Annons:
Etikettbeteende
Läst 1475 ggr
Oshibwa
2015-10-20 14:36

Gäspar när hon får bett i munnen?

Halloj! Min dam har ett beteende av att alltid gäspa 2-3 gånger så fort hon får bettet i munnen. någon som har någon ide om varför?

Annons:
[dynamitella]
2015-10-20 20:12
#1

Värmer du bettet i händerna först? Kan annars vara en reaktion på plötslig kyla.

Oshibwa
2015-10-20 22:52
#2

#1 japp värmer alltid det.

Maleficum
2015-10-21 15:35
#3

Ingen aning om varför men hästen jag red i måndags börja gäspa flera gånger när jag tagit av grimman och skulle tränsa men hon gäspa inget när hon väl fick på det.

För hundar är ju gäspande en lugnande signal men ingen aning om hur det är för hästar men skulle vara skoj att veta anledning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Storip
2015-10-21 18:11
#4

#3

En häst på ridskolan göra samma sak :) Gäspar sjukt många gånger direkt när man tagit av grimman och inte ännu satt på tränset.

Gissar att hon tar chansen och sträcker på sig (Gäspar, "sträcker på munnen" om man kan kalla det så) när hon inte har remmar runt käkarna.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Gronstedt
2015-10-22 08:24
#5

Hästar gäspar när spänningar i kropp och sinne släpper och de slappnar av och blir lugnare. Den kan också sträcka eller ruska på sig, utföra tuggrörelser, flärpa med tungan, gnida mulen mot sitt ben eller mot närmaste människa. Att hästen gäspar när den får på sig tränset kan betyda att den varit lite spänd före tränsningen och slappnar av när det är klart. Det kan också vara den vet att jaha, nu är det jobb på gång, så den liksom gör sig beredd mentalt för det. Eller så kan det vara att den vill jämka till tränset och bettet så att det känns bekvämt.

Låt den gäspa klart! Eller tugga eller vad den nu vill göra. Den kommer att känna sig gladare och mer avspänd efteråt. Eventuell nosgrimma och snokrem kan man vänta med att spänna tills man gått ut och är klar att sitta upp.

#4: En korrekt grimma hindrar inte hästen från att gäspa, så jag skulle snarare gissa att det är skönt att bli av med nackstycket. Vad säger den hästen om du gnuggar den försiktigt över nacken bakom öronen?

Oshibwa
2015-10-22 13:51
#6

Intressant :) Hon gnider även huvudet mot benet när jag ger henne fria tyglar och gnider mulen mot mig varje gång jag har hoppat av när passet är slut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: