Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4117 ggr
Smillaaa00
2015-10-12 17:47

Vilket träns är bäst?

1 Vilket träns tycker ni är bäst? Någon som har testat båda PS och mickelm? Vilket funkade bäst? Nu är det ju såklart individuellt för hästen men tänkte bara kolla! :) 2 Vad gör man om sadeln glappar lite bak? Endast när jag rider i lätt sits!:)

Annons:
axa
2015-10-12 20:06
#1

Svarar på 1:an

Testat PS och effekten fungerar lika bra som vilket annat träns som helst. Ogillar popularitetspriset som höjdes med 1000kr. Enligt dem har de bytt läder och det ska kosta mer, men om 1000kr är vad som skiljde lädren åt måste de gamla vara i uselt skick (inte). Synd att man var för sent ute. För det priset kan man finna fyra andra träns som ger precis samma effekt.

Micklem ogillar jag, ser inte alls bekväma ut. Förstår inte vad man ser i dem, de är inte fina enligt mig. Jag har sett videor om tränset, men åsikten står kvar.

Upplever störst skillnad mellan Hackamore och med bett (sedan varierar även bettet). Bettet har störst påverkan på hästen.

Smillaaa00
2015-10-12 20:44
#2

#1 tack för att du tog dig tid att svara. Snyggt behöver det inte vara utan hästen ska trivas i det. Mickelm har jag för mig är anpassat för att inte trycka på några nerver hos hästen. :)

axa
2015-10-12 21:05
#3

#2 Ja, precis. Men vill man undvika tryck på nerver så rider man utan. Hela kroppens system består av nerver, så den trycker den med, men inte på specifika de valt ut.

Smillaaa00
2015-10-13 06:04
#4

#3 jaha okej, rida utan kan jag inte tyvärr :) Vad har du för träns då? :)

MoonysElin
2015-10-13 07:25
#5

Jag har ett micklem som jag är nöjd med. Jag kan inte säga att det är någon revolutionerande skillnad på hästen, nej, men det är ett trevligt träns och jag upplever lädret som mjukt och bra. Jag har alltid spänt nosgrimman på min häst väldigt löst, även när jag hade aachenträns, så därför upplever jag egentligen ingen större skillnad. En positiv aspekt är att det går att rida bettlöst på samma träns (multibridle) och det är ju bra för variationen. En annan häst i stallet var het men känslig i munnen när hon kom. Hon gick ca 1 år på micklem med clips, dvs bettet fäst vid nosgrimman och det hjälpte henne. Det var väldigt stor skillnad på henne men det var nog mest clipsens förtjänst. Idag rids hon på micklem utan clips för det mesta och det fungerar bra nu.

axa
2015-10-13 08:39
#6

Beror på vilken häst jag rider. Men de olika tränsslagen är Hackamore, Aachen, Remont, Islandsträns (används till halvblod), pullar och utan nosgrimma. Och dessa har jag i olika storlekar, märken, modeller mm. Men jag rider också i grimma, nosgrimma och halsring.

Annons:
jiithra
2015-10-13 09:28
#7

Finns ju House of charismas träns, troendes hette Shape it, eller något sådant, som också är lite annorlunda.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Smillaaa00
2015-10-13 10:29
#8

Tack för alla svar! Har någon testat hunter träns från hööks? Rundsytt. :)?

[Hästhoven]
2015-10-13 12:58
#9

På min förra foderhäst red jag främst bettlöst eller med halsring, främst för att hon var så hemskt känslig & för att hon blev en helt annan häst, mer harmonisk & glad utan bettet i mun, köpte dock inget träns till henne eftersom att den förra ägaren skulle göra det (vet dock inte om de gjorde det).

Men det är dock inte alla hästar som kan det.

Sarah
2015-10-14 10:57
#10

Har ett PS till ena hästen och ett BR anatomiskt till andra. PS gjorde lite skillnad med det tjocka nackstycket som tryckfördelar lite. BR är utskuret för öronen lite och det är tillräckligt för att andra hästen ska vara nöjd.

Nian97
2015-10-14 23:52
#11

Har ett PS Flat Out. Det är ju anatomiskt, men tycker inte att just det gör så jättemycket skillnad på min häst. Däremot är det väldigt stort i storlek, vilket jag uppskattar mycket, då min kille normalt sett drar X-full (vilket är väldigt svårt att hitta…) :)

Upp till toppen
Annons: