Annons:
Etikettridning
Läst 1309 ggr
powerade
10/20/15, 1:19 PM

Någon duktig som kan hjälpa?

Rider nu en Nordsvensk som gått på travet tidigare, och blivit riden några år.
Är det en som verkligen kan rida rids han jättefin, men tyvärr är jag inte sååå duktigt.
Lyckas inte få honom i form heller, och ägaren sa till mig " hästen kommer bli skadad om du bara rider omkring på banan och inte får honom i form då han bara belastar fram"

Så om det är någon som har något  allmänt tips kan ni ju gärna tipsa, sen behöver jag lite tips om övningar där han får arbeta med rätt muskler.
Och om någon har tips när det gäller klättring?

Annons:
vallhund
10/20/15, 1:24 PM
#1

Vad är hästägarens tips? Rider du för tränare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gladflicka
10/20/15, 1:24 PM
#2

Att ta hjälp av en tränare som kan se er med egna ögon & hjälpa er att utvecklas med just det ni behöver hjälp med är det bästa! Kanske har du annars någon duktig i närheten eller att ägaren själv kan hjälpa er lite ibland? Vad undrar du över gällande klättring?

powerade
10/20/15, 1:34 PM
#3

Ägaren själv har ingen större koll angående ridning faktiskt. Rider inte för någon tränare, finns en kvinna i stallet som är riktigt duktig som jag ska fråga om hon har tid någon dag.
Ska också kolla runt lite om det finns någon annan som har möjlighet

#2 , vad som är bäst t.ex skrittta trava eller galoppera upp för en backe? Och när vi ska ner om det är bra att göra halt då och då eller om man ska låta honom få gå ner?

vallhund
10/20/15, 2:04 PM
#4

Tips, rassla runt lite på http://www.bukefalos.com/find-new/2452830/posts hästfora så kan du få flera inputs på din frågeställning.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
10/21/15, 10:05 AM
#5

Skritt och galopp i uppförsbacke kräver mer ryggaktivitet än trav. I riktigt branta backar vill många hästar galoppera upp, om man då tvingar dem att skritta måste de ta i ordentligt.

Att göra halt i bra form i nedförsbacke stärker, liksom att bara korta tempot så att hästen får bakbenen under sig. Man kan också rygga uppför, men det bör man bara göra vid hand/i lina/i töm om inte hästen är rejält stark.

Du kan också jobba över bommar, högst så höga som hästens framknän, som den får kliva över. Även här är det bäst att börja vid hand/i lina/i töm, i alla fall om bommarna är lite högre. Att trava över bomma som ligger lite tätare tvingar hästen att själv korta tempot och "samla sig".

Alla övergångar och tempoväxlingar i bra form stärker. Ta alltid igenom varje förhållning så att du känner att hästen lägger bak vikt på bakbenen innan den får gå fram igen. Ge omedelbart minst lika stor eftergift efter varje förhållning. Om hästen inte kommer i bättre balans, eller om den drullar iväg igen så fort du ger efter, så tar du en ny förhållning. Du kan behöva gå från galopp ända ned till halt och ännu längre de första gångerna för att den ska förstå, men det är bara att envisas. Och att aldrig ge sig in i dragkamp med hästen, för den vinner alltid. Ge alltid, alltid eftergift efter varje hjälp och upprepa hjälpen om det behövs.

[ellenhellstrom]
1/29/16, 6:16 PM
#6

Väldigt svårt att veta vilken nivå du är på. Men vet du hur man rider en häst i form? Eller tycker du bara det är svårt med denna hästen? Vissa kan vara väldigt svåra att få i form. Men om det är så att du inte riktigt vet hur man gör, så googla mycket. Det är mitt bästa tips. Om du nu inte vill börja rida för tränare och sådär.

Lycka till 😃

Annons:
powerade
1/31/16, 7:30 PM
#7

#5 vi brukar jämt rida upp en backe vi kallar galoppbacken just för alla hästar vill galoppera upp:3 Bommarna ska vi köra mer när snön har försvunnit. Han är så krånglig, han vet inte riktigt hur man gör när man ska galoppera och han vet inte vad stå still betyder:/ Är kämpigt nog att få honom till halt bara från skriitten:o 6. Går på ridskola, vi börjar jobba oss frammåt nu och börjar kunna rida vissa hästar i form på volt. Även den andra hästen i stallet brukar jag kunna skritta ett par steg med i form. Så det kommer nog snart, just denna hästen är superklumpig och trillar nästan fram. Han ville försöka när jag red för "tränar" men ingen nosgrimma så han öppnade bara munnen och kastade med huvudet :p

[ellenhellstrom]
2/1/16, 9:03 AM
#8

#7 Ja det kan vara svårt. Hästen kanske aldrig har lärt sig det heller, så då är det svårt för en nybörjare att lära hästen det.

Kämpa på och hoppas det går bra 🙂

powerade
2/1/16, 10:46 AM
#9

#8 nybörjare och nybörjare, njaa har ridit i 8år men stått å trampat på samma ställe typ hälften av tiden.
Vi har kommit oss frammåt iallafall:D

[ellenhellstrom]
2/1/16, 12:09 PM
#10

#9 ursäkta! Det är alltid så svårt att tolka såna här inlägg. Antingen kunde du varit en superrutinerad ryttare som har problem med en jättesvår häst att gå i form, eller ett ung nybörjare som inte ens fått lära sig vad "gå i form" är. Hoppas du inte tog illa upp 🙂

Hur går det då? Hur har du gått till väga?, spännande att höra!

powerade
2/1/16, 12:35 PM
#11

#10 ingen fara:P borde vara bättre än vad jag egentligen är med tanke på åren, men lite svårt när man stått still i en ridgrupp när det är vissa som sabbat allt xD Är väl kanske någon mittemellan :)

Det är en till tjej som har börjat rida, så han rör sig lite oftare. (har honom bara på halvfoder). Fixat ny sadel har vi också gjort så han kan röra sig bättre. Han lyfter iallafall bakbenen som han bara släpade efter förut. Vi har travat en heldel för att han ska kunna hitta en fin takt, vilket han absolut inte hade förut. Vi brukar vara ut ibland och "tävla" hästarna så han får springa av sig överskottsenergi. Så är det snö nu i skogen så han får det jobbigare, följde med och fick se "nya vägar".

Även provat ett annat träns med nosgrimma och annat bett, då gick han mycket bättre också:) Inget synligt resultat på hans muskler än, han har bara blivit lite fetare xD Vi ska nog börja ge honom kraft, så har vi satt på snösulor så nu kan vi rida i backarna trots att det börjar bli varmare ute och slippa styltorna:)

Han har börjat försöka galoppera på riktigt men vi tränar mest traven när han har jäkligt dålig kondition också:) 

När banan är ridbar ska vi ta hjälp av en tjej i stallet som är superduktig

[ellenhellstrom]
2/1/16, 2:34 PM
#12

#11

Förstår precis vad du menar.. Har varit med om samma sak. Efter att ha ridit på ridskola i typ 9 år började jag på en ny skola och hamnade i en grupp med små barn och några "tanter" som inte vågade galoppera, självklart anpassades gruppen efter dom. Skittråkigt….. De va längesen så nu rider jag min medryttarhäst, mycket roligare och mer givande.

Det låter bra, härligt att det går framåt. Och det är ju jättebra att ni tränar mycket kondition. För hästarna behöver det för att ens orka gå i form. Ibland kan de va svårt att få en häst att gå i form för att den inte orkar bära upp sig. Så de låter bra att vara ute och galoppera och trava mycket. Klättra är ju bra 😃

Visst hatar man vintern när man ska rida..?.. så besvärligt

powerade
2/1/16, 8:32 PM
#13

Är jättejobbigt med dom som bromsar gruppen:( Vi ska även börja köra när snön försvunnit. Är ganska mysigt, vi har ofta kallsnö så dom inte får styltor. Men nu är det ganska varmt så går inge rida få utan snösulor:o

Annons:
Upp till toppen
Annons: