 14:47
#7

#6. Det är skillnad på en minishetland och en quarterhäst. Men jag anser att man av säkerhetsskäl alltid skall vara två vid inkörning oavsett storlek på hästen. Det är lätt att förstöra men svårt att reparera.

Urhasten
2016-12-07 17:24
#8

#7 Det spelar ingen större roll vad det är för ras du har, det ska alltid vara med säkerheten i första rummet och gå tryggt till. Tillvägagångssättet ser olika ut för olika kuskar om hur inkörningen ska gå till. 

Vet kuskar som kör in sina hästar själva eller med väldigt lite hjälp. Både små hästar och större.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annette
2016-12-07 19:50
#9

#8. Styrkan är givetvis olika på beroende på hästens storlek.

Jag vidhåller min åsikt att man skall ha en medhjälpare  vid all inkörning.

Urhasten
2016-12-07 21:04
#10

#9 Jo, absolut, men enligt mig ska man aldrig ta en kraftkamp med någon häst så därav spelar inte storleken någon roll för mig. 

Jag försöker inte ta den ifrån dig heller. Om man kan vara två eller fler så är det en metod vid inkörning. 

Om man blir tryggare och har frågor som man kan få hjälp med direkt, så är det bara bra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

sosom11
2016-12-14 11:13
#11

Man måste vara två, helst flera vid påspänning av skacklar dom första 10 gångerna. Men dock så kan du göra mycket ensam. Låta hästen nosa på vagnen, att ni går lite i paddocken och att du går med vagnen bredvid så att hästen vet hur den låter. Att hästen lär sig ställa sig mellan skacklarna.

EW

[mitzylinnea]
2017-05-03 20:22
#12

#6 kan du förklara närmare med snabbkopplingar och hur dom fungerar och kanske en bild? :)

Urhasten
2017-05-04 12:23
#13

#12 Snabbkoppling gör att du hakar loss någonting betydligt mycket snabbare än att du ska dra upp remmar ur en sölja, knäppa upp och lossa genom spännet. Jag har ex. 7 st snabbkopplingar på mina ekipage. Båda skakelhållarna har snabbkoppling - bara dra upp en rem så är skaklarna lösa. Till skillnad om du har virat en rem runt skaklarna, måste vira upp, knäppa upp, dra genom spännet och först då är skaklarna lös. Har sedan snabbkoppling mellan däckel och ryggstycket, i varje ände av draglinorna till svängeln. Om olyckan är framme kan jag alltså snabbt koppla loss däckel, ryggstycket och draglinorna så är hästen lös. Har även snabbkoppling mellan skaklar och bakselen. Vid ryck och olyckor går hakar sönder lätt, men det är ändå så pass starkt att du kan köra säkert med det. När man köper hakar/snabbkopplingar får man söka upp att dem klarar lagom i brottsstyrka. Ex. till draglinorna kanske man ska ha högre brottsstyrka än vad det behöver vara i ryggstycket. Biltema har ganska brett utbud, annars finns det bra grejer på Drive Out också.

Jag ska se om jag har bilder, men annars - Googla! Det finns massor att läsa och bilder där.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Urhasten
2017-05-04 12:24
#14

Jag kan ha bilder på min FB-blogg Urhästen, men det var länge sedan jag lade upp just detaljerade bilder på selen…

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: