Annons:
Etikettövrigt
Läst 1131 ggr
gummish
9/18/15, 12:41 PM

Tips inför unghsätköp

Hejsan, har varit ute några gånger och tittat på en 1,5årig hingst som jag ev är intresserad av att köpa. vill ha tips vad  jag ska titta på, om man ska ha ut vetrinär vad ska man fråga för frågor? vad är viktigt att tänka på?

 Han är för övrigt bra hanterad, man kan röra honom överallt, lyfter benen och han älskar att bli borstad, följer efter en och man får utan problem leda bort honom från hingstkompisarna på lösdriften. Han stressar inte alls upp sig och älskar människor utan att bli påträngande.

tacksam för tips.

Annons:
PogoPedagog
9/18/15, 12:44 PM
#1

Jag har mkt liten unghästvana men vad jag tittar på är hur hästen reagerar när den blir rädd. Jag gör gärna något provocerande för hästen, typ går förbi en maskin eller ett paraply. Vissa hästar skenar ju genast hela vägen hem medans andra tar två steg åt sidan och stannar och utvärderar situationen.

Tusen
9/18/15, 1:16 PM
#2

En veterinärbesiktning är aldrig fel. Dock gör man inte böjprov på så unga hästar.

Min erfarenhet av unghästar är att de ibland kan verka lite påflugna, inte minst unghingstar, men där handlar det mer om uppfostran. Att vissa är mer rädda än andra är också lite beroende av vad de har gjort tidigare.<

Är hästen rädd för för okända ting tycker jag inte att det är så mycket att fundera över. Sån´t kan man lära dem. Är den däremot rädd för handen om man stryker den över ryggen, eller på halsen, då kan det vara tecken på en orolig häst. 

Om nu denna häst redan är så hanterad , som du beskriver, är det egentligen inget speciellt mer än att hästen ska vara frisk , som du behöver tänka på innan köp. Alla papper ska dock vara i ordning, men det förutsätter jag.

Caf_Roy
9/18/15, 5:30 PM
#3

Jag skulle råda dig att röntga ben, rygg och nacke före köp. Vi har haft ett antal hästar i vårt stall som köpts som friska unghästar eller egna uppfödningar som senare fått problem. Medfödda grejer som inte märks först men skapar problem senare, som lösa benbitar och problem med kotor i rygg och nacke. Det är en kostnadsfråga förstås, men det kan leda till stora konsekvenser och kostnader senare och även om man vill ha hästen ändå kan det vara bra att veta vad man eventuellt behöver hålla ett öga på. Vet man vilka risker just den hästen har blir det också lättare att förebygga. Men som sagt, allt handlar om pengar. Se bara till att du har en bra försäkring. Lycka till med nya hästen!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
9/18/15, 10:06 PM
#4

#3 Låter otroligt konstigt, tycker jag. Medfödda fel är tråkiga men det är ovanligt. Vilken/vilka raser är det som du träffat på med dessa problem?
En 1½- åring borde rimligtvis inte ha problem med rygg och nacke då de inte gjort något. Lösa benbitar är mer vanliga hos vissa raser än andra och är ändå inte något jättedyr operation.

Caf_Roy
9/19/15, 12:03 AM
#5

Svenska halvblod. Det är ju möjligt att jag bara råkat på ett kluster, är ju så slumpen fungerar så det är mycket möjligt att du har rätt. Jag skulle hur som helst ha röntgat med tanke på hur mycket problem det blev med dom.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

gummish
9/22/15, 8:44 AM
#6

Detta är inte svenskt halvblod , och tycker också att röntga en så ung häst som inte gjort något känns lite onödigt.. dessutom är detta en ras som är hållbar precis som arabhästen. Papper och allt är i ordning såklart.

Var också och tittade på en 3 årig valack av samma ras, oj vilken skillnad han kunde man knappt ta i grimman och jag fick knappt klappa honom till halva ryggen sen tyckte han det var obehagligt och sprang iväg, lyfta ben var det inte ens tal om. så 1,5 åringen känns betydligt stabilare och lugnare men 3 åringen såg ut som en sagohäst (isabellfärgad med jätte lång vit man och svans).

Annons:
Upp till toppen
Annons: