Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4076 ggr
kingpin
2015-09-16 13:36

Häst som stönar

Har en fråga om någon råkat ut för något liknande.  Var ute och red på min nordsvensk för drygt en vecka sedan. Han blev rädd för något i skritten och hoppade till. Sen tyckte jag att han gick lite konstigt men det släppte så vi travade en bit, vilket kändes helt ok. Sen helt plötsligt stannade han och ville inte gå, han bajsade så trodde först att det var det. Men sen stönade han och ville fortfarande inte gå så jag hoppade av. Efter att ha lett honom en bit hoppade jag på igen och vi kunde gå hem.  Funderade på om han hade ont i magen eftersom han hade lite gaser o bubblade en del som hördes. Efter några dagar testade jag att rida igen och samma visa. Han ville inte gå och bara stönade och kändes konstig. Han fick vila några dagar till i hagen. Man ser ingen hälta, reagerar inte vid tryck över ryggen och korset.  Testade efter nästan en vecka igen och han känns fortfarande konstig och stönar men går framåt och vill hellre trava iväg och går skänkelvikningar.  Har varit på en större hästklinik som böjt igenom alla leder, kollat hovar, kors och longerat både på hårt och mjukt underlag. Syns ingenting. Men så fort vi satt upp på honom så stoppade han i skritten och stönade. Känns även lite vinglig.  Fast han vill gärna trava med glatt humör och i traven känns inget annorlunda.  Men så fort man saktar av till skritt så likadant igen.  Veterinären satte honom på Metacam  och vi skall testa om det hjälper. Men jag skulle gärna vilja veta vad som är felet? Innan man rider igen. I vanliga fall en jätte pigg och glad häst som gärna går fram i alla gångarter. Även sadeln är kollad. Har ni några idér?

Annons:
Gronstedt
2015-09-16 13:48
#1

Kollades SI-led och bäcken hos veterinären? Det är inte helt omöjligt att de kan vrida till sig eller rent av få en fraktur av ett ganska litet sidoskutt, om man har extrem otur. Om det inte går över med vila och antiiflammatorika kan det vara anledning att kolla med ultraljud/röntgen att ingenting har hänt längre upp i kroppen.

kingpin
2015-09-16 14:02
#2

Tack, jag hade funderingar på det och frågade veterinären om samma sak. Men hon trodde inte på att det kunde hända i skritt + att han inte reagerade alls på när hon drog bakbenen i kors i böjprovet och  genom att han galopperade fint i lina.  Men verkligen värt att tänka på och kolla lite mer..

Tiktak697
2015-09-18 22:59
#3

Bubls och låta ska det göra i magen om de ej gör det då är det risk för kolik Sålänge de bubblar och låter är tarmarna igång då ska man vara glad

Mvh Tiktak

Tiktak697
2015-09-18 23:01
#4

Det kanske ör pstells eller nerver i kläm ?

Mvh Tiktak

kingpin
2015-09-21 12:40
#5

Kan så vara.  Trots Metacamet, när vi testat att rida på honom så går han som han vore väldigt ömfotad nu i skritten i paddocken, med korta steg,  efter att ha travat något varv så går han bättre. I traven känns det inget.  Stönar mindre än förut, dock har bara min dotter på 45 kg suttit på honom nu.  Dock så har han kissat dåligt inne.  Första  natten på 12 timmar inne så hade han inte kissat alls, 2 till 4 natten inne på metacam var det lite lite kiss och nu 5 natten var det mer normalt, som det varit förut. Han har vattenhink och har druckit ur en 20 liters hink varje natt.  Funderar på om det kan ha något samband? Ingen temp och är som vanligt i hagen.

Gronstedt
2015-09-21 12:58
#6

#5: Jag tycker definitivt att det finns anledning att kolla skelett, senor, ligament och muskler i rygg och bakdel, det kan ju vara så att det gör ont att kissa eller att ställa sig i kisseställning.

Annons:
Urhasten
2015-09-21 17:11
#7

Det är spännande att du tar upp att han eventuellt kan ha ont i magen. Alla som presterar på något vis vet hur drygt det är med en orolig mage. Själv har jag en mag- och tarmsjukdom. När det svider till behöver jag släppa allt och vänta tills det ger sig. Tar ibland någon minut, till i de värsta fall när det blir kolik och går inte över fören efter flera timmar. 

Idag finns det oerhört många hästar med obalanser i mage och tarm. Svampinfektion, överskott av kolhydrater är vanligare än vad man kan tro. Jag hade utan tvekan provat en kur av Pau D'Arco teet i ca. 6-7 dagar för att se hur hästen reagerar. Och framför allt, om du märker att magen kommer igång och rensas ur. Ofta märker man redan dagen efter att rehabiliteringen är igångsatt. 

Lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

kingpin
2015-09-22 14:26
#8

Tack för svar. Har bokat tid till veterinären på torsdag igen.

Upp till toppen
Annons: