Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2971 ggr
Miiwijoy
10/14/15, 6:07 PM

Ridhjälm

Bara satt och funderade på det nu och efter att ha letat på nätet i snart en halv timme utan resultat så delar jag med mig av mina funderingar här. 

Ni som höll på med hästar "förr i tiden",  vet ni när man började rida med hjälm på riktigt? Hur såg de första ridhjälmarna ut? När blev hjälm krav vid tävling? 

Någon nutidsmänniskan kanske också kan svara på om det fortfarande är tillåtet att tävla med hatt i dressyren?

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
Miiwijoy
10/14/15, 6:35 PM
#1

http://uppsalaponnyklubb.bloggplatsen.se/2008/07/31/858355-mickhjalmar-la-sjuttiotal/ 

Hittade denna länken, den berättar dock inte riktigt när den första hjälmen uppfanns.. :)

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Nian97
10/14/15, 11:50 PM
#2

Ja, fr.om. MsvA får man fortfarande använda hatt. Även om det blivit ovanligare på senare år…
Min mamma började rida 1964, på ridskola. Då var hjälm ovanligt. De som fanns var gjorda i sammet och hade ett enkelt gummiband under hakan. Inte ens när hon jobbade med ponnyridning som yngre tonåring i slutet av 60-talet var hjälm särskilt vanligt. Däremot, i den vevan hon slutade rida, i början på 80-talet, hade typ 99% hjälm. Då var det också krav på hjälm vid all tävling. Vet dock inte exakt vilket år det blev regel, men troligen under slutet av 70-talet iaf. :)

Miiwijoy
10/15/15, 7:50 PM
#3

#2 Tänk att det knappt är 40 år sedan man kom på att det kanske var smart att skydda hjärnan 🤪

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Nian97
10/15/15, 8:15 PM
#4

#3 Ja, hallelulja 😃
Fast det var ju mycket som var annorlunda på den tiden. Sadlar var ju inte tillstymmelse till utprovade, alla hästar hade samma storlek i bett, pass och registrering var inte uppfunnen m.m. m.m.

Miiwijoy
10/15/15, 8:31 PM
#5

Hittade denna tråden och tyckte den var lite rolig så länkar den här 😃http://www.bukefalos.com/threads/minns-du-modet.1132787/

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Miiwijoy
10/15/15, 10:21 PM
#6

Säkerhetsvästen då? Någon som när den uppfanns eller när den blev vanlig??

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
[Biancalice]
10/15/15, 10:24 PM
#7

Säkerhetsvästen tycker jag fortfarande verkar alltför ovanlig när man ser folk hobbyrida, i alla fall i vårt område. Jag har alltid alltid ridit med både hjälm och väst.

Nian97
10/16/15, 12:28 AM
#8

#6 Jag är så gammal som mitt nick säger, och började rida för 7 år sedan. Inte ens jag har använt säkerhetsväst så mycket i mina dagar. På min barndoms ridskola var det krav på att alla under 10 år alltid skulle ha väst, och annars väst i hoppning/terränghoppning t.om. 18 år. Eftersom att jag började rida efter 10 års ålder behövde jag egentligen inte ha säkerhetsväst annat än i hoppning, men hade det ändå alltid tills jag var säker i galoppen. Efter dess har jag i princip bara använt det vid markarbete över 50 cm. 
TR-regeln om att alla t.om. 18 år ska ha väst på hopptävling, kom år 2008. 
Min ena kusin red när hon var yngre. Började på ridskola i mitten av 90-talet och slutade i slutet av 00-talet. Hon ägde mig veterligen aldrig någon väst, vilket inte heller de flesta på hennes ridskola gjorde heller då…

Miiwijoy
10/17/15, 8:47 PM
#9

#7 Här hos är det följande som gäller: De som har gått på ridskola och tvingats till att rida med väst  fortsätter med det som privat ryttare.

Medan de få lyckliga personerna som har vuxit upp på egen gård och haft häst sedan innan de kunde gå, aldrig rider med väst och de sitter gärna och kollar instagram på hästryggen (inget säkerhetstänk alls med andra ord) 

Tråkigt men sant. 

Själv skulle jag aldrig sitta på en häst utan ridhjälm + att jag nästan alltid rider med väst.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Miiwijoy
10/17/15, 8:49 PM
#10

Ingen verkar veta när säkerhetsvästen uppfanns, men någon kanske vet när det infördes som krav (för alla under 18) inom hoppning och terräng?

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Nian97
10/18/15, 9:56 AM
#11

#10 Inom hoppning kom det 2008.

MoonysElin
10/18/15, 11:17 AM
#12

Jag började rida vintern -98-99, 6 år gammal. Då var det, på min ridskola, krav på hjälm vid ridning. Ett fåtal elever hade väst, långt ifrån alla. Jag fick en väst när jag började rida mer ordentligt, galoppera och hoppa. Idag rider jag med väst i skogen och vid hoppning, samt alltid om jag inte känner hästen. De yngre i stallet, som började rida när väst i princip var obligatoriskt, har alltid väst. De äldre har det i princip aldrig. Jag tror att det var en brytpunkt vid åren runt -00 från att ingen red med väst till att många började med det.

Miiwijoy
10/18/15, 6:05 PM
#13

#11 Inom dressyren då? Det har väl aldrig funnits krav på att bära den, men har det alltid varit tillåtet att använde säkerhets väst på tävling? Är det tillåtet i de högsta klasserna?

#12 Ni har det lite som jag då, de som är uppvuxna med väst rider med väst. Rolig vändning ändå, från att några enstaka använde till att det inte blev allt för ovanligt.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
Nian97
10/18/15, 11:21 PM
#14

#13 Nej, det har aldrig funnits något krav. Har faktiskt aldrig sett någon, inte ens de som ridit B-ponny på lokal LC, som haft det heller… Men ja, det är tekniskt sett tillåtet för TVS att sitta och rida kür på Anton i väst, ja. Dock är min personliga uppfattning att vi aldrig någonsin kommer att få se det, då hon ju inte ens brukar tävla med hjälm.

Upp till toppen
Annons: