Annons:
Etikettavel
Läst 3365 ggr
Nian97
9/16/15, 11:57 PM

Vad är det här vara för ras(er)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har försökt forska i denna hästs förflutna ett tag, med högst varierad (läs: Utebliven!) framgång. Väldigt mycket är okänt, och den information jag väl hittat pekar åt alla möjliga håll…
Men vill i alla fall försöka "fastställa" vilken ras det rör sig om. Så skulle vilja ha lite hjälp av er här på forumet! :)

Det jag faktiskt vet:
Det är en valack. Han är ju då apelkastad skimmel som drar åt det lite "blåa" hållet, och grov i typ. Som synes har han ganska mycket "ponny-look" fast han är en storhäst. Har även ganska tjock pannlugg/man/svans och förhållandevis "mycket" hovskägg. Mig veterligen är han aldrig mätt, men jag skulle uppskatta hans mankhöjd till 162 cm. Mycket uppbärande i typ, en 180 cm människa ser helt normal/nästan lite mindre ut på honom. Han har också ganska bra gångarter; Traven kan, om man "får till den", vara riktigt flashig. Galoppen är stor och rund. Han är en mycket bra allroundhäst som startat upp t.om. LA dressyr, LB (110 cm) hoppning och H90 fälttävlan. 

Det jag inte vet:
Allt annat. Nej, men all historik och allt som rör honom är totalt okänt. Faktiskt så vet jag inte ens om han är importerad eller svenskfödd. Vissa uppgifter, bl.a. vissa markörer på Blå Basen (där det står "Uppfödare: Okänd, i Okänd, Sverige") och en del återberättade uppgifter, talar för att han är svenskfödd. Men samtidigt har jag andra uppgifter som pekar mer emot att han skulle vara importerad från Irland. Det som frånsett  andra uppgifter från andra personer, talar för det är framförallt hans exteriör. Han ser väldigt mycket ut som en Irish Draught/Sport Horse enligt mig. 

Och med tanke på ovanstående "soppa" tänkte jag att det kanske skulle vara bra att få lite input från "utomstående" personer angående vad han ser ut att vara för ras. Så kan jag börja i den ändan sedan så att säga. Så, vad tycker ni att han ser ut som? :)

PS. Om det är någon som från stallet som känner igen honom, så behöver ni inte outa hans namn! ;)

Annons:
Nian97
9/17/15, 12:04 AM
#1

Oj, ser nu att rubriken är helt knäpp 🤪
Ska ju vara "Vad kan här vara för ras(er)?"

Annette
9/17/15, 6:07 AM
#2

På ena huvudbilden ser det ut som det är Lipizzaner i honom.

Cezanne
9/17/15, 11:56 PM
#3

Skulle kunna vara ett vanligt så kallat halvblod av den äldre modellen.

PogoPedagog
9/18/15, 12:40 PM
#4

Tycker oxå att både kroppen och huvudet påminner till viss del om Lipizzaner.

Nian97
9/18/15, 4:49 PM
#5

#2 och #4 Lipizzaner säger ni? Jo, Googlade faktiskt, och det fanns absolut vissa likheter! Men de brukar oftast vara bara 150-160 cm vad jag förstått? Han som jag beskriver är ju 162 cm…

#3 Halvblod av den äldre modellen? :D Men varför registerar man då inte hästen med stam och allt, tror du? Jag menar, han skulle nog vara värd väsentligen mer med mera uppgifter…. Och han är född 2002 (påstås det!), när man pratar om "den äldre modellen" brukar man väl mena sådana som är födda på 90-talet och bakåt? Eller misstar jag mig nu?

Stallmima
9/18/15, 9:52 PM
#6

Vet du ägarhistorien bakom din häst?

Annons:
Nian97
9/18/15, 10:08 PM
#7

#6 Ja, för de senaste 9 åren. Däremot vem som sålde honom 2006 och vad han varit dessförinnan vet jag inte, och det är ju det jag rotar i nu.

Cezanne
9/18/15, 10:08 PM
#8

# 5 papprena kan ha kommit bort på vägen, alternativt uppfödaren har inte betalat avgifterna till hingsthållaren och har därför inte kunnat registrera hästen med full stam.

Det föds fortfarande halvblod av den gamla modellen idag, Bara för att man strävar efter en viss hästtyp betyder det inte att alla hästar som föds ser ut så.

Stallmima
9/18/15, 10:22 PM
#9

Så den förra ägaren vet inget om ägaren/na innan då?

Nian97
9/18/15, 11:00 PM
#10

#8 Mycket intressant! :) Man lär sig verkligen något nytt om våra SWBer varje dag… Men vad finns det för hingstar av "den äldre typen" idag. Första som kommer upp i mitt huvud är Icro Macro/Mena, med tanke på att han är skimmel… Men annars, om du vet någon såhär spontant?

#9 Jo, vill helst inte outa någon här men… De ska ha köpt honom av något försäljningsstall i Vimmerby-trakten typ. Har frågat runt bland alla dito som fanns vid tiden, men ingen vill kännas vid honom…

Stallmima
9/19/15, 11:10 AM
#11

#10 Ja då kan det bli lite svårt

GE
9/19/15, 6:00 PM
#12

Jag tror du gör det svårare för dig om du ska börja i den ändan. Börja från andra hållet istället med passet. Vem gjorde signalemtsbeskrivningen tex, var och när? Andra uppgifter, tex vaccinationer, ort datum?. Är han reg med raskod 10 el 60?

Finns några tecken inritade i passet? Om inte kan du blöta huvud och ben, så kommer de fram. Huden är alltid rosa under ett tecken.  Att döma av nos och underläpp ser det ut som att han skulle kunna ha ett stort tecken i ansiktet. Likaså ser några av hovarna melerade ut, vilket också tyder på tecken. Inte för att det kanske hjälper så mycket, men kanske nån uppfödare kan känna igen tecknen om de beskrivs ordentligt. Det är ju inte så längesen han föddes ändå. Jag kommer åtminstone ihåg tecknen på mina skimmelföl, födda för 10-15 år sen…

Du kan också låta färgtesta honom (Red Factor). Då får du veta han födelsefärg, eller rättare sagt om han är född fux eller inte.  Om han är fuxfödd innebär det att båda föräldrarna är fuxar/fuxfödda. En ledtråd, om än väldigt liten. Är han inte född fux ger det inget dock (förutom att det utesluter två fuxföräldrar).

Det allra lättaste är att rycka lite tagel och låta SLU köra en DNA-typning på honom. Sen kan det köras mot deras databas, och även mot det irländska tex. OM någon/båda föräldrarna är DNA-typade kommer hans DNA att matcha!

Nian97
9/19/15, 7:36 PM
#13

#12 Passet är gjort av de som köpte honom 2006, dvs. han fick sitt pass när han var 4 år gammal… Finns inte minsta papper på honom innan oktober 2006 typ. Raskod är 00. Där står även att han ska vara född hos anonym person på okänd plats i Sverige. I övrigt är allting okänt. Så ras, stam osv. är helt okänt. I passet står han som skimmel, helt ospecifikt. Alltså det står bara "Signalementsbeskrivning: Skimmel" 😕

Vad jag vet finns dock inga DNA-databaser, utan man kan bara typa om man har två "misstänkta" föräldrar…
Men du har nog helt rätt om tecknen faktiskt! Minns en gång när han kom in från hagen och såg ut som en outvriden disktrasa (haha…), då såg det ut som om han hade en riktigt stor lykta och väldigt höga helstrumpor runt om…

Annons:
Nian97
9/19/15, 7:48 PM
#14

#12 Kollade nu för säkerhetsskull på en bild jag tagit då han var sådär blöt (tyvärr verkar den inte gå att ladda upp här??) men då ser det nästan ut som att han varit skäck någongång tidigare i sitt liv. För det ser ut som att han haft en jättestor bukfläck, väldigt höga helstrumpor runt om (på bakbenen enda upp t.om. där det är mörkare!) och en jättelykta…  Ca. 85% av hela hans huvud har rosa hud + alla benen, och på bak enda upp till det blå/gråa… Med tanke på den tankeställaren du gav mig, skulle jag gissa på att han föddes som svartskäck (tror att han i grunden var svart och inte brun!), men vad vet jag om sånt egentligen….

Cezanne
9/19/15, 8:09 PM
#15

Jag kommer att tänka på Goldlöwe 767, född 1977 död 2005 efter hingsten Gotthard som föddes 1949. http://www.blup.se/sv-SE/horses/4957-goldlowe

Det behöver inte alls betyda att det stämmer, men han är ett exempel på gammal skimmelhingst med gammal stam som var aktiv i aveln när din häst blev till.

Nian97
9/19/15, 9:33 PM
#16

#15 Tack! 😃
Men huah, Goldlöwe är ju typ identisk med min! 
Det konstiga är bara att min har ett "irländskt" prefix i sitt namn, men jag har efterlyst "stallet bakom prefixet" på div. Irländska sidor ett flertal gånger, alltid med samma uteblivna resultat… Och nej, prefixet är inte Ballinaclogh eller Munsboro.
Sen kollade jag på Häststam också, eftersom att ju även en del korsningsavkommor brukar stå där. Hittade en häst där med stammen Goldlöwe - Vulcan, född samma år som min ovan nämnda (2002). Pappan är ju då Hannoveranaren Goldlöwe, mormodern var ett sto med okänd stam, men morfadern var korsningshingsten Vulcan, om han är bekant för dig? (Typ en skäck, väldigt grov i typ, nämns i en korsningshingst-tråd på Bukefalos!). Och, den här hästen ska vara född i Vimmerby! 😮 Så mycket vet jag ändå om min att jag vet att han funnits i Vimmerby-trakterna kring 2005-6. Enda problemet med den här jag hittade var att den hette något helt annat och stod som mörkbrun. 😕 Dock hittar jag inte den någon annanstans; varken på Blup, Blå Basen eller TDB… 
Tror du att det kan vara ett spår? Naturligtvis kan dessa två ju inte vara identiska eftersom att de har olika färg, och heter helt olika saker, men tänkte om de kanske hade samma uppfödare eller så, hen kan ju gjort samma "korsning" två gånger?

Cezanne
9/19/15, 9:53 PM
#17

Det kan absolut vara ett spår! Vulcan som jag känner till var efter Trombon 704 morfar OjOj ej godkänd skäck med en mormor som jag har för mig var nordsvensk.

Många hästar som inte har godkänd stam registreras med okänd härstamning för att det är billigare. Jag tycker att du ska kontakta ASVH/SWB och fråga efter Goldlöwes språngrulla för 2001. Språngrulla är den lista över de ston som en hingst betäckt under ett år. Maila till dem och fråga om de kan hjälpa dig.

Nian97
9/19/15, 10:08 PM
#18

Väldigt intressant! Ja, det i kombination med GL som far, skulle ju absolut kunna resultera i min häst…

Absolut, det ska jag göra på stört! Tack så mycket för hjälpen!  🌺

Cezanne
9/20/15, 12:37 PM
#19

Alltid roligt att kunna hjälpa till!

Rättar mig själv lite, Vulcans mormor var fjording.

[Biancalice]
9/29/15, 6:13 PM
#20

Spännande, har du fått reda på om det stämmer? :) Fin häst.

Annons:
Nian97
9/30/15, 1:52 PM
#21

#20 Nej, inte något bekräftat. Men googlar man "Goldlöwe" och jämför med min så finns det ju vissa likheter så att säga ;)

Nian97
1/14/17, 4:34 PM
#22

Ursäkta om jag väcker en ruskigt gammal tråd men…

Har fått reda på min hästs historia nu, vilket är något av det mest osannolika jag någonsin hört. 
Jo, det är som följande:
Han är född i Sverige, i Vimmerby, den 5 april 2002. Han föddes som fux. 
Hans mamma heter Little Rose, och är en liten näpen/smäcker C-ponny som importerades från Irland vintern/tidiga våren 2002. Hon föddes 1996, är skimmel och har okänd stam och ras, men man tror att hon är korsning Connemara/Welsh (Mountain?) och lite Engelskt Fullblod. Det visade sig att hon var dräktig när hon kom till Sverige, och sedan den 5e april 2002 föddes min häst. Vem pappan till min häst är vet man ju inte, men med tanke på att att min häst kunde bli 162 cm med ovan nämnda mamma, så tror man att han var Tinker. Den som sålde Little Rose till Sverige födde även upp Tinkerhästar, så det ligger ju nära till hands att tro.

Maleficum
1/14/17, 5:31 PM
#23

#22 Vad roligt du fått veta mer om honom och att du delar med dig =D Kan bli intressanta blandningar ibland, har själv träffat en ponny som hade ardenner till mamma och shettis till pappa (tjuvparning).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[nevamisse]
1/14/17, 6:05 PM
#24

Vad roligt att du fått veta mer, var han kommer ifrån osv. :)

Nian97
1/14/17, 6:34 PM
#25

#23 #24 
Ja, det är jätteroligt! :) Även om det tog typ 1 vecka innan jag verkligen trodde det och ögonen höll på att trilla ur när jag läste det första gången 😃

Upp till toppen
Annons: