Annons:
Etikettridning
Läst 1886 ggr
[Nampheet]
10/13/15, 3:37 PM

Hjälp! Nybörjar tips?

Okej, så jag är en kille på 14 år som aldrig har ridit förut,

eller jo, men då har jag bara skrittat med mina kompisar ( Kompisarna led hästen)
Men imorgon så ska jag börja på Ridskola, men jag hamnar inte i nybörjar gruppen/ Barngruppen utan jag hamnar i den svåraste gruppen! ( Vi är en liten by)

Jag hamnar där med mina 14 åriga kompisar som har ridit förut men det har ju inte jag så jag är gaaanska nervös, men har ni tips på vad jag ska göra osv… och hur jag ska göra med hästen, skriv gjärna :P
psss. har läst på lite om hästar och min kompis som går i simma grupp tipsade lite om hur jag skulle sitta! 😎

Annons:
Godisburk
10/13/15, 7:25 PM
#1

Jag tror att ridläraren kommer förklara det mesta för dig om hur du ska göra. Men som tips före så du ska inte spänna din kropp då du rider, utan sitt avslappnat men med bra hållning. Sedan för att svänga så ska du dra emot (inte knycka och inte dra allt vad du kan, ingen dragtävling) tygeln mot dig åt det håll du vill svänga. T.ex. du ska svänga åt vänster, då drar du in vänster tygel och håller in den tills hästen svängt så mycket som du vill att den ska svänga. För att stanna drar du in båda tyglarna på samma gång, återigen inte knycka och inte dra allt vad du kan. Förbered hästen på att du ska stanna genom att sitta ner ''tyngre'' i sadeln och sedan dra in tyglarna lite. För att gå framåt trycker du först in med hälarna och släpper då den börjar gå, men om hästen inte går framåt på det, ger du en liten ''spark'' med båda fötterna på samma gång. Nybörjarhästar brukar ofta vara lite trögare att få igång (av min erfarenhet). Vet inte hur mycket du kan från tidigare men det där är väl det enklaste. 🙂

Sedan för att få hästen att börja trava, trycker/ ''sparkar'' du återigen med hälarna och släpper efter liite (väldigt lite alltså) med tyglarna så att du inte gör hästen förvirrad över om den ska fortfarande skritta eller börja trava. Så håll tyglarna så de är raka & du har kontakt med munnen, men inte så att det ''sågar'' i munnen på hästen. Lycka till och hoppas att du har superroligt i stallet! 🙂

Jag är inte världsbäst på att förklara så någon annan får gärna finslipa, men det är någorlunda och som sagt, ridläraren är din största hjälp så fråga om du undrar något! 😉

[Nampheet]
10/14/15, 9:52 PM
#2

Idag så red jag! Gick så bra :D

Godisburk
10/15/15, 9:47 AM
#3

#2 Åh vad kul att höra! 😃

[ellenhellstrom]
1/29/16, 6:18 PM
#4

Hur går det? Rider du fortfarande? 😃

[Nampheet]
1/29/16, 11:17 PM
#5

Det går bättre än förväntat!
Ramla av 2 gånger hittils, Galopperat 3/5 gånger själv, Hoppat några centimeter, Longerat, får rida själv nu, hahahaha dom säger att jag är en natur begåvning, Blev förflyttad till någon annan grupp där man får hoppa o galoppera nu eftersom ja, jag vet inte hehe

[ellenhellstrom]
1/30/16, 1:42 PM
#6

Haha wow, kul att höra!! Hoppas du inte slagit dig när du ramlat av. Och skönt att höra att du inte blivit skrämd. Många blir så rädda när dom ramlat av.  Roligt att få galoppera och rova på att hoppa. Du låter tuff ! ;D

Annons:
Upp till toppen
Annons: