Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 876 ggr
emmieswords
2015-09-30 18:52

Ungt fjordsto förberedelse för inridning

Hej har en sköt/medryttarhäst på 2 år som är ett fjordsto. Frågan är när man kan börja träna inför inridning . Vad kan jag göra? Hon får gåute året om. Hon är snäll som en kattunge! Har även funderingar på hennes mat och om hon skall ha täcke eller ej. Ni som har fjorsingar o kallblod hur matar ni dem när dem inte arbetar o går ute året om. Har ni täcke på dem ellee inte? Mvh Emelie

Annons:
smellcaramell
2015-09-30 23:20
#1

Allt beror på hästen, ingen häst är den andra lik, men i stallet där jag rider går alla hästar oklippt, otäckade och med fri tillgång på hösilage i lösdrift året om. Rids hästarna mer än 4ggr/vecka går de lite kraftfoder som godis. Aktiveringsgraden på dessa hästar varierar från att endast gå i hagen till att ridas 5-6 gånger i veckan.

Det man kan göra innan en häst ska ridas in är att göra övningar från marken, leka sig till sånt som man senare ska öva in från ryggen/vagnen. Jag brukar köra mycket NH med hästarna jag rider. Sedan vänja vid utrustningen långsamt så det inte blir någon chock när man plötsligt kastar upp en sadel på ryggen. Kan även vara smart att lära in röstkommandon från marken, vi har till exempel olika röskommandon för halt, skritt, trav och galopp, så jag använder typ aldrig skänklarna när jag rider. Sedan är promenader i backar bra för att stärka ryggen innan man sätter en ryttare på ryggen, och promenader efter vägar lika så för att vänja vid trafik. Tömkörning är ju också nyttigt men personligen tycker jag det är lite tidigt att börja med sånt, iallafall på allvar med en så pass ung häst. Jag tillhör gruppen som tycker hästar idag rids in alldeles för tidigt, jag ser hellre att man bygger upp en bra grund från marken istället för att skynda sig med allt för att hinna bli någorlunda duktig till typ ett treårstest, men det är jag det. 😉 Sedan rekommenderar jag att ta hjälp at någon som är duktig på unghästar då det är lätt att ett litet fel i ung ålder skapar stora problem senare.

Alex
2015-10-01 14:15
#2

Prata med hästens ägare om vad den tycker är okej att du gör med hästen. Risken att man får problem vid inridning blir större om man gjort misstag med förberedelserna. Även när det gäller foder och täcken är det ägaren som bör ta ansvaret. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emmieswords
2015-10-01 19:51
#3

Ja, jag får ju behandla henne som hon vore min egen! Här e en bild pä Tummelbusen Heidi

emmieswords
2015-10-01 19:51
#4

Heidi buse

emmieswords
2015-10-01 19:52
#5

Men sjutton gick inte o lägga upp bild från mobilen. Testar via datorn istället sen! Tack för alla tips

Ravynsfair
2015-10-05 00:48
#6

Har ett fjordsto på 28år, går ute året om, har i princip aldrig täcke på sig. 
Tunt regntäcke vid ihållande spöregn eller riktigt tufft oväder vintertid, hon behöver inte mer för annars svettas hon som en gris.
Fjordpäls är inte att leka med. 
Hon äter Hösilage , lite müsli samt mineraler. Klarar sig finemang på det.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
Upp till toppen
Annons: