Annons:
Etikettövrigt
Läst 2269 ggr
powerade
9/18/15, 1:37 PM

täcke?

Funderar lite på hur jag ska göra med täcke på min foderhäst, ägaren tycker han och dom andra bara ska ha regntäcke vid ihållande regn. Kan man lägga på täcket när dom hunnit bli lite blöta? Ibland kan det ju komma regn utan förvarning:/ kan jag ta på sadel och rida honom fastän han är blöt eller bör jag rida barbacka? hur gör ni?

Annons:
Gronstedt
9/18/15, 1:52 PM
#1

Om hästen är blöt lägger jag på fleecetäcke eller lägger en handduk över sadelstaden direkt den kommer in, så torkar den ganska fort. Det gör inte så mycket om den är lite blöt i pälsen när man sadlar.

Huruvida man kan täcka en blöt häst eller inte beror på typen av täcke - jag skulle inte lägga på ett täcke som inte har bra "andas-funktion" på en blöt häst, då får den hellre stå inne med fleece på en stund innan regntäcket åker på.

powerade
9/18/15, 2:15 PM
#2

Får försöka fixa dit en lite större handduk då å slänga på honom när man går in:)

 Och ska prata med ägaren liteom hur jag ska göra, har inte fått så mycket info xD

PogoPedagog
9/18/15, 8:30 PM
#3

Jag har aldrig haft något som helst problem med att rida en blöt häst, inga skav eller liknande, har ridit blöta hästar enormt många gånger.  Det kan jju vara lite svårare att få bort lera från en blöt häst men med lite fantasi brukar det lösa sig.

Stallmima
9/18/15, 9:50 PM
#4

Går din häst på lösdrift eller står i box på nätterna?

powerade
9/18/15, 9:53 PM
#5

dom ska börja gå inne på natten när det blir kallare ute men nu går dom ute under natten")

Stallmima
9/18/15, 10:03 PM
#6

En häst som blivit kall i regnet under natt/dagen innan du rider ev på eftermiddagen kan spänna sig och då påverkas musklerna. Du skulle ju kunna kolla väderleken på nätet hur det blir och anpassa med/utan täcke när det behövs

Annons:
Tiktak697
9/18/15, 10:38 PM
#7

De går bra stt läggs på ett täcke när den är blöt men allra helst då ett fleece under isf. Och detsamma med samlingen lägg på ett täcke och låt det torka en stund och sedan går de bra stt läggs på svarvande de blir ju svettigs ändå

Mvh Tiktak

smellcaramell
9/18/15, 10:43 PM
#8

ett alternativ är att låta hästen gå oklippt och otäckad jämt, ge den tillgång till att rulla sig när den är blöt/svettig och undvik duschning i den mån det går då det tar bort det naturliga regnskyddet(fett) i pälsen. Har under 4 års tid aldrig haft täcke på de 4 höstarna jag rider och ingen av de har blivit stel av att gå ute i spöregn och blåst, eller -25 och snöstorm för den delen heller ;) Att hästen ör blöt när man lägger på sadeln är inga direkta problem om den inte lätt får skav, tänk själv att många hästar blir svettig under sadeln under ridning och det gör ju inget ;)

[RC1393]
9/18/15, 10:47 PM
#9

#8 Beror på vad det är för häst också och vad den går i för träning. 

Mammas arab fryser ihjäl när det är 10 grader och regn ute om hon inte får täcke och hon är inte klippt i hela sitt liv och inte duschad på år.

smellcaramell
9/18/15, 10:53 PM
#10

#9 självklart är vissa hästar mer frusna än andra men med rätt förutsättningar klarar de flesta hästar att gå otäckade :)

Tiktak697
9/18/15, 10:57 PM
#11

Jag har haft en känslig arab och ett normalt halvblod . När jag tog över staben vad den tydligen fussen och lätt för stt gå utslag sv mygg mm kontt känslig i te hoss mig inte inga problem inga känsligheten för knott eller Kylla gick pch frös förut hade 1000 täcken på och jag såg de med mina egna ögon men jag vader in hösten rätt de där är så individuellt . Och halvblodet ja de fryser inte Ovs väder . Men båda fick röken efter väder och inte så att någon sv dem frös elmer blev stela men när jag ska träna måste jag ha en torr häst och en någorlunda varm häst . (Sen ju mer en häst är tränad ju mindre fryser den så slipper man täcke ) det är oftast dessa o tronade tjocka som fryser mer ) tävlignshästarna är mer lämpade atr klara av kyla . Me men jah hade täcke för stt de ej ska bli kala om muskulaturen elle få lucka mycket träningsverk. Tänk atr gå ut i kylan med träningsverk ja då ger man sig skjuttton på att msn blir stel . Men man ska inte täcke södder så att hästen behöver 1000 gram utan lagom Mona båda kan gå utan täcke men dem tränas och tävlas hårt så de klipps går på fri tillgång och täcke efter väder. Kan säga att under 4 år jag ägt båda hästarna har dem endast har 450grams täcke på när de var -27 för vadå 4 årsettan den har vi ej haft så botande kyla . Och staben var söndertäckad dock och otränad nu kan han gå utan täcke

Mvh Tiktak

[RC1393]
9/18/15, 11:00 PM
#12

#10 Då får man heller inte träna, min häst bli svettig hela hon och i det läget vill jag inte släppa ut henne i kylan utan täcke, de kan trots allt bli sjuka. Har kallstall dessutom så kan inte lämna henne där heller tills hon torkar för där är det ju samma visa😉

powerade
9/18/15, 11:16 PM
#13

vad är då kyla för er?:p dom har inte haft täcke på idag trots eegn iprincip hela dagen, kanske ska dom ha det bara senare när de börjar bli kallare, är ändå 14 grader ( nu )

Annons:
[RC1393]
9/18/15, 11:36 PM
#14

#13 *edit*

Lätt svettig häst 10- -10 grader får ha fleecetäcke beroende på väderlek. Väldigt svettig häst får fleece+regntäcke nån timme, sen naken igen.

smellcaramell
9/19/15, 12:57 AM
#15

#12 med rätt förutsättningar menas inte att hästen inte får bli blöt, tränar ofta "våra" hästar svettiga, men har hästen möjlighet att rulla sig, inte blir duschad ofta, är oklippta, har fri tillgång/fri tillgång med hönät till grovfoder och möjlighet att röra sig så är det få hästar som fryser utan täcke. :) Dock kan det ta ett par säsonger innan hästen sätter tillräckligt med vinterpäls så man kan behöva täcka med ett tunnare täcke de första året/åren. :)

[RC1393]
9/19/15, 9:56 AM
#16

#15 Det blir första vintern i min hästs 6 åriga liv som hon kommer bli klippt och täckad, men tidigare har jag lagt täcke på henne ändå när hon är svettig, inte annars. Är det minusgrader och hästen är blöt inpå huden är det väl klart att den riskerar frysa? Vatten är inte varmt när det sublimerar hur du än gör. Har haft bekanta med oklippta hästar som släppts ut på lösdriften svettiga utan täcke och fått lunginflammation, så nej tack. Hästen dör inte av att vara täckad 1-2 timmar för att torka.

Upp till toppen
Annons: