Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1116 ggr
MirakelBetty
2015-09-16 20:05

Helt förstörd. Sjuk häst.

Jag är så j*vla ledsen och frustrerad. Måste skriva av mig. Min älskling och stora kärlek Van Dame är..halt? Låst nånstans? Har nåt fel i bogen? Ont i ryggen? Det är iallafall så att han har vart svår för en som mig. Har slitit med att få honom lugn, Jag kan göra vad jag vill med honom nu, går fram överallt, lugn och följer mig, tom fått han att trava (leka) efter mig nu vilket han aldrig gjort förut. Slitit med att rida mångsidigt, rider ut, rider på travbana, hoppar små studs, tömkör och rider dressyr. Tilläggas: ingen unghäst. Han är tyvärr 19 år redan.. Hans gångarter har förbättrats jättemycket.. Han har Krånglat och jag har ridit för tränare som instruerat hur jag ska rida. Det blir lite bättre, och liksom stadigt gått framåt med lite bakslag. Han tappar bjudningar, vill inte fatta galopp när jag vill. Stannar osv. Sen i perioder så känns han så bra… Åh gud vad härlig han känns. Lydig, lyhörd, gör det jag ber om och försöker verkligen. Känns fantastisk i steget och i övrigt en trav to die for och en galopp som blivit så mkt bättre. En härlig fin dressyrhäst som ger allt för mig helt enkelt. En lördag när jag skulle jogga honom i ridhuset så var allt som vanligt i tre varv i trav men sen så hände nåt nytt. Han hade inte Krånglat med att stanna utan känns stadig i formen och med bjudning. Men inte nu. Spände hela kroppen. Ville inte gå fram ens med långa tyglar. Vill stå still. Reagerar inte på drivning och tar huvudet utåt och tuggar på bettet när jag driver. Det är inte vanligt krångel liksom. Han har gjort lite sådär förut men inte alls såhär mycket. Får nu en våg av dåligt samvete, men jag var verkligen säker på att allt var i sin ordning. Ville han inte galoppera kunde man snurra honom i några varv, ta till spöet och peta till på riven och sen var det som att dra ur en propp då gick det bra. Men nu känns det som att han har fått nog på riktigt. Det här är "aj så in i helvete nu går det inte mer" kände jag. Jag är så dålig på att se, jag ser inte ens om han är halt eller inte men fick höra att jag har ridit sönder honom och att vederbörande tycker han har sett ofräsch ut länge. Vet inte vad länge betyder men har filmer som inte är allt för gamla och jag ser Nada? antar iaf att han är halt. Lät han vila en vecka och sedan promenera i två dagar sedan lätt tömkörning i skritt och trav och han var så fin och avslappnad och tillfreds.. Idag skulle jag rida med barbackagjord då jag misstänkte sadeln. Normal i skritten, inte stel eller nåt böjde lite försiktigt då jag tänkte att sadeln klämt honom så han fått spänningar och blivit stel. Var seg i början men gick igång i ett varv i trav och sedan skulle jag byta varv och då var det samma visa som när det började. Hoppade av och är nu förtvivlad. Jag ska promenera och tömköra tills vet kommer på tisdag. Fått reda på att tack vare att jag blev av med jobbet och Kate hade råd med hans dyra fina Försäkring så täcker ingenting och jag har precis fått jobb och får ingen lön förrens om två månader så har inte råd att ta han till klinik. Som grädden på moset så gick hästen jag skulle få rida så dåligt att jag blev livrädd att det är jag som förstört honom. Den tuggade på bettet, sur, lättade med framdelen och jag kunde inte ens trava på den utan att vara livrädd. Trodde den skulle skalla mig. Känner mig lagomt värdelös nu. Tacksam för pepp.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
PogoPedagog
2015-09-16 20:57
#1

Alla kan ju skada sig, djur som människor. Det kan ju helt enkelt vara så att han snubblat på sina fötter i hagen eller liknande. Låt honom vila eller led ut i skritt för att hålla igång cirkulationen brukar ju vara bra för nästan alla tillstånd tills du fått klarhet i vad som 'är fel.

Stallmima
2015-09-16 21:37
#2

Ta ut någon som kan känna igenom hästen, som  #1 sa hästar kan bli dåliga . Du ska se det ordnar sig  🌺

MirakelBetty
2015-09-17 05:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för det, vill ju hoppas! Känns långt till tisdag nu dock.. Vi biter ihop och umgås och borstar istället.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Upp till toppen
Annons: