Annons:
Etikettövrigt
Läst 1682 ggr
[Hästhoven]
2015-10-05 09:45

Shettis med får?

Skulle man kunna ha en shettis tillsammans med en grupp får?

Eller är det lag på att hästen måste leva ihop med djur av samma art?

Någon som har haft endast en häst tillsammans med får eller liknande?, erfarenheter?

Annons:
[Forest]
2015-10-05 09:55
#1

Enligt lag kan du ha häst med får, då får är ett flockdjur. Här kan du läsa mer vad som gäller.  http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

Maleficum
2015-10-05 09:55
#2

"Din häst behöver social kontakt

Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver."

Från jordbruksverkets hemsida

Men även om det är tillåtet att ha med andra flockdjur får de ändå mest utav att vara med en av samma art som pratar samma språk.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caf_Roy
2015-10-05 12:38
#3

När min systers gamla C-ponny bytte hem byggde dom en lösdrift och skaffade två får som sällskap till honom. Det kanske inte är för alla hästar, men han stortrivdes. Han hade hela sitt liv varit lägst i rang, men i sin nya lilla flock var han kung. Fåren dyrkade honom och när han kom tillbaka från en ridtur ropade de efter varandra. Jag tror att han trivdes bättre med sina får än han någonsin gjort med sina hästkompisar. Men som sagt, det är nog inte för alla. En häst som vill ha mycket fysisk kontakt, som att klia varandra och så, skulle nog inte trivas så bra eftersom får inte brukar göra sånt lika mycket. Jag tror också att ett litet antal får är att föredra så inte fåren håller sig för sig själva och hästen känner sig utanför.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Stallmima
2015-10-05 22:09
#4

#3 Nemen vad gulligt   😍  det funkar jättebra med får som sällskap

[selmahenrysson]
2015-10-06 16:24
#5

Funkar som sällskap, min morfar har det också och är inga problem för hästen, men fåren kanske kan vara lite rädda i början.

Upp till toppen
Annons: