Annons:
Etikettbeteende
Läst 2895 ggr
tovesammi
2015-09-27 17:15

Dominansbeteende

Hej!

Det är så att min häst är ganska lat av sig och har nu kommit på att man kan vägra röra sig när man vill fly från arbete.

Senast jag red så kämpade jag med att ens rida på en volt, för han skjuter ut bogen på den delen av volten som ligger med utgången. Han faller åt öppningen som en magnet och vill bara ut. Senast han ställde sig där vägrade han röra sig, oavsett om jag petade till lite hårdare eller blev lite smått arg, men jag tänker aldrig sitta och slå honom. Jag fick ringa en från stallet som fick komma ner & få honom att röra sig. Gick bra att leda honom själv och med någon från marken, inget fel på honom. Kunde inte fortsätta pga detta så fick rida hem. När jag var i stallet kunde jag inte gå ens 1m bort från stallet, bara dit. Detta sitter kvar idag några dagar senare, red ut och han var ganska pigg och helt normal, men direkt när jag ska rida in på "korallen" så tvärstannar han, gör inte scener eller något utan står bara och stänger av helt. Det räcker med att någon från marken går upp bredvid honom så går han snällt framåt. 

Det är liksom så jobbigt att ju mer skänkel man ger, desto mer saktar han av. Som när vi skrittade väääldigt långsamt så ville jag testa ge liten signal för att inte pusha för mkt, men bara jag klämde lite så känner man hur han saktar in. Han lyssnar inte för snabba "kickningar" heller, ganska skänkeldöv ibland. Det är verkligen - skänkeln = sakta av för honom. Hur ska man få bort detta??

Annons:
PogoPedagog
2015-09-27 17:28
#1

Belöna när han svarar på skänkeln kasnke kan funka. Om du börjar från halt och ger framåt signal så ger du direkt rejäl eftergift i tygeln och massa klappar och beröm när han går fram. Sen ny halt och börja om. Jag tycker godisbelöningar funkar bra för mkt men just när de vägrar gå fram är det svårt att belöna i rätt sekund. Klickerträning skulle säkert vara perfekt vid sådana här problem.

tovesammi
2015-09-27 17:35
#2

Om jag ska träna detta på korallen eller volten så kommer han stå som fastrfrusen i halten om han känner för det. Han lyssnar jättebra på alla andra ställen än korallen, paddocken och bort från stallet (ibland). Hur fungerar klickerträning? Visste inte att det gick till hästar hehe

Sarah
2015-09-27 17:40
#3

Han visar ju tydligt att han inte vill vara där. Låt honom slippa och träna ute istället.

[134643]
2015-09-27 17:46
#4

Jag tycker att det låter som att han inte tycker att det är något kul längre, och vet att du inte kommer att göra något om han helt enkelt väljer att stanna/sluta jobba. Jag hade tagit tag i det åt båda hållen - se till att han har kul när ni rider! Om det just nu går bra när ni rider ut, så gör det ett tag. Ge massor av beröm och eftergift när han lyssnar. Han visar tydligt att han inte vill, så istället för att göra det till en kamp mellan er båda så gör något som han vill men som han tror var din idé. Jobba även med honom från marken också för att bygga en relation och ta sedan med det upp i sadeln. Jag hade själv en häst som var likadan. För oss funkade det att ta en paus och bara ha kul, både i paddock och ute, och sen insåg jag också att jag var väldigt dålig på att ge rejält med beröm, något jag fick jobba med. Hoppas det blir bättre! :)

Upp till toppen
Annons: