Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1426 ggr
RebeccaG
10/17/15, 9:20 PM

Hostande unghäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får lite spader då jag inte vet vad felet är, någon här inne kanske kan hjälpa mig, eller i bästa fall brainstorma lite?

Mitt ungsto kom till mig för lite drygt 3 veckor sedan. 
Hon bor ute dygnet runt och har sedan Onsdag(14/10) hostat lite lättare. Alltså inga häftiga host-attacker, utan lätta enstaka hostningar. 
Min tös är 3½ år gammal paint-korsning. Hon har bra aptit, dricker bra och är pigg & alert. Hon har inte feber(37 C) och inget rosslande från lungorna(inte ens vid framkallad hosta). Hon snorar inte, har normal andning, normal andningsfrekvens och normal hjärtfrekvens + normal puls. Inga blåsljud eller inormaliteter i hjärtat vad som kunnat avgöras.  

Det är ingen hosta, men ändå en hosta- Lite svårt att förklara. 
Hon hostar vid en handfull tillfällen per dygn och då enbart "ett host". 

Hon äter hösilage med en TS-halt på 74% och går på Krafft Sport. 

Hon med 2 andra ston. En 2-årig travare och ett lite äldre fullblodssto. Ingen av dessa visar symptom eller hosta. 

Just nu har hon påbörjat en huskur för att dämpa hostan, men det e knappast en hållbar lösning utan att eliminera källan till hostandet.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
Storip
10/18/15, 4:47 PM
#1

Det kan inte vara en sur uppstötning? Eller att hon svalt för mycket luft?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


RebeccaG
10/18/15, 5:57 PM
#2

#1 Inte troligt. Då skulle det bara hänt någon enstaka gång. Detta händer varje dag.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

axa
10/18/15, 6:06 PM
#3

Är det i speciella situationer hon hostar? T.ex vid ridning, rörelse

RebeccaG
10/18/15, 6:30 PM
#4

#3 Nej, faktiskt inte. Det verkar hända lite närsom. I morse va det när jag gav henne hösilage. Sedan ett par timmar senare när hon stog i hagen. Hon far runt i 120 knyck och busar med ena kompisen, då hostar hon inte. Hon har hostat en gång under ridning(då red jag 5-6ggr/vecka ungefär). Nu står hon på vila och veterinär är kallad.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

maylafry
10/28/15, 9:13 PM
#5

Hej! 

Jag har en unghäst (nu 6 år) med samma problem. Han hostade till nån gång då och då from att jag köpte honom - har haft honom på lösdrift o så men likväl hostade han till ibland. Efter något år av detta passade jag på att få lungorna kollade när jag var på klinik med honom. De kunde se en irritation i slemhinnorna och att det var slem i luftvägarna - o veterinären diagnosticerade honom med COPD (finns många namn på den sjukdomen, bara att googla). Hon ansåg dock att det var milt o att det viktigaste var att tänka på att miljön var bra för honom, lösdrift/utebox, ingen halm o så hösilage av bra kvalitet osv. Gav honom en kur luftrörsvidgande pulver men det gav inte så mkt resultat tycker jag. Nu har han dock varit symptomfri större delen av sommaren, men har nu stallats in för hösten och hostan har kommit tillbaka kraftigare, nu hostar han flera gånger om dagen :-( Och ibland hörs en rosslande andning. Kan vara det fuktiga vädret som gör det… 

När de väl en gång drabbats av det här så är de känsligare…absolut viktigast att tänka på att hålla en bra miljö för hästen. Blir läget värre kan man behandla med cortison som hästen inhalerar med hjälp av en speciell sorts mask, men det ska vara skitdyrt. :-/

maylafry
10/28/15, 9:13 PM
#6

Vad sa veterinären? :-)

Annons:
KultomtensFlicka
11/1/15, 3:24 PM
#7

Det kan vara en förkylning :)

Upp till toppen
Annons: