Annons:
Etikettridning
Läst 842 ggr
liptongillisskytt
9/30/15, 6:46 AM

Gå över till storhäst?

Vad är det liksom som bestämmer att det är dags att gå över till storhäst, t.ex. På ridskolor? Är det någon speciell ålder, maxvikt eller längd?

Cornelia

Annons:
Linneahorse12
9/30/15, 9:03 AM
#1

Förmodligen när du börjar bli för lång. Finns ingen speciell ålder. Man känner ofta själv när det är dafs. Om du är osäker så prata med din ridlärare, lovar att hen kan hjälpa dig!

[RC1393]
9/30/15, 9:47 AM
#2

Beror på. Tävlar du måste du gå efter Tävlingsreglementet (TR) men du kan också tävla din ponny som storhäst. Är du lång så får längden avgöra. 

Själv är jag 167 cm och rider fortfarande ponny och har inga planer på att övergå till storhäst. Har haft en tränare som tyckte jag var på gränsen men efter att ha sett mig rida ångrade hon sig igen.

Ponnygirl16
9/30/15, 11:22 AM
#3

#2  får man tävla ponny bland hästar i hoppning? :D

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

[RC1393]
9/30/15, 12:04 PM
#4

Ur TR III (hoppning)

5. Ponnyekipagets rätt att delta i klasser för stora hästar Ponny, med ryttare som under innevarande kalenderår fyller lägst 21 år, får delta i klasser för hästar. Då ponnyn tävlas som häst, gäller bestämmelser och kvalificeringsregler för häst. Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Svenska Ridsportförbundets TR får starta i tävling för ponnyer.

Så ja!🙂

Ponnygirl16
9/30/15, 12:53 PM
#5

Herregud vad glad jag blir, har gått och fått ångest över att mina ponnyår snart är slut för att jag snart fyller 14 😛 Vilket dom inte är då jag har 6 år kvar, men jag tycker man borde få tävla ponny hur gammal man än är 😃

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

[RC1393]
9/30/15, 2:51 PM
#6

#5 Förstår din ångest! I fjol hade jag 1 år kvar på ponny (eller ja, att tävla ponny som ponny) men så blev det ju ändrat så jag har två år till, och vid det laget är jag och pluggar så det var ju bra!🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: