Annons:
Etikettridning
Läst 2261 ggr
zemlathebunny
2015-09-16 16:40

Bettlöst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om att rida bettlöst? Har ni några nackdelar eller fördelar? Vill bara veta vad alla tycker :) Jag bjuder på en bild på hästen som jag rider och mig då vi alltid rider bettlöst.

Annons:
[selmahenrysson]
2015-09-16 17:00
#1

Har aldrig ridit bettlöst men tycker det värkar bra. 

Men en fördel är att det är behagligare för hästen

En nackdel är att det är svårare att få stop på hästen om den skenar typ.

zemlathebunny
2015-09-16 17:04
#2

Aa men jag tycker det känns så skönt att hästen inte behöver ha nåt i munnen😊😊

RebeccaG
2015-09-16 18:41
#3

Jag rider bara i repgrimma, så kan inte tala alls för bettlöst i träns längre. Tycker det känns bäst för både mig & hästen i repgrimma. 
Jag slutade tävla enbart för att jag inte fick tävla i repgrimma/utan träns i halsrem. 

Red i hackamore ett tag, men tycker inte om att det sätter onödigt tryck i hästens nacke och runt huvuder/nosryggen och undersidan huvudet.
I sånna fall är ett sidepull bättre, ett utan en snar-effekt då.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Alex
2015-09-16 18:54
#4

#3 På vilket sätt är repgrimma bättre än ett bettlöst träns, menar du? En repgrimma är ett väldigt skarpt arbetsredskap, långt ifrån det mildaste man kan ha på hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JoannaLi
2015-09-16 20:11
#5

Jag jobbar i princip enbart med stallgrimma nu för tiden, dock har shettisen fått gå med repgrimma i tömkörningen eftersom att vi inte haft en välanpassad stallgrimma att jobba på riktigt i, vilket repgrimman är. Men, den är för skarp för honom, så den ska bytas ut så fort som möjligt :) 

Jobbar numer ifrån att det funkar på stallgrimman med alla hästar, och om det verkligen inte funkar så väljer vi repgrimma, hackamore och sen bett, i den ordningen. Har funkat hittills :) 

(Då väljs alltså ett skarpare huvudlag i säkerhetssyfte, medan vi tränar på att komma tillbaka till stallgrimman. Vi ligger alltså inte kvar på en repgrimma om stallgrimman inte funkar, utan repgrimman används för att vi båda ska vara säkra medan vi jobbar på det som gjorde att det inte funkade med stallgrimma.)

mikatherider
2015-09-16 22:06
#6

Jag rider bara bettlöst på min häst sen drygt ett halvår tillbaka och är supernöjd med det! Har fått en mycket positivare häst, som numera "tar tränset" och hon är helt klart helnöjd hon med. 

Jag tycker att några fördelar är; bekvämare för hästen, trivsamt för munnen samt, kort sagt, att det inte påverkar hästen på de alla negativa sätt som bett gör. Man kan hävda att bettlöst endast flyttar trycket från munnen till nosryggen, vilket (oftast) är sant. Men om man läser studier som jämför antalet uppvisade smärtsymptom vid ridning på bett resp. bettlöst har dessa minskat med ca 80% vid ridning på bettlöst. Säger dock inte att bettlöst är perfekt, allting kan bli skarpt i fel händer! Har heller aldrig upplevt problem med att inte kunna få stopp osv, tror snarare att det är en träningsfråga än att man "måste ha ett bett" för att kunna stanna hästen. Då kanske man borde fundera på varför den inte stannar, i så fall döljer ju bara bettet problemet snarare än att lösa det. Tror tyvärr att det bettlösa alternativet ofta bortses eftersom de flesta (däribland jag) fått lära sig att bett = trygghet och en självklarhet samt att bettlöst inte är "seriöst". Vilket jag såklart inte håller med om, tränar själv minst lika hårt som tidigare och har inte upplevt några problem som kommit utav bettlöst, snarare tvärtom att hennes framåtbjudning och tillit till huvudlaget har ökat markant!

Själv varierar jag mellan sidepull, indian hackamore (med stopp), star wheel, stallgrimma och repgrimma. Håller även på att jobba med halsring där målet såklart är att kunna rida på det som med ett vanligt träns. 

Vill bara avsluta med att säga att jag tror att alla gör vad de tycker och upplever är bäst för sin häst eftersom vi alla älskar våra ögonstenar och att det är viktigt att vi diskuterar men respekterar varandras val :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
RebeccaG
2015-09-16 22:18
#7

#4 Jag tycker det är absolut lättast och ger minst påverkan på hästen. Tar jag i repet så får jag önskad effekt med minsta möjliga kraft. 

Det behöver inte vara ett skarpt arbetsredskap, det ligger helt i ryttarens händer att ge effekt och bruka enligt önskade användning. 
Jag fäster enbart repet i öglan på undersidan, inte på sidorna, vilket ger mer än tillräcklig effekt då enbart att samla upp repet och luta mig något tillbaka ger önskad effekt om en uppsamling/avsaktning. 

Hellre en repgrimma än ett hackamore som trycker runt hästens nosrygg, undersidan av käken och nacken. För många tryckpunkter enligt min mening.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Alex
2015-09-17 09:18
#8

#7 Att du får önskad effekt med minsta möjliga kraft är ju just på grund att det är skarpt. Det är klart att det ligger i ryttarens händer, men samma kraft från ryttaren blir skarpare i en repgrimma än i en nylongrimma, t.ex. Lite samma som med stångbett och tränsbett, stångbett är skarpare, hur mjuk handen än är. Sen säger jag absolut inte att det är fel att använda, men det är en vanlig missuppfattning att repgrimma skulle vara det mildaste du kan sätta på hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Urhasten
2015-09-17 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag kör in min unghäst bettlöst. Finns absolut ingen anledning att inte göra det, hehe.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

axa
2015-09-17 21:11
#10

#9 Har aldrig sett eller hört talas om det förut. Känns toppen med tanke på vad jag sett på travlopp / travträningar med bett.

Tiktak697
2015-09-19 08:32
#11

Talar för bettlöst när jag ute tävlar och tränar dressyr så rider jag ut på min i vanlig grimma grimskaft över ängar . Grimskaftet hänger lösa och händerna uppe i skyn . Nyttigt och bra för både häst och ryttare

Mvh Tiktak

Urhasten
2015-09-20 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag kan berätta av egen erfarenhet och stöttning från forskning, så finns det egentligen inte plats för ett bett i hästens mun. Det finns inte utrymme och det orsakar smärta när det brukas av hobby- eller elitryttare på ett felaktigt sätt. 

När jag var barn (tolv år) körde jag min kompis Russ tillsammans med min kompis, som var nio år. I ekipaget framför oss fanns min kompis mamma och yngre dotter, som då kör en storhäst. Hela rundan gick utmärkt tills en flock kor dundrar mot oss i hagen om vägen. Hästarna sätter av i världens fart. Russet satte av i fullt rus, rakt fram. Han trängde sig fram i diket i hopp om att komma förbi storhästen, hela vagnen for upp och ned. Min kompis flög ur och samtidigt som jag försökte hålla tömmar försökte jag dra upp min kompis lika väl. När hon till sist hamnade i vagnen igen, tog vi var sin töm och drog med all vikt våra kroppar kunde ta till med. Till sist stannar Russet, tar oss upp från diket och vi hoppar ur vagnen. Jag selar av med händer som skakar och svettet som lackar, samtidigt som min kompis vrålar åt korna i hagen "VARFÖR?!". Russet är avselad, men är alldeles galen, framför allt slår med huvudet vid minsta tygeltag, reser sig och slår över, ned i diket med taggbuskar och flera stenar. Kompisen tror att hennes häst ska dö, då han lägger sig och samlar kraft till nästa utbrott. 

Samtidigt som allt detta sker, ser vi ett dammoln efter storhästen. Som skenar. Mamman får inte stopp på hästen. De skenar mot en kurva, som är närmare 90 grader vinklad åt vänster. Hästen klarar inte svängen, skenar rakt in i trädet som stod i dess väg och hela ekipaget slungas ned i diket. Hästen lämnar ett avtryck i barken, har brutit frambensfästet + inre blödningar. Tursamt nog klarar sig både mamman och dottern hyfsat.

Storhästen fick avlivas på plats, mitt i natten.

Jag inser att det spelar ingen roll vilket bett vi placerar i munnen på en häst som skenar. Det spelar ingen roll vilken kontroll eller styrka vi besitter - hästen går inte att kontrollera, vill inte kontrolleras och det finns ingen möjlighet att kommunicera, när den skenar eller är närmare panikslagen. Det är därför jag inkluderar bettlöst alternativ idag när jag aktiverar min häst. Jag kommer aldrig betsla min häst och inte heller mina framtida hästvänner. Det enda som kan eventuellt förhindra, lindra eller undvika ett okontrollerat tillstånd, är - kommunikation. Att individerna är trygga, självsäkra och älskar det de gör. Är olyckan framme, är smärta som att ge hästen ännu en anledning att dra ifrån det som smärtar, oroar och känns hotande. 

Jag fokuserar och förespråkar alltid kommunikation och vägen för att kommunicera ser olika ut för oss, en del har betsel, andra bettlöst. Jag anser att skrapsår på nosrygg är betydligt mycket mer skonsamt vid hårda tygel/tömtag, jämfört med skavsår i munnen, på de känsliga områden som faktiskt finns. Och tänder, etc. Sedan finns fall där hästen skadat nosryggen, men det är lika vanligt som att krossa tänderna. Jag har ingen statistik på detta, men oavsett vill jag komma fram till att om det skulle hända att man orsakar en bruten nosrygg eller krossade tänder så är det självfallet en olycka som Ingen någonsin önskar eller valt att orsaka. 

Det är dessutom väldigt lätt att säga vad jag eller vi kunde ha gjort annorlunda, men i ärlighetens namn är det förbannat orättvist och oärligt att skuldbelägga någon för att skapa en förändring eller finna lösningar. Istället vill jag välja att fokusera på att tänka på vad jag kan förändra.

För att inte riskera smärta i munnen, och utsidan med givetvis, så strävar jag efter kommunikation och samspel, istället för kontroll och betsel. Kontroll och säkerhet växer fram hos en individ som tänker före handling, är lugn och självsäker, med förståelse för situationen den utsätts för och känsla av att ta eget ansvar och vara delaktig i det som vi föreslår. 

Just nu kör jag in min häst, det är första gången helt bettlöst. Och det har aldrig känts så bra. Hon är så extremt finkänslig, fokuserad och lyhörd. Vi använder ett Sidepull, vilket är klassificerat som ett milt bettlöst alternativ. För oss är det underbart. Vid minsta lilla tömtag reagerar hon. Hon hör intill min röst och är livlig, men tar så mycket ansvar. Det finns ingen anledning att placera ett bett.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: