Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1063 ggr
Sommarek
2015-10-02 10:13

Underlag till spatthäst?

Min stackars skrutt har precis blivit diagnostiserad med spatt. Han behandlas såklart för det, men jag funderar på om någon har erfarenhet med vilket underlag som skulle kunna vara bäst i boxen för honom. Spån/halmpellets är det jag själv tycker känns som det som fjädrar bäst; enda problemet där är att han kissar - mycket - och det alltid blir så pass blött och sörjigt att det inte torkar igen. Någon som har några idéer?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
bell
2015-10-02 22:22
#1

Mer spån?

Sommarek
2015-10-03 11:48
#2

Samma sak där, är jag rädd - allt är dyngsurt när man kommer på morgonen. Vi har haft samma problem även med torv; på två dagar är allt dyblött och nertrampat till en hård liten kaka…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tusen
2015-10-04 09:27
#3

En spatthäst mår bäst av att gå på lösdrift. Vilket underlag den sedan står på är av underordnad betydelse. Spån är inget vidare då det torkar ut hovarna om du nu "måste" ha honom på box. Jag skulle tipsa om halmpellets. Lite dyrt att fylla upp första gången men sedan OTROLIGT drygt, lättjobbat och billigt. Fantastisk uppsugningsförmåga.

Sommarek
2015-10-04 20:01
#4

#3 Ja, jag hade helt sett att han gick på lösdrift, men det håller han inte med mig om… Han har alltid varit extremt stallsjuk. Halmpellets var också det jag gillade bäst; lika lätt som att städa ur en kattlåda och tog ingen tid alls - men även det blötte han igenom (det låter som att han är rena monsterhästen, men vi snackar alltså om en c-ponny…) Det var därför jag funderade på om det fanns några smarta knep.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sarah
2015-10-04 23:04
#5

Hur mycket har du i boxen? Jag gör bädd på 20 säckar pellets. Inte en chans att det blir söligt. Men, säger också lösdrift, de vänjer sig och du förlänger hans användbara tid hur mycket som helst.

Tusen
2015-10-05 08:35
#6

Fast jag förstår ändå inte riktigt. "Blöter igenom". Du mockar väl ut det blöta varje dag? 
Låt din häst gå ute längre om dagarna. Man behöver inte ta in hästen bara för att det blir mörkt.  Fodra i hagen och behöver han kraftfoder (vilket väldigt få högpresterande behöver) så kan han ju få det senare på kvällen.

Annons:
Sommarek
2015-10-06 09:30
#7

#5 Samma mängd som du. Jag hade som sagt gärna haft honom på lösdrift, men han själv blir bara ledsen av att inte få komma in (tror inte han har fattat att han är en islänning).

#6 Naturligtvis mockar jag ut det blöta, men när det blöta är 2/3 av boxen och han har stått i det under natten håller det ju inte. Och vem har sagt att jag tar in hästen för att det blir mörkt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tusen
2015-10-06 18:33
#8

#7 Jag menade inte att du inte låter honom vara ute när det är mörkt. Jag menade det som ett tips bara. 
Att jag frågar om mockning varje dag är för att man kan ha något mellanting mellan nattbädd och permanentbädd.

Sommarek
2015-10-07 10:39
#9

#8 Det är svårt med bädd på en herre som kissar så pass mycket (ska tillägga att han blivit kollad, och det är inget fel på honom - han dricker "bara" en del och kissar därefter)…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mikatherider
2015-10-07 11:21
#10

Du skulle inte kunna göra en blandning av torv och halmpellets? Jag tänker att de båda har en väldigt bra uppsugningsförmåga men att torven är mycket "trögare" och lättare bildar en kaka, så att kisset inte flyttas runt i boxen, än halmpellets som är mycket lättare att flytta runt. Vi brukar blanda för att få torven ljusare men det kanske skulle funka i ditt fall oxå? En tanke bara? :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Sommarek
2015-10-07 12:58
#11

#10 Kan absolut testa, tack för tipset.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: