Annons:
Etikettdressyr
Läst 2253 ggr
[selmahenrysson]
2015-10-23 20:25

Behöver ridtips?

Behöver tips:

Hur kan jag få hästen mer koncentrerad när jag rider? Hon flamsar gärna runt och ökar och saktar ner, går åt höger eller vänster om hon får bestämma. Har någon något tips på hur man kan få henne mer koncentrerad helt enkelt?

En annan häst jag rider vill gärna hamna snett när jag rider, har ni tips på hur jag kan få han mer rak?

Annons:
BettaSplendens
2015-10-24 15:09
#1

Se till att någon händer hela tiden. Rid framåt, sakta ner, gör halt, volter osv (som du bestämmer då) så får hon något att tänka och koncentrera sig på.

[selmahenrysson]
2015-10-24 18:26
#2

Tack, hoppas hon blir mer koncentrerad nu

Smillaaa00
2015-10-24 23:02
#3

Säger som #1 :) Hon kanske tycker det är långtråkigt att rida samma hela tiden, gör lite serpentiner och variera mycket då måste hon tänka hela tiden på vad hon ska göra! Lycka till!

[ellenhellstrom]
2016-01-13 19:34
#4

Ta kommandot över henne så att det är du som bestämmer när ni ska sakta ner och öka farten, gå till höger eller vänster. Överraska henne, gör mycket halt. Och beröm henne när hon lyssnar.
 Detta kan du göra i trav också. Få henne att fatta trav från stillastående, och sen gör halt igen.

Skritt-halt-trav-halt-skritt-sväng-ökad skritt-lågsam skritt-trav-halt, Till exempel. Överraska henne och sluta inte fören du är nöjd. Ska du göra halt, så fortsätt inte fören hon har gjort halt, och låt henne inte gå fören du säger till henne att gå.

Hoppas det inte låter allt för rörigt, jag hoppas du fattar hur jag menar.

nypisnina
2016-01-14 08:18
#5

Säger som de andra. Jag brukar kalla att jag nollar hästen, han/hon ska aldrig fatta vad jag vill göra härnäst. Underhåll hela tiden så börjar inte hästen hitta på massa dumheter själv utan håller sig koncentrerad på vad du vill.

vissel93
2016-01-16 15:21
#6

Se till att göra hjärnövningar då och då under passet, i början av ridpasset. Gör travövningar där du travar och sedan stannar helt, sedan från stillastående till trav. Gör mycket halvhalter och se till att hon inte blir uttråkad

Annons:
Upp till toppen
Annons: